Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise

Het laatste deel in de reeks, Monster Hunter World, maakte een sprintje richting pc, PlayStation 4 en XboxOne en sloeg de vierde gamingreus nonchalant over. “En ik dan?” moet de Switch sip gedacht hebben. “Niet getreurd”, was het antwoord van Capcom, want Monster Hunter Rise werd aangekondigd enkel en alleen voor Nintendo Switch!

Monster Hunter is altijd al een ruig, eigenaardig beestje geweest, en dan hebben we het nog niet eens over de bedenkelijke film die we liever achterlaten in 2020 samen met alle andere miserie van dat jaar. Stug staat deze franchise recht tegenover zowel slash-and-hack games als andere actie-RPGS, met zijn koppige gameplay die planning en foutloze timing eist. Het is dus niet een spelletje dat je uit de kast pakt om tien minuten te doden terwijl je eten in de microgolf staat, en die hoge instapdrempel schrikt beginners gemakkelijk af.

Net als in vorige Monster Hunters heb je maar één doel: monsters afmaken, hun velletjes stropen, mooie outfits mee craften met betere stats, en op naar de volgende. De combat bestaat grofweg uit gevechtspatronen leren, ontwijken, ontwijken, ontwijken, zwakke plek zoeken en af en toe een klopje geven. Afhankelijk van je wapen, waar je gelukkig uiteenlopende keuzes in hebt, zou je kunnen stellen dat de combat log of logger speelt, maar dat zou enigzins oneerbiedig zijn. Toch is het fijn dat met een aantal nieuwe game mechanics je nu meer vrijheid krijgt voor soepelere gameplay. Met de spiksplinternieuwe demo krijgen we alvast een voorproefje.

We die like men

In de demo krijg je om te beginnen twee tutorials aangeboden om de basis te leren. De eerste gaat over wat rudimentaire info, zoals hoe je je Palamute kan bestijgen, wat Endemic Life is of hoe je de Wirebug gebruikt. In de tweede tutorial leer je over Wyvern Riding, daarover later meer.

De veteranen zeggen wellicht eerder “neen bedankt, geen tutorials voor ons, we die like men”. De echte demo zit ‘em uiteindelijk in de twee missies. In een aangenaam ogend bos krijg je vijftig minuten om oftewel een Great Izuchi of een Mizutsune een kopje kleiner te maken.

Alle veertien wapens staan klaar om uit te proberen, van verschillende bogen, zwaarden en bijlen tot buitenbeentjes als de Hunting Horn en de Insect Glaive. Het plezier dat je uit de game haalt hangt veel af van het wapen vinden dat het best bij je speelstijl past en hiermee oefenen tot je dit goed beheerst.

Je tegenstander heeft geen gezondheidsbalk, maar er verschijnen nummers op het scherm die de schade aangeven die je aanricht. Gele nummers geven aan dat je het monster raakt op een zere plek.

Beestenboel

Naast kruiden, planten en paddenstoelen die nuttig zijn om te verzamelen, kom je ook veel Endemic Life tegen, zoals insecten die je buffs geven of wezens die je op andere wijze kan gebruiken in je voordeel.

Waar je oorspronkelijk als eenzame jager het wild in trok, sleur je ondertussen al een aardige beestenbende mee. Naast je katachtige Palico die je ondersteunt tijdens gevechten, kan je nu ook de hond uitlaten. Deze viervoeter genaamd een Palamute kan je gebruiken als vervoermiddel. Niet alleen maakt hij het gemakkelijker om de omgeving te doorkruisen en te verkennen, maar hij kan ook aanvallen. Uiteraard berokken je zelf meer schade als je afstapt, waarbij de Palamute je afzonderlijk zal helpen tijdens gevechten.

Spider-Man

Een van de meest opvallende nieuwigheden is ongetwijfeld de Wirebug, die functioneert als een soort van grappling hook om je horizontaal en verticaal te lanceren. De voor de hand liggende “het spel doet je je echt voelen als Spiderman” mop terzijde, is dat dus wel de bedoeling. Met de Wirebug kan je je gemakkelijk en sneller over allerlei soorten terrein bewegen.

Je Wirebug meter is beperkt, maar hervult zich vlug en automatisch. Bovendien kan je in de strijd de Wirebug gebruiken om jezelf in allerlei richtingen te katapulteren. Het vergt enige oefening, maar geeft je zeer veel flexibiliteit en mobiliteit om jezelf te positioneren, te manouvreren, te ontwijken of gewoon je voort te bewegen in de omgeving. Elk wapen heeft bovendien een specifieke Silkbind aanval die de unieke eigenschappen van je wapen combineert met de functionaliteit van de Wirebug.

Je Wirebug gebruiken op een muur laat je toe om tegen de muur op te lopen, verticaal of horizontaal, zolang je stamina het toelaat. Uiteraard kan je een wall jump uitvoeren en deze omvormen tot een luchtaanval. Hoger gelegen gebieden bereiken wordt hiermee een fluitje van een cent.

Wyvern Riding

Een andere bijzondere nieuwe techniek heet Wyvern Riding, waarbij je wilde monsters kan berijden. Na ze wat te hebben verzwakt, kan je plaatsnemen en vervolgens je strijdros gebruiken om andere monsters aan te vallen, of om jezelf in de lucht te lanceren voor aanvallen van bovenaf. Een timer onderaan het scherm bepaalt hoe lang je in het zadel kan blijven zitten.

Deze tijd wordt aangevuld naarmate je schade berokkent, en loopt leeg met het verstrijken van de tijd en naarmate je schade oploopt. Je hebt ook nog een meter genaamd de Wyvern Riding Gauge, die zich vult door aan te vallen, en die, als hij vol is, je toelaat een Mounted Punisher te gebruiken, een speciale aanval die extra krachtig is.

 
Releasedatum
03/26/2021
Beschikbaar voor

Conclusie van Marjolein

Palamutes, Wyvern Riding en de Wirebug zorgen voor snellere actie, vernieuwing, en meer mogelijkheden en flexibiliteit dan ooit tevoren. Met de demo kan je alvast de smaak te pakken krijgen. Geduld is een mooie deugd, want de game komt pas uit op 26 maart, dus heb je nog even tijd om te sparen voor een Switch (mocht het nodig zijn).

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments