Pagan Online

Pagan Online

"Mijn advies: diehard ARPG-fanaten zullen zich nu al fameus kunnen amuseren met de early access."

do 25/04/2019
Gepreviewed door Niels
0 reacties

Waar zitten die loot whores hier?! Ik steek alvast mijn hand op. Als grote fan van het ARPG-genre met kleppers zoals Titan Quest, Torchlight, Path of Exile, Grim Dawn en uiteraard Diablo (ja, zelfs de derde) heb ik al heel wat uurtjes van mijn leven aan hersenloos grinden gespendeerd. Nu is er een new kid in town, Pagan Online, dat recent in early access verscheen. Er ligt dus nog heel wat opknapwerk in het verschiet, al kon ik het niet laten alvast mijn gretige vingertjes op deze titel los te laten.

Wat meteen opvalt is de onalledaagse control scheme van het spel. In tegenstelling tot de meeste ARPGS (al zijn er zeker ook anderen waarvoor dit van toepassing is) gebruikt Pagan Online een WASD-setup om je character doorheen de maps te bewegen. Je gebruikt dus niet je muis om rond te bewegen, wat in het begin misschien vreemd en houterig aanvoelt, maar op lange termijn zeker zijn vruchten afwerpt. Je muis is namelijk volledig gericht op het positioneren en casten van je skills. Beide systemen hebben uiteraard hun voor- en nadelen. In dit geval lijkt het me een slimme keuze te zijn geweest, aangezien de combat behoorlijk pittig is en je je het niet echt kan permitteren om veel skills te missen. Nauwkeurigheid troef dus, en daar speelt deze control scheme veel beter op in.

Ligt het je echt niet, dan kan je de controls nog steeds aanpassen. Tenminste, dat zou op termijn toch het geval moeten zijn, want momenteel is de controls-tab van het optiemenu volledig ontoegankelijk. Vermits ikzelf een azerty-keyboard gebruik (haters gonna hate) was het op zijn minst frustrerend te noemen om mijn personage naar behoren rond te manoeuvreren. Maar bon, moeilijk gaat ook, al hoop ik dat deze feature toch hoog op het to-do lijstje van de devs staat.

Kort maar krachtig

Nu we het over pittige combat hebben: ook hier wijkt Pagan Online af van de standaardformule die we gewoon zijn van het genre. In plaats van hopen trash mobs focust deze game zich op beperktere groepen vijanden en (mini)bosses met ieder meer uitgesproken sterktes. Uren aan een stuk hersenloos trash clearen zal er dus niet echt inzitten, helaas. Daartegenover mag je meer uitdaging verwachten in de kortere, meer gestroomlijnde levels die je doorheen de 5-act rijke campaign geserveerd krijgt.

Gestroomlijnd en kleurvol

Je hebt de keuze uit 8 pre-defined classes waarvan er in het begin slechts 3 beschikbaar zijn. De overige unlock je met ‘shards’, een soort currency die zich doorheen de game een weg naar je broekzak zal banen. De classes op zich zien er heel cool uit, zowel qua look en feel als qua speelstijl en skills. Zo zitten er alledaagse classes tussen (bv. een berserker en een ranger) maar ook een paar speciallekes zoals een zigeunerdanseres en een blood mage/zweepgebruiker (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Op grafisch vlak is Pagan Online helemaal mijn ding.

Al even stylized als de classes zijn de omgevingen zelf. Op grafisch vlak is Pagan Online helemaal mijn ding, met bijzonder kleurvolle omgevingen, cartoony artstyle en zeer vlotte animaties. Visueel lijkt het wel een crossover tussen Diablo 3 en Torchlight, wat sowieso niet voor iedereen zal zijn, maar toch een zekere charme uitstraalt. Skills zien er al even opgesmukt uit met hopen particle effects en fancy kleurtjes. Yummy.

...en de endgame?

Dat gezegd zijnde staat of valt een ARPG met de endgame, aka het eindeloos hoarden van wapens, armor, upgrades en cosmetics. Aangezien de game zich nog in early access bevindt is het te vroeg om hier een definitief oordeel over te vellen maar er staat in ieder geval een shitload content op het menu, waarvan ook crafting naast de ‘gewone’ combat en dungeons een belangrijke rol zal spelen.

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Niels

Mijn advies: diehard ARPG-fanaten zullen zich nu al fameus kunnen amuseren met de early access. Wie iets minder verknocht is aan het genre wacht best nog de paar komende patches af tot de nodige bugs verholpen worden, de content een iets meer definitieve vorm krijgt en die irritante control scheme aan te passen is aan onze geliefkoosde azerty-toetsenbordjes. Hoe dan ook eentje om in ’t oog te houden.