Need for Speed: Heat

Need for Speed: Heat

Gespeeld op gamescom

vr 30/08/2019
Gepreviewed door Ronald
1 reacties

'Need for Speed' is terug, en de bekende racespellenserie heeft nog iets te vieren ook. Met het zopas aangekondigde 'Need for Speed: Heat' wordt de vijfentwintigste verjaardag van de reeks gemarkeerd. Ik deed alvast een testritje.

Na het halfuur dat me op Gamescom vergund was in 'Need for Speed: Heat' voelde het alsof ik deze game al eens eerder had gespeeld. Vààk zelfs. De 'Need for Speed'-reeks is dan ook een unicum in het racespellengenre: dingen die de échte uitdaging vormen in andere racers, zoals het nemen van bochten, werd vergemakkelijkt. Waardoor het pure crapuleuze plezier van veel te snel met een opgepierde racewagen over de straten sjezen centraal staat. Dat was een kwarteeuw geleden, met de allereerste 'Need for Speed' voor de multimediapc's van 1995, al zo, en die lijn wordt - vijfentwintig jaar en tweeëntwintig vervolgtitels later - nog altijd doorgezet met 'Heat'.

Die allereerste 'Need for Speed'-game (aanvankelijk in 1994 gelanceerd voor de inmiddels allang dode 3DO-console) wist 25 jaar geleden de sympathie van de speler voor zich te winnen omwille van zijn iets stoutere race-ervaring. Die is, volgens uitgever EA en studio Ghost Games, weer helemaal terug met 'Heat'.

"Er is een striktere focus op de kernervaring", zegt Creative Director Riley Cooper. "Heat draait opnieuw rond straatracen, auto's die je kunt tunen en aanpassen naar eigen smaak, 's nachts, én natuurlijk met flikken."

Nacht en ontij

In 'Heat' stuif je door de open racewereld van Palm City, een Amerikaanse stad waar, in het verhaaltje rond de game, straatracers bij elkaar komen voor de Speedhunters Showdown, een race-evenement waarvoor keurig een vergunning werd aangevraagd bij de lokale autoriteiten. Maar de ware pret komt 's nachts, wanneer de brokkenpiloten pas écht het beste van zichzelf laten zien. Twee problemen: (a) 's nachts mag dat helemaal niet, en (b) de lokale arm der wet heeft die nachtelijke uitstapjes voorzien, en patrouilleert waakzaam de straten.

Er valt eigenlijk ontzettend weinig te vertellen over Need for Speed: Heat.

Die grote tegenwoordigheid - en het waakzame oog - van de politie is natuurlijk een element waaraan de titel van 'Need for Speed: Heat' refereert. Maar niet het enige, zegt Cooper. "Het is ook een lichte referentie aan de locatie van de game: het zuidoosten van de Verenigde Staten, waar het enorm heet kan worden in de zomer. Maar 'heat' is natuurlijk ook een term die courant wordt gebruikt voor speciale aandacht van de ordediensten die iemand zich op de nek kan halen. Centraal in Need for Speed: Heat is dan ook de Heat Meter, die hoger en hoger gaat naarmate je meer uitsteekt. De flikken die je achter je aan krijgt worden ook agressiever en agressiever, naarmate je gekker gaat doen. Dat laatste zat niet in 'Payback', onze vorige aflevering twee jaar geleden."

Eigen niche

Electronic Arts' 'Need for Speed' is nog altijd een van de drie bekendste racespellenreeksen van het moment, naast Microsofts 'Forza' en 'Gran Turismo' van PlayStation. En het heeft ook zijn eigen baantje uitgeploegd, waar weinig andere racefranchises zich op begeven. "Er zijn meerdere dingen waarmee we ons differentiëren van de anderen", zegt Cooper: "flikken, en de mogelijkheden om aan je auto te sleutelen. Er zit ook een systeem in de open wereld die je doorkruist: we hebben de nadruk verlegd van duels naar weggeraken, de snelste zijn. Het verschil met de andere racespellen die op de markt zijn, is dat er achter de onze een rijker fictief landschap zit. Je bént ergens. Je doet niet gewoon mee in een reeks straatraces, maar je strijkt neer in een Amerikaanse grootstad waarin er massieve illegale straatraces worden georganiseerd, en de politie hulp heeft ingeroepen om daar een stokje voor te steken."

De reeks werd vooral bekend (en, bij een deel van het publiek dat tuk is op racegames, verguisd) omwille van zijn resoluut op plezier en veel minder op fysisch en mechanisch realisme steunende gameplay. Het is een zogeheten 'arcaderacer', terwijl er ook 'simulatieracers' zijn.

"Maar ik denk niet dat we op één enkele plaats in het spectrum tussen die twee zitten", zegt Vehicle Director Bryn Alban. "We bieden onze speler een waaier aan. Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat je een heroïsche actierace-ervaring voorgeschoteld krijgt. Maar binnen die krijtlijnen richten we ons tegelijkertijd op een breder publiek, met intuïtievere besturing, maar ook op de realiteit van wat het is om een krachtige wagen te besturen. OP basis van fanfeedback wisten we dat er een vraag is naar een realistischere besturing, ook in onze games. Dus laten we spelers de keuze: hoe krachtiger ze hun wagens tunen, hoe sneller ze natuurlijk zullen gaan, maar dan wordt het natuurlijk ook uitdagender om ermee te racen. De extremen eisen meer vaardigheid, en ze wòrden ook extremer naarmate je verder aan de wagen sleutelt. En er zijn vanzelfsprekend de drie klassieke moeilijkheidsgraden."

 

Releasedatum
08/11/2019

Conclusie van Ronald

Er valt eigenlijk ontzettend weinig te vertellen over 'Need for Speed: Heat'. Wie zijn racegames graag 'arcade-y' heeft én wel houdt van dat margi autotuningsfeertje, dat deze game vooral lijkt te hebben overgenomen van verre voorganger 'Undercover', heeft weer iets om naar uit te kijken op 8 november, wanneer de game in de winkel verschijnt.

1reactie

In de conclusie staat dat het overgenomen is van de verre voorganger “Undercover” maar mogelijk bedoelt men hier “Underground”?

Rating:0