Pagan Online

Pagan Online

"We zullen even moeten afwachten of Pagan Online wél zijn publiek vindt"

ma 17/12/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Wat zit een gamehuis dat groot is geworden met onlinegames over zwaar oorlogstuig een Diablo-eske dungeon crawler te maken? Maak jullie niet druk, zegt Wargaming: Pagan Online zal een paar kwaliteiten hebben die rechtstreeks vanuit het dna van de World of Tanks-maker komen opgeweld.

Yaropolk Rash, Publishing Director bij Wargaming, kent de opmerkingen ondertussen al. "'Waar zijn jullie eigenlijk mee bezig?' Dat is een niet onbelangrijke teneur in de discussie over Pagan Online, sinds we de game onlangs aankondigden", lacht Rash de initiële reacties weg. "Het lijkt misschien ver buiten onze comfortzone om een hack 'n' slash-rpg te maken. Maar we willen iets nieuws doen, met een paar elementen uit het dna van onze bestaande titels. Die laatsten werden overigens òòk een beetje op neerbuigende glimlachjes onthaald toen we er voor het eerst mee naar buiten kwamen. 'Een MMO met tanks? Wat is dat?' En kijk: het bleek een succes."

Een beetje Diablo

Op het eerste gezicht heeft Pagan Online wel héél veel weg van Blizzard Entertainments Diablo-games. Op het tweede gezicht zelfs ook. Wargaming is zich daar bewust van, zegt Rash. "We hebben ons ook erg laten inspireren door Diablo. Maar ook door Path of Exile, Age of Conan en Everquest II. Het genre heeft een paar fundamenten en regels, waar we inderdaad niet te ver buiten zijn getreden. Maar we hebben daar onze eigen elementen aan toegevoegd. Verhoogde mogelijkheden om dingen met elkaar te combineren, bijvoorbeeld.

Het lootsysteem in Pagan Online zal oneindig zijn.

Er is een eindeloze stroom aan combinaties mogelijk door middel van crafting, een goed gebruik van het loot-systeem, en de meerdere speelbare personages die je kunt inzetten. Tijdens iedere aanval die je moet afwenden komen er tot acht verschillende soorten vijanden op je af, en die hebben allemaal hun eigen aanpak nodig om te worden verslagen. Dus ja: Pagan Online lijkt op andere games uit zijn genre. Maar je zult er ook een hoop verrassingen in tegenkomen."

Alles afgecheckt

Voordat Wargaming en de Bulgaarse ontwikkelstudio Mad Head Games aan de slag gingen met Pagan Online, keken ze eerst naar wat spelers willen in een actie-rpg. Hun oefening eindigde met een checklist van zeven items. De eerste is de uitdaging die de game biedt, en blijft bieden. Spelers die een overpowered personage hebben opgebouwd verliezen in de regel hun interesse in de game. Het is een punt dat min of meer onvermijdelijk is: systemische progressie zorgt er uiteindelijk altijd wel voor dat je personage krachtiger wordt dan de creaturen die het op zijn dak krijgt. Maar door hun eigen cocktail te brouwen in de balans tussen pantser, wapens en toegebrachte of geleden schade, zegt Rash, maken ze er een unieke game van. "Een actie-rpg is een strategische opeenvolging van bevredigende destructie", zegt hij. "Dat is het gevoel dat door de hele game moet gonzen. Net als in World of Tanks, bijvoorbeeld. We hebben ervaring met goed gebalanceerde gameplaysystemen."

Maar tegelijkertijd heeft Pagan Online een razend tempo.

Tweede element dat er écht in moest: loot. Het lootsysteem in Pagan Online zal oneindig zijn, belooft Rash, zodat de speler ook tot in het oneindige zijn personage kan upgraden. Vierde aspect: verhaal. "Hier haakt Pagan Online in op de liefde voor geschiedenis die eigen is aan Wargaming", zegt Rash. "Het is een fantasygame, maar de fantasy is gebaseerd op pre-christelijke mythes en monsters. We hebben heel wat Slavische mythes uitgeplozen om ze op te baseren."

Muisklik-verslaving

De progressie van je personage is eveneens een belangrijk element. Er werd alles gedaan, zegt Rash, om die in balans te brengen met het niveau van de tegenstanders die je pad kruisen. "Elke dag en elk gevecht is anders", zegt Rash. "Je moet echt diep in de systemen duiken." Wat meteen inhaakt op het volgende punt dat volgens Wargaming en Mad Head Games belangrijk is in een actie-rpg: nadenken en plannen. Je zult altijd op je qui-vive moeten blijven in de game, zeker aangezien het een live, online game wordt. "Bij iedere update komen er nieuwe events, nieuwe monsters en nieuwe gebeurtenissen mee", zegt Rash. "Pagan Online zal vooral gericht zijn op spelers die al eventjes gamen: eigenlijk al sinds de Commodore 64. Het soort spelers die goed weten hoe rpg-mechanieken werken, en daar diep in willen gaan. De game zal een old school-spirit hebben."

De game vereist een klein beetje tactisch inzicht.

Maar tegelijkertijd heeft Pagan Online een razend tempo. De game vereist een klein beetje tactisch inzicht, maar dan aan een snelheid die een verslavende cadans in je muisklikken legt. "Natuurlijk zal er een goeie balans blijven tussen uitdaging en behaaglijkheid in de gameplay", zegt Rash. "Dat laatste blijft evengoed belangrijk in een game van deze soort. De mogelijkheden tot meesterschap zullen waarachtig gestoord zijn. Je zult kunnen kiezen tussen verschillende moeilijkheidsgraden in de uitdagingen die je aangaat, zodat je afhankelijk van waar je zin in hebt een rondje zult kunnen knokken of een intens gevecht aan zult kunnen gaan. Maar de grondstroom van de gameplay in Pagan Online zal een constant gevoel van 'flow' zijn. Een gevoel van intensiteit en plezier tegelijk."

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Ronald

Aan de oppervlakte is er erg weinig te zien aan Pagan Online om te doen vermoeden dat het niet gewoon een Diablo-kloon is. Het is dus inderdaad afwachten welke verrassingen er in zijn gameplay zullen schuilen. Wargamings duikjes in andere genres, zoals de Master of Orion-remake twee jaar geleden, waren niet zo succesvol. We zullen even moeten afwachten of Pagan Online wél zijn publiek vindt.