"Monster Truck Championship zal de fans van het genre zeker kunnen bekoren, maar er is nog flink wat gesleutel nodig"

"Monster Truck Championship zal de fans van het genre zeker kunnen bekoren, maar er is nog flink wat gesleutel nodig"

"Monster Truck Championship zal de fans van het genre zeker kunnen bekoren, maar er is nog flink wat gesleutel nodig"

Als grote fan van het Monster Truck-gebeuren, en legendarische trucks als Maximum Destruction of Grave Digger, was ik maar al te graag bereid om een digitale presentatie bij te wonen van Monster Truck Championship. Zou het team erin slagen de sfeer, het spektakel en de opwinding van de ‘echte’ trucks en arena’s over te brengen op het scherm?

Monster Truck Championship (MTC) wordt ontwikkeld door de Poolse studio Teyon die je misschien kent van Terminator Resistance. Uitgever van dienst is dan weer Nacon, voorheen Bigben, dat met titels als WRC, Overpass, V-Rally en TT Isle of Man toch al wat ervaring heeft in het genre.

MTC verschijnt nog dit jaar in oktober op pc, PS4 en Xbox One en in november op Switch. Hier kan ik alvast vertellen dat we geen upgrade moeten verwachten voor PS5 en Xbox Series X, en dat de game niet enhanced werd voor Xbox One X en PS4 Pro. Ook op cross-play hoeven we trouwens niet te rekenen…

Yep, er schuilt een professionele Monster Truck-piloot in mij.

Realisme en spektakel

MTC moet een realistische, spectaculaire en gloednieuwe racing experience worden zegt het team. In tegenstelling tot andere Monster Truck-games kiest het hier voor een mix tussen een simulatiegame, aangevuld met realistische physics. De game moet uitdagend zijn, realistisch, spectaculair en vooral veel content bevatten. Zo moet je bijvoorbeeld bij het uitvoeren van donuts, wheelies en back flips rekening houden met een aantal factoren waaronder de aanrijsnelheid, opbouw en positionering van je truck.

Het is wel jammer dat we niet aan de slag kunnen met de officiële teams en hun piloten.

Het spektakel moet komen van de trucks en hun bestuurders, maar het spreekt voor zich dat de sfeer, de rook, de stadionspeaker en het vuurwerk dat afgestoken wordt in de arena’s hier ook toe zullen bijdragen.

De carrièremodus en management waren nog niet beschikbaar.

Voldoende content, maar het mocht iets meer zijn

Teyon zegt dat we een heleboel content kunnen verwachten voor de game. Hiermee bedoelen ze zestien, volledig personaliseerbare en aanpasbare trucks die je zowel mechanisch als cosmetisch naar eigen smaak kan aanpassen. Hiervoor kan je kiezen uit maar liefst 50 verschillende elementen. Ander kleurtje? Check! Straffere remmen? Check! Banden voor elke ondergrond? Check! Andere transmissie? Check! En zo kan ik nog even doorgaan. Ik kijk er dus wel naar uit om mijn eigen truck van scratch op te bouwen en een coole naam te geven.

Het is dan ook aangeraden om per type race, event of ondergrond even aan je machine te denken. Ben je van plan om de straffe jumps en big airs aan mekaar te rijgen, dan zou ik toch voor een dikke vering gaan. Zet je al je geld in op de races, dan kan je maar beter je motor en je remmen pimpen. De game beschikt namelijk over 25 verschillende, fictieve, arena’s om uit de bol te gaan met je beest. Dus zou ik het toch maar soigneren als ik jou was.

Het is aangeraden om per type race, event of ondergrond even aan je machine te denken.

In de carrièremodus begin je onderaan de ladder als een beginnend MT-piloot en zal je door steeds betere prestaties te leveren, en geld te verdienen, nieuwe trucks kunnen aanschaffen en aanpassen. Op het vlak van single player-modi kan je aan de slag met de carrièremodus, Drag Race op korte snelle tracks en dit in 1v1, Freestyle (hoe gekker en straffer de stunts hoe beter), Destruction (alles moet en kan kapot), Time Trial (met Ghost) en Racing (hier neem je het op tegen 7 andere trucks).

Qua multiplayer kan je tot 8 spelers online, jammer genoeg niet lokaal of in splitscreen, aan de slag in Racing en Drag Race. Ook jammer dat er geen online leaderboars zijn zodat je jouw scores niet kan vergelijken met je vrienden om bijvoorbeeld hun tijd te verbeteren in de Time Trial-modus.

Pimp my monster truck!

Geen officiële licenties

Het is wel jammer dat we niet aan de slag kunnen met de officiële teams en hun piloten. Geen Grave Digger, Maximum Destruction, Madusa, El Toro Loco of Monster Mutt dus in deze game. Dit geeft ons echter de mogelijkheid om een eigen truck te creëeren, en een eigen personage om aan onze carrière als Monster Truck-piloot te beginnen. Voor het team had het dan weer het voordeel dat het eigen keuzes kon maken, en hun eigen creativiteit kon botvieren bij het bedenken van de arena’s.

Monster Truck Championship heeft geen track editor.

Uiteraard werd er wel rekening gehouden met de bestaande features want het moet altijd nog geloofwaardig overkomen. Wat ik nog een groot gemis vind is dat de game ook geen track editor heeft. Het zou immers best cool zijn om je eigen tracks te ontwerpen en ze dan onveilig te maken met je vrienden op een zotte vrijdagavond na het nuttigen van wat pintjes…

Racen is leuk maar zou nog leuker zijn in splitscreen/lokale multiplayer met vrienden.

En dan nu racen!

Het voordeel van deze digitale preview is dat ik ook met een beperkte demo, geen carrièremodus of management opties, aan de slag kon via Steam. Ik kon proeven van de diverse spelmodi, een blik werpen op een aantal stadions/arena’s (Las Vegas, Texas, Minnesota,…) en wat flikflooien met mijn Monster Truck in de garage. Jammer genoeg kon ik nog niet van alle mogelijkheden gebruik maken en kon ik slechts kiezen uit een drietal beschikbare en reeds voorgebouwde machines.

Over de indoor stadions en arena’s kan ik kort zijn, ze zien er goed uit, bevatten voldoende afwisseling en ruimte om je ding te doen, maar het publiek trekt op gene zak. Het is nog lelijker dan de beginjaren van FIFA, maar hey, het is nog maar een demo natuurlijk. En waar het om draait zijn tenslotte de trucks en de gameplay en die zitten op het juiste spoor. De outdoor tracks zijn ook afwisselend, zowel in racing als in drag race, en goed opgebouwd door een mix van kort bochtenwerk, rechte stukken en wat versmallingen en jumps om voor wat spektakel te zorgen. Ook hier is het publiek jammer genoeg een grote fail…

Het is wel cool dat de camera in slowmotion gaat wanneer je iets heel strafs doet.

Ook iets wat ik mis is de vervorming van de tracks en de ondergrond. Je zou toch denken dat die monsters met hun al even monsterlijke banden diepe groeven en sporen trekken door het parcours, maar hier blijft het even gladjes liggen als het tapijt van een biljart. Ook zeer beperkt is het schademodel. Ik heb met opzet zowel de tegenstanders als de wanden liggen rammen, maar met mijn carrosserie gebeurde er niets.

Wel werden links onderaan in beeld mijn icoontjes (stuur, remmen, banden, koppeling) geel en rood maar het had geen effect. Maar ik zeg het nog maar eens voor de zekerheid, het was een demo dus misschien werken al die functies nog niet.

Wat ik super vond is dat de camera in slow motion gaat wanneer je iets spectaculairs uitvoert.

De trucks zijn de sterren van de show, maar is al de rest daarom bijzaak?

De besturing is wel even wennen. Met deze monsters met een dikke V8-motor goed voor 1400PK, scheur je niet over het circuit als met een Lancia of Mitsubishi in WRC. Om te beginnen stuur je met beide sticks want die dingen draaien zowel vooraan als achteraan. En ga je te snel door de bocht dan maak je sowieso een uitschuiver waardoor het pak tegen je aanramt of een nobele achterblijver je nog eens een flinke tik geeft zodat je eigen inhaalrace, die je nooit zal winnen, nog moet beginnen. Eens je het echter door hebt, en voelt hoe je truck zich door je vingers laat (bege)leiden, is het een plezier om met die monsters te racen. Het brullende geluid van de motoren klinkt zoals het hoort, en niet als een zwerm muggen onder invloed van wiet.

De trucks zijn de sterren van de show en die zien er supergoed uit. Tijdens het racen zie je het stof en het vuil opwaaien, je ziet hoe je truck langzaam maar zeker smerig wordt, je ziet de veringen in- en uitveren, de kluiten modder van de banden spatten. Maar alles wat er rond de trucks gebeurt, daar is nog werk aan de grafische motor aan de winkel. Ook wil ik even meegeven dat de game ondersteuning biedt voor een stuurwiel, zeker een aanrader voor mensen die nog meer de ‘echte’ ervaring willen voelen van hoe het is om zo’n monster in de hand te houden. Wat ik wel jammer vond is dat ik het camerastandpunt niet kon aanpassen. Ik denk dat het cockpitgevoel in zo’n truck echt wel de max moet zijn. Je ziet wel je ventje zitten en sturen, maar zelf in de cabine kruipen is er precies niet bij.

Wat ik persoonlijk super vond is dat de camera in slow motion gaat wanneer je iets spectaculairs, bijvoorbeeld een big air, uitvoert, of de boenk die ik voelde in mijn controller en mijn monitor die even bibberde wanneer ik na een sprong een landing maakte. Het voegde iets extra’s, iets charmants zeg maar, toe aan de ervaring.

 
Releasedatum
01/02/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Praga

Het principe van een Monster Truck-game is zeker cool, en iedereen is wel onder de indruk van het gebeuren. Zo ben ik het zelf eens in het Sportpaleis in Antwerpen gaan bekijken, en ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk was van de hele show. Of het team er zal in slagen dit op het scherm over te brengen is nog even afwachten. Ik vind vooral dat de makers, die spreken over het feit dat ze een game willen maken die verschilt van andere MT-games en waarbij ze zich richten op de fans, een unieke kans laten liggen door geen splitscreen- modus, track editor of cross-play te voorzien. De eerste kennismaking was zeker geslaagd maar er is zeker nog werk aan de winkel. En als ik van het team was, dan zou ik bepaalde beslissingen toch nog eens herbekijken.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments