Mortal Kombat 11 bèta

Mortal Kombat 11 bèta

"De Fatal Blows en het downsizen van de X-ray-aanvallen zijn alvast een schot in de roos"

di 02/04/2019
Gepreviewed door Praga
0 reacties

Wie al een tijdje likkebaardend uitkijkt naar Mortal Kombat 11, wordt op zijn wenken bediend met een open bèta als voorsmaakje. De 25 jaar oude reeks behoort tot de oervaders van het fighting genre en slaagt er altijd in je binnen te trekken in zijn duister, gotisch wereldje, waarin het menselijk lichaam lachwekkend bloederige dissecties ondergaat. “Get over here!”, zou Skorpion zeggen.

(gespeeld en geschreven door Marijn Ceulemans)

Hét probleem waar fighting games dezer dagen mee worstelen? Zichzelf blijven heruitvinden. Waar de Street Fighters en Tekkens van deze wereld puike games zijn, maar gevangen lijken te zitten in het stramien dat jaren geleden voor hen is uitgetekend, haalde NetherRealm Studios toch wel een krachttoer uit door Mortal Kombat met deel 10 (ondertussen al bijna 8 jaar geleden) op geniale wijze te rebooten. Je voelt gewoon die gebetenheid om de traditionele gameplay verder te blijven perfectioneren. Hun ervaring met Injustice 2 heeft de skills van het devteam alleen maar aangescherpt. Wie Mortal Kombat X speelde, zal zich aan een aantal nieuwigheden mogen verwachten, hoewel gameplaygewijs de overgang zo goed als naadloos is.

In de kleedkamer

Een eerste verrassing komt niet uit gameplayhoek, maar uit het kleedhokje. In ‘Kustomize’ kan je je personage helemaal afstemmen op je persoonlijke smaak en zo verregaand was dat nooit eerder in een Mortal Kombat. Je unlockt er niet alleen vrijgespeelde skins, maar ook gear, zoals maskers, helmen en wapens laten je toe om uniek voor de dag te komen. Extra leuk voor jarenlange Mortal Kombat-fans is retrokostuums een pak knipogen uitdelen aan de games uit de jaren 90. Daarnaast voegt een soort loadout-systeem een tactisch laag je toe. Nog voor je de arena betreedt, selecteer je enkele speciale moves die je als troefkaart op het strijdtoneel uit je mouw wil schudden. Daar komen nog ‘Augments’ bij die je specials kracht kunnen bijzetten of een effect toevoegen. Deze vernieuwende vorm van personalisatie die de gameplay verdiept is alleen maar iets wat we kunnen toejuichen. En dan zijn er ook nog te personaliseren intro’s, Fatalities en Brutalities, die je gaandeweg vrijspeelt door XP te verzamelen.

Een kwartet vechtersbazen

Voor wie de franchise niet zo bekend is, kan dat misschien wat complex lijken, maar laat ons je meteen geruststellen: twee newbies zullen zich nog steeds zonder twijfel kunnen amuseren in hun ontmaagdingspotjes Mortal Kombat. Kicks en punches spammen is soms ook gewoon effectief én amusant, tenzij je tegenstander uit het betere hout gesneden is, natuurlijk. In de bèta konden we beschikken over vier personages: Baraka, Jade, Skarlet, Kabal en Skorpion.  Allevijf spelen ze exact zoals je spiergeheugen het zou willen. Switchen tussen personages kan bovendien nog altijd vlekkelozer dan andere fightinggames. Hoewel ze elk hun accenten leggen, blijft de basis universeel.

 

Onafhankelijke special-meters

Wel belangrijk op het strijdtoneel zijn de twee aparte special-meters, die zich onafhankelijk van elkaar vullen. Die is nu tweedelig: eentje bouwt je special attack op, terwijl de andere defensieve manoeuvres opspaart. De nieuwe specials vervangen de X-ray-aanvallen uit de vorige game, maar zitten wel nog (op een meer casual manier) verweven in de gameplay om de duels op te leuken.  ‘Fatal Blow’ heet zijn vervanger. Wanneer je health-meter op een laag pitje komt te staan, kan je verwoestend uithalen, in een poging de viscerale vechtpartij toch nog in je voordeel te doen kantelen. Gaat de partij gelijk op, dan komt het er vaak op aan wie het eerst zijn Fatal Blow succesvol laat connecteren met de schedelpan van zijn opponent.

Torenklimmers

In de bèta konden we enkel beschikken over de Towers of Time en een onlinemodus. In die eerste moet je je een weg naar boven knokken en ligt je pad bezaaid met op je personage afgestemde tegenstanders. Hoe hoger je de toren beklimt, hoe moeilijker het wordt, maar de vrij te spelen beloningen zullen er in de uiteindelijke game ook wel naar zijn. De onlinepotjes knokken boden een wisselende ervaring: van haperende connecties en faire tegenstanders, tot vlotte partijtje met laf spelende spammers. Kortom: dat sommige gamers online graag het eikeltje uithangen is niets nieuws. Uiteraard is dit maar een testfase en we gaan er dan ook vanuit dat de ervaring in de uiteindelijk game een pak gestroomlijnder zal zijn, al kijken we toch ook weer uit naar die naar verluidt knotsgekke offlinecampagne. Iets met tijdrijzende snoodaards? Alsof we nog niet genoeg van Mortal Kombat hielden.

 

 

Releasedatum
23/04/2019

Conclusie van Praga

De creatieve geesten bij NetherRealm Studios zijn altijd halsstarrig hun ding blijven doen. Ook nu worden de roots niet verloochend en is er zelfs ruimte voor nieuwe tactische elementen, zonder aan de core-gameplay te raken. De Fatal Blows en het downsizen van de X-ray-aanvallen zijn alvast een schot in de roos. Maar dé reden om uit te kijken naar de nieuwste telg? Omdat Mortal Kombat zichzelf nooit al te serieus neemt.