A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

E3 2017: demo en presentatie

do 22/06/2017
Gepreviewed door Praga
0 reacties

Tijdens mijn bezoek aan de stand van Focus Home Interactive had ik wat tijd op te vullen. Om het nuttige aan het aangename te koppelen, besloot ik de presentatie van A Plague Tale: Innocence bij te vullen. Het werd een meer dan aangename verrassing…

A Plague Tale: Innocence neemt ons mee naar het jaar 1349, het jaar waarin het Middeleeuwse Frankrijk getroffen werd door een van de vreselijkste en dodelijkste ziektes uit de geschiedenis: de Zwarte Pest. Deze gruwelijke ziekte staat niet voor niets bekend als de Zwarte Dood… De Zwarte Dood is de naam voor een epidemische ziekte die tussen 1346 en 1351 in Europa woedde en vele slachtoffers maakte. De epidemie kostte wereldwijd tussen de 75 en 100 miljoen mensen het leven.

En alsof dat alles nog niet genoeg is, is er nog de Inquisitie die de bevolking onder de knoet houdt. Iedereen die ook maar anders durfde te denken, verdacht werd van ketter te zijn of voor een heks aanzien werd, moest er aan geloven.

Waarom?

Het is met andere woorden geen pretje voor de jonge Alicia (14 jaar) en haar broertje Hugo (5 jaar) om in die periode te moeten leven. Wanneer het kasteel waar ze wonen wordt aangevallen, in brand wordt gestoken en er van hun ouders geen spoor of teken van leven meer is, begint voor het jonge duo een heuse Calvarietocht. Enerzijds worden ze opgejaagd door de troepen van de Inquisitie, al hebben ze zelf geen flauw benul waarom of waarom hun kasteel werd aangevallen, en anderzijds moeten ze zich een weg banen door donkere steegjes, enge tunnels en miljoenen ratten. Leven hun ouders nog? Wat is er met hen gebeurd? Welk lot staat hen te wachten? Tientallen vragen die schreeuwen om een antwoord!

Rattenplaag

A Plague Tale: Innocence is een third person, single player avonturenspel, ontwikkeld door Asobo, dat eind 2018 in de rekken ligt voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het basisprincipe draait om stealth, twee kinderen kunnen immers geen geharnaste ridders aan, aangevuld met de dynamiek tussen licht en schaduw. Enerzijds hebben ze de schaduw nodig om ongezien te blijven voor de vijand, en anderzijds hebben ze het licht nodig om de ratten (en dat zijn er duizenden tegelijk op je scherm) op afstand te houden. Opgelet, in heikele situaties kunnen de ratten best een bondgenoot zijn.

Zo zag ik in de E3-demo dat Hugo gevangen zat in een kooi die bewaakt werd door twee soldaten. In de buurt krioelde het van de ratten, die door de ridders op afstand werden gehouden door twee vuurlantaarns. Door gebruik te maken van een slingshot vernielde Alicia een van de vuurlantaarns, meteen het teken voor de ratten om in de aanval te gaan en een van de ridders met huid en haar op te vreten. Terwijl een ietsje later ook zijn vriend het zelfde lot ondergaat, rept Alicia zich naar de tafel, grist de sleutel mee, opent de kooi en gaat er vandoor met haar broer.

Dynamisch duo

Het leuke aan deze game, die er trouwens grafisch en audiogewijs schitterend uitzag, is de dynamiek tussen broer en zus. Is de opening te klein of te smal voor Alicia, dan kan de kleine Hugo zich nuttig maken. Voor het iets serieuzere werk, is het dan aan Alicia. Ook hier kregen we een voorbeeld geserveerd in een nabijgelegen kerk. Uit een donkere tunnel achter het altaar, die door de ratten werd getransformeerd tot een gigantisch rattenhol, klonk een vrouwenstem. De impulsieve Hugo herkent er het stemgeluid van zijn (overleden?) moeder in, en wil de tunnel absoluut onderzoeken. Maar wat met de ratten? Behoedzaam en gebruik makend van vuurkorven die zich in de kerk bevinden baant het duo zich een weg door de kerk, richting altaar. Een gesloten hek stopt hen af, maar gelukkig kan de smalle Hugo onder het hek door en maakt hij zo de weg vrij voor zijn zus. Zij zorgt er dan weer voor dat de ratten op afstand gehouden worden, door met haar lantaarn een pad vrij te maken. Eens bij de donkere tunnel aangekomen, is Hugo niet meer te houden en rent hij zonder nadenken het rattenhol in. Er rest Alicia maar één mogelijkheid, haar broertje achterna te lopen….

 

Releasedatum
14/05/2019

Conclusie van Praga

Zoals ik al zei stond deze game niet op mijn planning, maar werd het een van de leukste en verrassendste presentaties die ik mocht bijwonen. Ik ben fan van een Middeleeuwse setting, vond de game er audiovisueel heel sterk uitzien en ook het verhaal is meer dan aangrijpend en beklijvend genoeg. Twee kinderen die bij aanvang van de game alles wat ze lief hebben, kwijt geraken en alleen komen te staan. In een van de donkerste periodes uit de geschiedenis, moeten zij er alles aan doen om te overleven, een antwoord te vinden op hun vele vragen, en waarom niet, hopen dat hun ouders alsnog in leven zijn. Dit is een game die ik zeker in de gaten ga houden.