The Outer Worlds

The Outer Worlds

Gezien op gamescom

ma 02/09/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Wat krijg je wanneer je de kerningrediënten van 'Fallout' in één potje gooit met een scheut Space Opera uit de jaren vijftig en een vleug maatschappelijke commentaar? Misschien wel iets als 'The Outer Worlds', de nieuwe openwereld-rpg van Obsidian Entertainment.

De nieuwste worp van rpg-studio Obsidian wordt hier en daar al - lichtjes smalend - 'Fallout: New Vegas in space' genoemd. Maar dat heeft natuurlijk vooral iets te maken met de lui die erachter zitten: Tim Cain en Leonard Boyarsky waren ooit de bedenkers van de originele 'Fallout', en zaten ook achter ware rpg-kleppers als 'Diablo III' en 'Vampire: The Masquerade Bloodlines'.

En de studio waarvoor ze vandaag werken, Obsidian Entertainment, zàt effectief achter het genoemde 'Fallout: New Vegas', volgens veel hardcorefans van de reeks een terugkeer naar de vibe van de allereerste 'Fallout'-game uit 1997.

Meteen die 'Fallout'-vibe

Met dat ploegje erachter kan het gewoon niet anders: 'The Outer Worlds' voelt dus ook meteen 'Fallout'-esk aan. Het is bijvoorbeeld een rpg die zich in een verlopen wereld afspeelt; al is het deze keer niet de wereld na de apokalyps, maar een verre planeet die bij gebrek aan middelen nooit een volwaardige kolonie is kunnen worden. De omgeving van de game, in en rond de Halcyon-kolonie op de planeet Terra 2, heeft een scifi-western-look, met impromptu bouwsels uit hout en roestig staal. Een beetje zoals - opnieuw - in 'Fallout', waarvan 'The Outer Worlds' ook meteen de first-person-gameplay én de humor pikt.

Wat je in The Outer Worlds doet, hangt helemaal van jezelf af. 

Die geharnaste geweldenaar die een potje ligt te huilen op de toog van een vuile kroeg? Dat soort humor zou je zò ook uit 'Fallout' kunnen halen. "Het is een dystopische wereld", zegt Megan Starks, narrative designer bij Obsidian Entertainment. "Maar we wilden niet dat die te deprimerend zou aanvoelen voor de speler. Dus trokken we alles naar het extreme, zodat we humor in onze wereld konden steken. De game zit vol details, personages en gebeurtenissen die je zullen doen grinniken."

Wakker worden!

De vuile, gevaarlijke scifi-wereld van 'The Outer Worlds' heet Terra 2, een planeet aan de verste uithoeken van de galaxie die werd geterraformd door een illuster consortium van bedrijven dat 'The Board' heet. Dat stuurde twee schepen naar de kolonie, waarvan één erin slaagde om te landen, maar het andere op mysterieuze manier verdween tijdens de trip. De Halcyon-kolonie kon slechts op halve kracht worden gebouwd, en The Board besloot dan maar om een boekhoudkundige afschrijving te doen: als de onderneming toch niet genoeg kon opleveren, laten ze béide trossen kolonisten dan maar aan hun lot over. Zowel die van het vermiste schip als diegenen die effectief aan land waren geraakt, dus.

In de fictie van 'The Outer Worlds' ben jij een van de nog sukkelaars die in dat twééde schip zaten, en dus nog relatief geluk hadden: je hebt zeventig jaar lang in de zalige onwetendheid van hibernatie doorgebracht. Tot de gekke wetenschapper Phineas Wells je bruusk uit die lange winterslaap ontwaakt met één opdracht: hem helpen om dat vileine The Board te ontmantelen.

Want ja: misschien beeld ik het me maar in, maar schuilt er in 'The Outer Worlds' geen aanklacht tegen de oprukkende machten van het neoliberalisme in de wereld, waarin bedrijfsactiva belangrijker zijn dan mensen? "Dat kunnen alleen Tim en Leonard vertellen", zegt Starks. "Maar wat je in 'The Outer Worlds' doet, hangt helemaal van jezelf af: je kunt Wells' missie uitvoeren, maar je kunt ook de kant van The Board kiezen. Of helemaal 'lone wolf' gaan, en je eigen pad kiezen."

 

Releasedatum
25/10/2019

Conclusie van Ronald

De humor is crapuleus, de visuele presentatie (een mix tussen fifties-scifi, westerns en, na-de-bom-fictie) is behaaglijk, en de gameplay lijkt helemaal in lijn met wat je misschien ooit gewend was van de 'Fallout'-games. Al zitten er nu de lui van de oergames uit die serie achter. Ik ben alvast helemaal klaar voor 'The Outer Worlds'. En als je een PS4 of Switch in je huiskamer hebt staan, heb je zéker redenen om dat te zijn: 'The Outer Worlds' wordt Obsidians laatste multiplatformgame, voordat de studio - zo bevestigde Xbox-marketingman Aaron Greenberg me nog eens op Gamescom - volledig in de pas van Microsofts platformen gaat lopen.