Pathfinder: Kingmaker Definitive Edition

Pathfinder: Kingmaker Definitive Edition

Pathfinder: Kingmaker Definitive Edition

Met Pathfinder: Kingmaker, gebaseerd op een relatief bekende tabletop-rpg, scoorde Deep Silver de afgelopen twee jaar een bescheiden hit. Tijd voor een consoleversie, vonden ze, met een Enhanced Edition die ook de ervaring van de pc-uitvoering verbetert. We doken in de game samen met creative director Alexander Mishulin.

Het is de afgelopen jaren onverwacht druk geworden in het segment van de isometrische rpg. Zò druk dat het lastig lijkt geworden om er nog in op te vallen. Wat ga je - tussen ronkende namen als Divinity: Original Sin, The Pillars of Eternity, The Banner Saga, of de talloze remakes van klassiekers als Baldur's Gate en Icewind Dale - nog doen met een titel die Pathfinder: Kingmaker heet? Voor een rpg-speler maakt dat weinig uit, bezweert Alexander Mishulin, creative director achter die laatste titel. "Als ik een rpg-speler ben, heb ik per definitie veel vrije tijd klaarstaan om te gamen: dit soort games heeft veel tijd nodig", zegt hij. "Er is ruimte voor meerdere rpg's in je leven. De nog vrij recente renaissance van het genre heeft fans ervan eerder nog hongeriger gemaakt voor nieuw werk."

Recente cijfers van Deep Silver, het uitgeefbedrijf achter het in 2018 voor computers gelanceerde Pathfinder: Kingmaker, geven hem daar voorzichtig gelijk in: het bedrijf tekende een onverwacht hoge verkoop van 1,2 miljoen exemplaren op voor deze titel en Outward, een third-person-rpg van de Canadese studio Nine Dot Games. (Voor de twee games samen, maar toevallig communiceerde Nine Dot Studios een maand eerder dat ze 600.000 exemplaren van Outward hadden gesleten. Reken dus ongeveer hetzelfde voor Pathfinder: Kingmaker).

Klaar voor consoles

Kortom: binnen de natuurlijk nog steeds kleine niche binnen de videogame-industrie die isometrische rpg's zijn, valt er dus nog wel een culthitje te scoren. En dat sterkte Deep Silver en Owlcat Studios, de Russische studio achter de game, om een Enhanced Edition te maken voor de PlayStation 4 en Xbox One, en natuurlijk meteen ook weer voor de pc. In een demo van de eerste missies van de game, waarin de party die Mishulin had gecreëerd voor de gelegenheid een bende Worg-beesten moest aanvallen in een bos. Het is op het eerste gezicht typisch rpg-spul: een barbaar kan worden ingezet als tank om een paar zware slagen uit te delen én aanvallen te incasseren, een Mage voert magische aanvallen uit, een Cleric zegent de bende voor betere aanvallen, en een Bard krikt de actiepuntjes op met zijn lied. Tot dusver weinig nieuws onder de zon.

Wat niét veranderd is aan de Enhanced Edition van Pathfinder: Kingmaker is de content.

De interface is aangepast aan een knoppencontroller, onder meer met een systeempje dat gebaseerd is op kaarten voor een snellere selectie van aanvallen (al blijft onderaan wel de conventionele reeks 'skills' behouden, een interfacekeuze die vooral werkt wanneer je met muis en toetsenbord kunt spelen). Maar de grootste nieuwigheid in deze Enhanced Edition is dat er nu een turn-based-modus in zit.

"Vrij snel na de release van Pathfinder: Kingmaker kwam er al een mod voor de game uit die de real-time-actie aanpaste naar een turn-based-systeem", zegt Mishulin. "Dat leek ons de perfecte aanpak voor een consoleversie. Los nog van het feit dat de game op deze manier dichter bij de tabletop-ervaring komt van het bordspel waarop hij gebaseerd is. Maar je kunt op ieder moment ook switchen tussen een turn-based en real-time-aanpak, waar de game-ervaring dat volgens de speler rechtvaardigt."

 

Reactieve wereld

In een tweede demo, wat dieper in de game, laat hij zien hoe zo'n switch in zijn werk kan gaan. De bende komt tegen iets krachtigere tegenstanders te staan, zodat beginnen met een iets tactischere aanpak - in turn-based-modus dus - aangewezen is. Daarna gaan de handschoenen uit. "Ah, hun boogschutters concentreren zich op mijn Tank. Mooi!", praat Mishulin voor zich uit terwijl hij naar real-time overschakelt en zijn andere groepsleden pijlsnel bijstuurt. Later volgt nog een gecoördineerde aanpak op één groter creatuur, een afschuwwekkend Bloody Bones Beast, dat via dezelfde combinatie van speelmodi wordt verhakkeld door de groep.

Wat niét veranderd is aan de Enhanced Edition van Pathfinder: Kingmaker is de content - behalve dan dat alle dlc die na het origineel verscheen gewoon mee in het pakketje zit. Het verhaal, waarvoor er dialoogtekst van 1,5 miljoen woorden werd geschreven, bleef hetzelfde, net als de manier waarop dat doorsijpelde in de gameplay. "We hebben veel moeite gestoken in de reactiviteit van onze wereld", zegt Mishulin. "Die werkt ook door in je eigen party: als je beslissingen neemt die sommigen onder hen niet aanstaan, bestaat de kans dat ze vertrekken."

 
Releasedatum
08/18/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

Heb je nòg meer tijd voor een nieuwe isometrische rpg waar je tientallen uren in kunt verliezen? En speel je überhaupt wel dit soort games op een console? Laat het ons weten in de comments.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments