No Man's Sky VR

No Man's Sky VR

Hands-on op de PSVR Showcase in New York

do 04/04/2019
Gepreviewed door Ronald
2 reacties

Het had al veel eerder moeten gebeuren, maar het is eindelijk op handen: No Man's Sky, de volledige game met het volledige universum van achttien kwintiljoen planeten, komt naar PlayStation VR. Ik dook een half uurtje in de betoverende wereld van de game in New York, begeleid door bedenker Sean Murray.

"Heb je al iets van No Man's Sky gespeeld?", vraagt Sean Murray me terwijl hij de PlayStation VR-headset klaarmaakt voor gebruik.

"Yep. En ik vond 'm zelfs goed", antwoord ik. Hij monkellacht heel eventjes. Maar jazeker: No Man's Sky is een game die ik, in weerwil van de bakken kritiek die de titel twee jaar geleden over zich heen kreeg, tot het einde van mijn dagen zal blijven verdedigen. Een game met een universum van 18.446.744.073.709.551.616 - achttien kwintiljoen! - planeten die elk hun eigen unieke, geloofwaardige fauna en flora hebben, en dat nog niet eens volledig zal kunnen worden geëxploreerd wanneer je de taak over meerdere generaties zou doorgeven, tot aan je achterkleinkinderen toe? Zo'n stoutmoedige onderneming had de Britse ontwikkelaar Hello Games écht wat meer krediet moeten opleveren.

In de helm

Binnenkort komt daar dus No Man's Sky: Beyond bij, een nieuwe release die de volledige game - alle 18.446.744.073.709.551.616 werelden dus - naar de PlayStation VR-helm brengt. De gratis update zal werken voor PlayStation VR en Steam VR, maar ik kroop alvast een half uur, bijgestaan door bedenker Murray zelf, in de virtuele ruimtehelm tijdens een PSVR-previewevent dat Sony vorige week onderhield in New York. Daar zaten, zoals steeds tijdens dit soort showcases, een paar titels tussen die vooral heel erg meh waren: het erg nikszeggende Everybody's Golf VR, bijvoorbeeld, of een vr-uitbreiding voor de komende stedelijke mythe Concrete Genie. No Man's Sky: Beyond, daarentegen, verraste.

Vergeet de kritiek, en bekijk nù, vandààg, al eens of No Man's Sky iets voor jou is.

In de vlotheid van zijn besturing, bijvoorbeeld: het selecteren van je inventaris, of het veranderen van de functies in je brander, werkt via een holografisch menu dat voor je verschijnt en waaruit je alle elementen gewoon kunt aantikken. Besturing gebeurt via teleportatie of vrije beweging, al wordt die laatste optie - omwille van het feit dat heel wat spelers daar misselijk van worden - nog getweakt in de Guildfordse ontwikkelvestiging van Hello Games. Maar via visuele cues krijg je goed aangegeven wat er wel of niet kan (een blauwe pijl betekent dat je bestemming bereikbaar is, een rode zegt van niet), en je kunt vlotjes een kwartdraai maken.

Het heelal in

Wat ook veel makkelijker lijkt in VR is het uitbouwen van een basis: ook hier helpt de overzichtelijke bouwinterface, en je schuift onderdelen van je bouwsel zo voor je uit in de virtuele wereld. Sowieso is het gevoel van schaal dat No Man's Sky je levert in PSVR overweldigend. Dat is al te merken wanneer de grotere flora en fauna van de vele planeten boven je uittorent.

Vooral wanneer je je schip oproept, en het voor je ogen neerploft op de bodem van de planeet waar je je bevindt, voelt de wereld van No Man's Sky meeslepend aan. Het besturen van dat tuig gaf me overigens het grootste plezier van de hele demo: de combinatie van besturingsstick rechts en smoorklep links werkt prima, en de vlotheid waarmee ik boven het oppervlak van planeten scheerde of kliefde door het universum maakte me - ondanks de korte tijd die me beschoren was in de demo - zen.

Tweede kans?

Ziet Murray No Man's Sky: Beyond als een nieuwe kans voor zijn game, een manier om nieuwe bezoekers ernaartoe te trekken? Om misschien zelfs een paar van de vroege kritikasters ertoe te overhalen om de game toch maar eens opnieuw te proberen? "Nee", zegt hij. "Want echt, je was lang niet de enige die de game bij de release al leuk vond. We hebben een paar miljoen exemplaren verkocht, en de gemiddelde speelduur was 25 uur per speler. Er waren spelers die het niets voor hen vonden, en de game wellicht al na enkele uren links lieten liggen. Maar dat betekent ook dat er al een grote kern bestond van spelers die er tientallen tot honderden uren in bleven. Bij No Man's Sky: Next, vorig jaar, tekenden we al een gemiddelde speelduur van 45 uur op, en toen waren de spelers die de game niets voor hen vonden al weg. We zetten gewoon die koers verder."

 

Releasedatum
PS4 : 10/08/2016
PC : 10/08/2016
Xbox One : 24/07/2018

Conclusie van Ronald

Nog eens: vergeet de kritiek, en bekijk nù, vandààg, al eens of No Man's Sky iets voor jou is. Indien niet: fair enough. Maar als je wèl wordt gegrepen door deze unieke maar polariserende game, lijkt de VR-uitbreiding er - letterlijk en figuurlijk - een nieuwe dimensie aan toe te voegen.

2reacties

Is het al bekend welke controllers worden ondersteund hierbij?

Rating:0

Wellicht niet onbelangrijk om mee te geven, inderdaad. Ik speelde 'm met twee Move-controllers, maar het zou ook mogelijk zijn om 'm te spelen met de DualShock. En je zult kunnen kiezen tussen vrij stappen of teleporteren.

Rating:0