Prince of Persia: The Sands of Time-remake

Prince of Persia: The Sands of Time-remake

Prince of Persia: The Sands of Time-remake

Je wist door omstandigheden al dat de game eraan komt, maar we hebben meer te vertellen over de remake van Prince of Persia: The Sands of Time dan Ubisoft noodzakelijk liet zien in zijn Ubisoft Forward-presentatie. In het diepste geheim sprak ik vorige week met game director Pierre-Sylvain Gires en acteur Yuri Lowenthal, die al anderhalf decennium het personage vertolkt.

Een jaar of vier voordat je als een middeleeuwse Super Mario over daken en corniches sprong als Altaïr in de eerste Assassin’s Creed, bracht Ubisoft al vergelijkbare parkour-actie in Prince of Persia: The Sands of Time, een remake van een gameklassieker uit 1989. De game werd op zichzelf echter een veel groter succes dan zijn voorganger én de start van een langlopende reeks, die in 2008 opnieuw een (uiteindelijk onsuccesvolle) nieuwe start kreeg. En nu vindt Ubisoft wéér dat de tijd is aangebroken om de herstartknop in te drukken, met een remake van zijn eigen klassieker uit 2003.

Die wordt, zegt game director Pierre-Sylvain Gires, “geen reboot, geen remaster, maar een volledige remake, met betere graphics en fysica gebouwd op onze Anvil Next-engine. Met hetzelfde verhaal, maar vernieuwde gameplay op gebied van parkour-klimactie en je mogelijkheden om de tijd te besturen. We vonden dit de beste manier om het merk nieuw leven in te blazen.”

Icoon teruggebracht

De nieuwe Prince of Persia: The Sands of Time wordt Ubisofts eerste volledige remake, tien jaar na The Forgotten Sands, de vorige aflevering van de reeks. “Waarom nu? Omdat we merkten dat de speler erom vroeg”, zegt Gires. “We zijn zelf ook gek op deze game. We wilden hem zelf opnieuw spelen, dit icoon met zijn mooie verhaal en zijn perfect gebalanceerde gameplay herbeleven in een moderne vormgeving. Moeilijker is het niet. Ubisoft wilde zich aan een remake van een van zijn klassiekers wagen; dit was daar de ideale kandidaat voor.”

“Dat, en het feit dat ik er zelf vijftien jaar om heb lopen smeken”, werpt Yuri Lowenthal snel tussen, de acteur die het personage van de naamloze prins vertolkte in de originele game, en nu terug aantreedt voor de remake.

Eindelijk goed gedaan

Met recente ‘full remakes’ van onder meer Resident Evil 2 en 3, de Crash Bandicoot- en Spyro the Dragon-games, The Legend of Zelda: Link’s Awakening en binnenkort de eerste Mafia, hebben gamemakers eindelijk de gouden formule gevonden om remakes van hun klassiekers juist te doen: die ouwe brik volledig in de vuilnisbak kieperen, en terug vertrekken vanop de tekentafel, hoogstens met de oude designs erop.

De nieuwe Prince of Persia: The Sands of Time wordt Ubisofts eerste volledige remake.

“De formule is duidelijk: je haakt in op het gevoel voor nostalgie van spelers die het origineel al eens hebben gespeeld, maar je richt je ook op nieuwe spelers die de game voor ’t eerst willen leren kennen”, zegt Gires. “Het gevoel van de sprookjes van 1001 nachten en de schoonheid van de omgevingen, van India tot Perzië, was zo uniek, dat je deze game niet kunt vergelijken met concurrenten op de remakemarkt.”

Daar kwam bij dat heel wat gameplayfeatures compleet opnieuw werden bedacht. Zoals de parkour-gameplay en de tijdsmanipulatie. “De output zal min of meer hetzelfde zijn, maar dingen als slow motion en mega freeze zullen merkbaar impactvoller aanvoelen”, zegt Gires. “Alle tijdskrachten zijn een tikkeltje verbeterd. Dat geldt ook voor het geluid en de visuele effecten. En de camerabewegingen: gamers zijn vandaag veel kieskeuriger dan zeventien jaar geleden. Toen we de originele game opnieuw speelden, merkten we zelf dat de camerabesturing daarin – hoewel prima voor zijn tijd – niet meer mee was met hoe zo’n game vandaag wordt gespeeld. Daar hebben we dus flink aan gesleuteld.”

Nu ook MoCap

Voor acteur Yuri Lowenthal was de nieuwe Prince of Persia tegelijk een plezier en een uitdaging omdat het werk van een videogame-acteur in de zeventien jaar na de release van The Sands of Time flink geëvolueerd is: in de eerste jaren van de eeuw volstond stemmenwerk, terwijl designers het 3D-model van zijn personage van nul optrokken, vandaag vormt motion capture de kern van het werk, met een simultane captatie van zijn stem, bewegingen en mimiek. “Ik heb in essentie de tijd kunnen terugdraaien om het beter te doen”, zegt Lowenthal.

“Dat was voor het eerst in m’n carrière een optie. We hebben vandaag zoveel meer technologie, zodat je het allemaal op een hoger niveau kunt doen. Ik kon het personage nu op een heel andere manier vertolken, zonder dat ik moest afwachten wat de animatoren hebben gedaan. Niet alleen is mijn bijdrage groter, maar in een MoCap-studio ontstond er ook een beter samenspel met love interest Farah, deze keer gespeeld door de absoluut fenomenale Canadese actrice Supinder Wraich. MoCap is natuurlijk prominenter geworden in de afgelopen jaren. Ik was daar dus wel in getraind geraakt. Het maakt, zeker voor een acteur die begon in het theater, een zekere cirkel rond. Het is ook plezieriger om te spelen met andere acteurs in je buurt, en je volledige lichaam in de schaal te gooien. Maar ik voelde me ook wel vijftien jaar ouder dan toen ik de rol voor ’t eerst op me nam (lacht).”

Al dat klefferen tegen de muren op heeft Lowenthal gelukkig niet zelf moeten doen: daarvoor waren er een stuntlui aan boord. “En gelukkig maar”, schertst hij.

Al dat klefferen tegen de muren op heeft Lowenthal gelukkig niet zelf moeten doen: daarvoor waren er een stuntlui aan boord.

Naar India

De originele Prince of Persia: The Sands of Time werd ontwikkeld bij Ubisoft Montréal, zeg maar het vlaggenschip onder de Ubisoft-studio’s. Voor de remake deed de Franse groep een beroep op twee Indiase studio’s, die samenwerkten aan de game: Ubisoft Pune, opgericht in 2008, en de veel recentere(ze opende haar deuren in 2018) studio Ubisoft Mumbai. “De game moest per definitie van nul worden opgebouwd: de engine die we gebruikten voor het origineel gebruiken we niet meer”, zegt Gires.

Handig, want het eerste deel van de game speelt zich precies in dat land af. “Dat heeft een heel eind geholpen, onder meer in het detail van de architectuur”, zegt Gires. “Indiase ontwikkelaars kennen dat natuurlijk beter. Maar we hebben ook een hoop research gedaan voor het deel van de game dat zich in Perzië afspeelt. De mozaiëken, de tapijten, het kleurgebruik: dat zit er allemaal erg juist in. Al was de historische juistheid natuurlijk ondergeschikt aan het gevoel van sprookjes van 1001 nachten, dat uit de game moest sijpelen: het blijft natuurlijk een game in een fantasywereld.”

 
Releasedatum
01/21/2021
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

De aankondiging van de Prince of Persia: The Sands of Time-remake wàs bedoeld als een verrassing, maar de twee heren hebben wel wat dingen verteld die niet noodzakelijk werden gedeeld tijdens Ubisofts online-event. Zal deze game het ‘full remake’-succes van pakweg Resident Evil 2 en 3 kunnen herhalen? Dat wordt natuurlijk afwachten tot hij in de winkels ligt.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments