"Planet Coaster Console Edition wordt de natte droom van elke pretparkfanaat"

"Planet Coaster Console Edition wordt de natte droom van elke pretparkfanaat"

"Planet Coaster Console Edition wordt de natte droom van elke pretparkfanaat"

Ik ben een absolute fan van pretparken en in het bijzonder rollercoasters. Hoe gekker, hoger, overkop en sneller hoe beter als je het mij vraagt. Het enige probleem is dat het met deze coronatoestanden niet meteen aangeraden is om de massa op te zoeken. Gelukkig kon ik vorige week tijdens de Frontier Showcase vanuit mijn living een uurtje aan de slag met Planet Coaster Console Edition.

Ik geef toe, het was voor mij toch wel wat wennen om met een simulatiegame als deze aan de slag te gaan met een Xbox-controller. Wanneer ik een simulatiegame speel, zoals bijvoorbeeld Jurassic World Evolution of iets anders met beestjes, dan gaat mijn voorkeur sowieso uit naar pc, met muis en keyboard. Het klikt gewoon handiger en voelt, toch voor mij, intuïtiever aan.

Zeker wanneer je maar een uurtje de tijd hebt is het best vervelend als je de eerste minuten van de game zit te sukkelen om ornamenten te selecteren, tussen de menu’s te scrollen (want uiteraard wilde ik alles snel eens checken) of gewoon het terrein en de mogelijkheden wil checken. Maar bon, we gaan niet klagen in deze trieste tijden.

Frontier Developments weet waar het mee bezig is

Dat ze bij Frontier Developments weten hoe ze simulatiegames moeten maken, dat bewees de studio in het verleden met Elite Dangerous, Jurassic World Evolution (beschikbaar op pc en console, en binnenkort ook Switch als Jurassic World Evolution Definitive Edition), Planet Zoo (pc) en in een heel ver verleden Rollercoaster Tycoon. Op het vlak van gameplay en het voeden van de fans weet de studio dus als geen ander wat de spelers graag op hun bord geserveerd krijgen.

Zo vernam ik tijdens de voorafgaande presentatie dat de consoleversie van Planet Coaster zal kunnen rekenen op ondersteuning voor muis en keyboard en dat je, wanneer je de game hebt aangeschaft op PS4/Xbox One, en later een PS5/Xbox Series X zou aanschaffen, niet alleen je game maar ook je save games en alles wat je ontworpen hebt, of zou hebben tegen dan, een upgrade krijgt naar de nieuwe generatie consoles.

Welkom in het prille Pragaland...

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes…

Terug naar de gameplay. Gelukkig kreeg ik in het begin, als tutorial, een klein pretparkje voorgeschoteld met wat attracties, kraampjes en nog niet al te veel bezoekers zodat ik me nog niet echt zorgen hoefde te maken om het reilen en zeilen van mijn Bobbejaanland of Walibi in wording. Stap voor stap werd me uitgelegd hoe ik een attractie moest openen, hoe ik prijzen kon aanpassen, hoe ik door het plaatsen van decoratiestukken de wachtrijen kon aangenamer maken voor de bezoekers, hoe ik kon checken wat de noden waren van de bezoekers, hoe ik een nieuwe attractie of achtbaan moest bouwen, het aanleggen van een ingang en uitgang voor je attractie, toegangspaden, en…. STOP! Inderdaad, tijd om even te pauzeren want je houdt het niet voor mogelijk hoe uitgebreid(er) de mogelijkheden zijn ten opzichte van de pc-versie van de game.

Aan decorstukken om de wachtrijen aangenamer te maken en de attracties op te fleuren is er geen gebrek. En anders creëer je ze gewoon zelf...

Creëer en deel je attracties met de community

Het maken van een pretpark op zich, rekening houdend met de omgeving en mijn eigen voorkeur viel al bij al nog mee, maar het maken van die keuzes is moeilijk. Aangezien ik te maken had met tijdsgebrek, op een uur bouw je nooit een pretpark, zeker niet wanneer de controller meer tegenwerkte dan meewerkte, en niet wist waar eerst te beginnen liep ik wat verloren. Ik besloot uiteindelijk voor een pirateneiland te gaan, ik ben namelijk een grote fan van de Pirates of the Caribbean-attractie in Disneyland Parijs, met op piraten gebaseerde attracties, shops, bars en restaurantjes. En ook hier weer een shitload aan keuzes natuurlijk.

Ik ga eerlijk zijn, ik ben wegens tijdsgebrek, niet verder geraakt dan een piratencoaster, een piratenrestaurant en een piratentoilet maar ik heb me wel geamuseerd. Het is geniaal om te zien hoezeer je creatief aan de slag kan gaan met alles wat het team je in de schoot werpt. Speciaal voor deze consoleversie werd zowel de UI als de basis van het spel op de schop genomen en vanaf de grond weer opgebouwd. Hiervoor trokken ze lessen van het geniale, en mijn absolute favoriete simulatiegame op pc, Jurassic World Evolution.

Het leuke is ook dat je ofwel diverse missies kan uitvoeren, zoals in Jurassic World Evolution, of dat je in de sandbox modus volledig uit de bol kan gaan. Ik zou alvast aanraden om met de missies te beginnen zodat je de kneepjes van het pretparkbouwen onder de knie krijgt vooraleer je aan een eigen pretpark begint. Daarbovenop komt ook de Frontier Workshop naar de consoleversies, zodat je jouw coolste creaties kan delen met de community, of zelf kan downloaden om aan je park toe te voegen.

Het begin van mijn Pirates of the Caribbean-attractie.

Grafisch dik in orde

Waar ik ook van achterover viel was de grafische kwaliteit van de game. Niet alleen de achtbanen of attracties kregen de volle aandacht maar ook de vele extra’s, gaande van de bezoekers, kraampjes, versieringen, restaurantjes en ga zo maar verder zien er heel gedetailleerd uit. Het feit dat ik met de camera vanaf elke hoek van het speelveld kon in- en uitzoomen, zelfs onder water, maakte dat deze Planet Coaster een heuse verwenpartij is voor de ogen.

De weerkaatsing van de zon op het water of de attracties, het feit dat elke bezoeker iets anders draagt, het geroezemoes in de wachtrijen, de versieringen (en hun animaties) en ook hier kan ik nog even doorgaan. Neem dus van mij aan dat de game er momenteel reeds schitterend uitziet en het zelfs al gewoon plezant is om gewoon naar je bezoekers te kijken, hoe de diverse animaties van de achtbanen, decorstukken en attracties er uitzien en hoe het leven in je pretpark zijn gewone gangetje gaat.

Zoals in elke simulatiegame ook hier geen gebrek aan menus, cijfers en statistieken...

Liever muis en keyboard

Zoals ik zei vind ik persoonlijk, en dat vind ik ook nog steeds na het spelen van de demo, dat dit type games beter speelt op pc. Er werd wel nagedacht over de besturing maar muis en keyboard gaat sneller en intuïtiever, vind ik. Zeker wat betreft het selecteren, pannen en plaatsen van de vele items of het aanpassen van het terrein. Met beide sticks bestuurde ik de camera, met de A-toets selecteerde ik wat ik nodig had of wilde plaatsen en met de schoudertoetsen en mijn D-pad navigeerde ik naar en door de menu’s. Eens ik dit doorhad viel het allemaal best nog mee. Maar wanneer ik een achtbaan moest selecteren, hem wilde pannen om te zien hoe hij het beste paste in de omgeving en daarna mijn wandelpad, met aparte in- en uitgang (met de X-toets), moest aanleggen, dan vind ik dat een muis toch iets vlotter werkt.

Maar nogmaals, dat kan kwestie van gewenning zijn. Nu kreeg ik immers, ik zeg het nog eens, maar een uur de tijd om kennis te maken met de game, de vele mogelijkheden en de besturing. Ik ga er echter wel van uit dat ik, wanneer ik meerdere uren met de game en controller aan de slag zou kunnen gaan, het op den duur wel in de vingers zal zitten, en een gewoonte zal worden.

 
Releasedatum
12/31/2020

Conclusie van Praga

Ik wil alleszins voor ik afsluit nog graag een woordje van dank richten aan mijn kaderpersoneel in Pragaland, namelijk Cynthia Clarke, Lucy Summers, Eugene Newton en Oswald B. Thompson. Zonder hen had ik nooit de basisprincipes onder de knie gekregen van deze meer dan uitgebreide game. Want voor ik het vergeet te vertellen, je kan uiteraard ook je eigen attracties en achtbanen helemaal vanaf nul opbouwen als je daar zin in hebt. Maar daar heb ik me deze keer niet durven aan wagen omdat ik uiteraard in die korte tijdspanne wilde ontdekken wat de game allemaal te bieden heeft, en dat is kort samengevat een shitload aan mogelijkheden. Wat het team nog wou meegeven was dat je uiteraard alles kan verwachten wat de pc-versie in huis heeft, maar dat je kan rekenen op nieuwe en aangepaste features, waaronder dus de UI, dat er nieuwe tutorials worden toegevoegd en dat je meer missies voorgeschoteld krijgt. De fans van pretparken of simulatiegames zullen zich met deze Console Edition ongetwijfeld geen seconde vervelen.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments