Predator: Hunting Grounds

Predator: Hunting Grounds

Gespeeld op gamescom

di 27/08/2019
Gepreviewed voor PS4 door Joeri
0 reacties

Op de voorbije gamescom heb ik heel wat games gezien en uiteraard ook gespeeld. Dit zowel van grote als kleine ontwikkelstudio's en uitgevers. Over het grootste deel mocht ik meteen verslag uitbrengen, maar er waren ook een aantal games waar een zogenoemd embargo aan vasthing. Een van die titels die 'onder embargo' lagen was deze Predator: Hunting Grounds. Daarvan mocht tijdens gamescom zelf niets verschijnen. Nu het embargo verlopen is, kan ik met een gerust hart mijn bevindingen delen na een hands-on sessie van een uur.

Hoewel de pers regelmatig enkel een presentatie of interview voorgeschoteld krijgt, gunnen veel uitgevers ons ook een hands-on sessie met hun nieuwste projecten. Een daarvan is IllFonics Predator: Hunting Grounds dat ergens in de loop van volgend jaar uitgegeven zal worden door Sony. Wat het precies is? Het lijkt alleszins erg veel op het geflopte Evolve van uitgever 2K. Ook die game voelde ik destijds tijdens gamescom aan de tand, maar succesvol is het nooit geweest. Of Sony wel kan waar 2K niet in geslaagd is? Dat komen we pas volgend jaar te weten.

Nog wat werk

Predator: Hunting Grounds heeft dus zoals gezegd enkele gelijkenissen met Evolve. Zo is Predator ook een asymmetrische shooter waarin vier teamleden van een speciale eenheid het opnemen tegen een buitenaards roofdier; de predator. Daarbij maak je onderling uit wie de rol van het roofdier op zich neemt, terwijl de rest zich dan in een legeruniform hijst. Eens die keuze gemaakt is kan de pret beginnen. De eerste speelsessie startte ik als een van de soldaten van het eliteteam, waarbij ik voor de Assault-klasse koos. In die klassen vind je weinig originaliteit terug. Naast Assault kan je ook aan de slag met een Medic, terwijl uiteraard ook een sluipschutter niet mag ontbreken. Voor wie van shotguns houdt en dus wel héél dicht bij het gevaar wenst te komen, is er trouwens ook goed nieuws.

Predator: Hunting Grounds lijkt erg veel op het geflopte Evolve van uitgever 2K...

Het viel tijdens de speelsessie direct op dat het spel nog in een vroege ontwikkelingsfase zit. De animaties zijn nog houterig, er was lag en de framerate had de grootste moeite om op niveau te blijven. Ook grafisch schortte er nog het een en ander, maar de ontwikkelaars wreven me op het hart dat er nog een pak werk te verzetten is en dat het tegen de release allemaal goed komt. Ook communiceren met elkaar was tijdens gamescom helaas geen optie. We kregen allemaal wel een headset, maar van een microfoon was er geen sprake. Een vreemde keuze, al kon dat de pret eigenlijk niet bederven. Gelukkig was de gameplay wél goed en net dat is het belangrijkste onderdeel van een spel.

Vermoorden of vermoord worden?

Het kwartet aan soldaten wordt gedropt in een jungle en als team moeten ze enkele opdrachten voltooien. Mochten die opdrachten tot een goed einde worden gebracht, dan komt een helikopter hen weer oppikken. Al was dat laatste in de vijf gespeelde matchen slechts twee keer het geval. Qua balans tussen de soldaten en de Predator zit het dus al goed. De opdrachtgevers geven diverse opdrachten, waaronder het beschermen van antennes of het uitschakelen van AI-soldaten. Deze soldaten nemen het niet enkel op tegen het team van vier soldaten. Mochten ze de alien opmerken gaan ook zij de strijd aan met het buitenaards onding. Op zo'n moment kan je als speler dus met de AI samenwerken, waarna je hen bedankt met enkele schoten in hun kop.

Het viel tijdens de speelsessie direct op dat het spel nog in een vroege ontwikkelingsfase zit.

Het roofdier, de alleenspeler dus, mag dan wel in de minderheid zijn, zwak is hij niet. Zo heeft hij een energiemeter waarmee hij bepaalde vaardigheden kan activeren. Voor bepaalde tijd onzichtbaar worden bijvoorbeeld. Ook het afschieten van een ontploffend goedje heeft hij geleerd, al verraadt hij door een laserstraal daarmee wel zijn locatie. De grootste vriend van het roofdier is de hoogte. Als Predator begeef je je voornamelijk tussen het kruin van de bomen en spring je - het liefst ongemerkt - van tak naar tak, zoekend naar een teamlid dat ergens alleen ronddoolt. Slachtoffer gevonden? Dan twijfel je best niet lang en sla je snel je dodelijke slag. Met enkele rake klappen met je klauwen fileer je in geen tijd een soldaat en trek je zijn ruggenwervel eruit. Nog drie slachtoffers te gaan.

Snel gesneuveld

Het bewegen op de takken verloopt erg soepel en bijna alles gebeurt daarbij automatisch. Wil je toch naar een bepaalde tak springen? Dan druk je daarvoor op de juiste knop en daar gaat 'ie. De soldaten blijven echter met beide voeten op de grond en moeten het kruin dus goed in de gaten houden, al kan ik nu reeds verklappen dat het altijd een verrassing is wanneer je precies met het roofdier wordt geconfronteerd. Hier komt dan een lichte vorm van paniek piepen, want de Predator is razendsnel, erg sterk en genadeloos. Het mag dus nu al duidelijk zijn dat je als team erg goed moet samenwerken. Gelukkig is elkaar genezen een optie, al krijg je daar van het roofdier niet altijd de tijd voor ...

De wincondities zijn uiteraard voor beide partijen anders. De soldaten winnen als ze hun missies kunnen afvinken en veilig opgepikt kunnen worden door de helikopter. De Predator wint dan weer als hij het team kan uitschakelen. In een van de speelsessies waren er eigenlijk geen winnaars. Er waren reeds twee soldaten gesneuveld en de alien werd neergeschotend door de AI. Op zo'n moment kan die alien ervoor kiezen om zijn zelfvernietigingsequentie in te zetten. Daardoor stierf hij een eervolle dood, terwijl de soldaten wel nog leefden, maar hun missies niet hebben voltooid. Dat is een leuk element dat ervoor zorgt dat je je de volgende keer toch iets meer gaat focussen op de gegeven instructies. Als Predator doe je dan weer extra moeite om nog minder snel opgemerkt te worden. En zo verdween ik ook weer tussen de mensenmassa op gamescom.

 

Releasedatum
2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Joeri

Predator: Hunting Grounds was op gamescom een leuke ervaring, al moet ik toegeven dat er nog veel werk aan de winkel is. De gameplay zit goed, maar dat vond ik van Evolve ook. En net dat spel is zwaar geflopt. Hopelijk is datzelfde lot Predator: Hunting Grounds niet beschoren. Al was Friday the 13th: The Game, ontwikkeld door hetzelfde team, ook niets bijzonders. Nog even afwachten dus.