One Piece Burning Blood

One Piece Burning Blood

9lives in Japan - Jump Festa 2016

One Piece Burning Blood

9lives in Japan - Jump Festa 2016

Laat het maar over aan de Japanse ontwikkelaar Spike Chunsoft om typische Japanse games te maken. Het zijn games die in eerste instantie niet heel erg bekend zijn bij de massa, maar fijnproevers weten ze te vinden. Zo genoten wij van de verschillende Danganronpa-titels, een game als 999, het sterke Etrian Mystery Dungeon en tot slot heb je nog de fighting-game J-Stars Victory VS+. In die laatste nemen verschillende anime-personages uit o.a. de werelden van Naruto, Dragon Ball Z en One Piece het tegen elkaar op. De nieuwste game van Spike Chunsoft, One Piece Burning Blood, borduurt een beetje voort op de formule van J-Stars.

Het betreft hier geen adventure-game zoals we van de laatste One Piece-titels gewend zijn geraakt, maar een vechtgame. En dan eentje die past in het genre van team-battles. Met een team van drie strijders uit het One Piece-universum neem je het op tegen een ander team. Het is daarin zaak om alle drie de vechters uit te schakelen binnen de tijd die daarvoor beschikbaar is. Lukt dat niet, dan volgt een draw, ongeacht welk team gezamenlijk een grotere healthbalk heeft.

Genoeg vechtersbazen

Qua personages zijn er achttien bevestigd, maar er wordt ook wel duidelijk ruimte gelaten om nieuwe personages aan dit spectrum toe te voegen. Hoeveel dat er precies gaan zijn, dat is vooralsnog niet bekend. Schrijf in elk geval maar personages als Luffy, Zoro, Franky, Sabo, Ace, Law, Crocodile, Enel, Bartolomeo, Doflamingo, X Drake, Aokiji, Smoker, Sanji, Chopper, Brook en Usopp op en je hebt al een aardig idee waar dit heen gaat. Daarnaast is bekendgemaakt dat de game enkel gebruik zal maken van Japanse stemmen. Wel met de gewenste ondertiteling uiteraard, maar geen Engelse stemmen voor wie daar wel interesse in zou hebben.

Tijdens het event hebben we wat tijd met de game doorgebracht en gestoeid met het beschikbare vechtsysteem. Kort door de bocht bestaat de game uit twee lagen. Ten eerste heb je de standaard aanvallen, waarbij je de keuze uit een lichte en een zware aanval hebt. Daarnaast is het mogelijk om aanvallen te blokkeren of proberen te ontwijken door in de driedimensionale arena opzij te stappen. Ook is het mogelijk om snel van personage te wisselen om een combo's te uit te voeren. Op dat gebied is het een degelijke vechtgame. Het wordt echter interessanter wanneer je de superaanvallen van de verschillende personages activeert. Afhankelijk van wat voor soort personage je hebt, kun je gebruik maken van Haki-krachten en Logi Demon Fruits (of Devil Fruits, afhankelijk van hoe je de term wilt vertalen).

Wanneer dat gebeurt, komt jouw personage in een soort overdrive-modus terecht en is hij tijdelijk een stuk sterker. De tegenstander doet er op dat moment verstandig aan om jou zoveel mogelijk te blocken, door bijvoorbeeld ook zijn Haki-krachten te activeren. Met een goede serie aan Haki of Devil Fruit-aanvallen kun je zo iemand uit de arena trappen. Je moet echter wel oppassen dat je het deksel niet zelf op de neus krijgt en keihard wordt gecounterd wanneer je krachtperiode voorbij is. En alsof dat nog niet genoeg is kun je tijdens de strijd nog een extra transformatie doormaken en je compleet laten gaan op de tegenstander.

Cinematisch

Dat alles wordt getoond vanuit een camera standpunt waarin je jouw personage schuin van achteren ziet, wat een filmisch gevoel oplevert. Je krijgt daardoor het idee dat je je in de wereld bevindt en daardoor komt die wereld ook goed tot leven. Sowieso ziet de game er alleraardigst uit. De personages ogen goed, zonder echter overdreven mooi te zijn, het kleurgebruik is werkelijk waar uitstekend en een super wordt op een cinematische wijze in beeld gebracht. Dat laatste kan overigens wel een beetje irritant worden als beide strijders de ene super na de andere uitgooien en je daardoor voornamelijk naar cinematische filmpjes kijkt.

De game moet in juni van 2016 uitkomen voor de pc, Xbox One, PlayStation 4 en PlayStation Vita. Zodoende kun je stellen dat de ontwikkelaar nog genoeg tijd heeft om verder te werken aan dit project. Daarom hebben we op dit moment nog niet meer kunnen doen dan een paar losse gevechten spelen. Van een Story-modus weten we nog niks, dat waarschijnlijk iets is dat de ontwikkelaar op een later moment naar buiten wilt brengen.

Releasedatum
06/03/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Jelle

Met de algehele vibe is echter niks mis. Van het begin tot het einde straalt het One Piece uit en het is tof dat we eindelijk een vechtgame in dit universum krijgen voorgeschoteld. Bovendien komt de game in de periode van juni uit, wanneer het over het algemeen rustig is. Het ideale moment om er echt goed in te duiken. Verwacht later deze week nog een interview met het ontwikkelingsteam.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments