Minecraft Dungeons

Minecraft Dungeons

"Ondanks de totaal andere gameplay blijft de unieke Minecraft-vibe toch overeind"

Minecraft Dungeons

"Ondanks de totaal andere gameplay blijft de unieke Minecraft-vibe toch overeind"

Minecraft als een gewone videogame omschrijven zou het spel oneer aandoen. Laat ons gerust stellen dat Minecraft een fenomeen is dat al jaren meedraait in het wereldje. Minecraft verraste jaren geleden vriend en vijand door de oneindige gamewereld, vrijheid en creativiteit die het aanbood. Na jaren van updates voor het origineel was voor ontwikkelaar Mojang, ondertussen eigendom van Microsoft, de tijd rijp om eens uit te pakken met iets nieuws. Dat werd Minecraft Dungeons. Ik kreeg via Skype een playthrough voorgeschoteld door de ontwikkelaars en mijn impressies hiervan vind je in deze preview.

Bij het opstarten van het spel werd meteen duidelijk dat we hier met een totaal andere game te maken hebben dan Minecraft. Akkoord, de typische blokkerige omgevingen en figuren zijn weer van de partij. Maar hoe je die spelwereld ervaart en ziet, is compleet anders. Er werd gekozen voor een isometrisch perspectief. Iets wat perfect past bij een dungeon crawler à la Diablo natuurlijk.

Het doel is dan ook in de eerste plaats het verkennen van verschillende maps, het verslaan van grote hordes vijanden (Creepers, Enderman en Skeletons zijn allemaal van de partij) én natuurlijk het verzamelen van de beste loot. Wat je ophaalt komt terecht in een veel overzichtelijkere inventory waardoor je een beter zicht krijgt op wat je in je bezit hebt.

Loot! 

Deze loot speelt uiteraard een erg belangrijke rol. Misschien wel belangrijker dan in andere dungeon crawlers. In Minecraft Dungeons kies je bij de start geen classes. De reden hiervoor is dat de ontwikkelaars je veel meer vrijheid willen geven in het opbouwen van je character. De items die je draagt en gebruikt zorgen er namelijk voor hoe je het spel speelt. ‘You are what you wear’ noemen de ontwikkelaar het. Dit vraagt natuurlijk enige aanpassing, maar zorgt wel voor een frisse blik op het genre. Raak je bijvoorbeeld niet voorbij een bepaald punt in een map? Dan kan je bijvoorbeeld makkelijk andere armour en wapens equipen, en een totaal andere strategie gebruiken.

Minecraft als een gewone videogame omschrijven zou het spel oneer aandoen. 

Bovendien kan je ook zogenaamde enchantments uitvoeren op je wapens en uitrusting. Deze geven je nog andere krachten en voordelen dan de standaard parameters. Je hebt dus vrijwel een oneindige vrijheid om alles te combineren en uit te proberen. Deze enchantments kan je uitvoeren met de enchantment points die je krijgt wanneer je in level stijgt. Dit uitgebreide systeem zorgt er trouwens voor dat er geen crafting systeem aanwezig is. Je zal er dus op uit moeten trekken om goede uitrusting te vinden.

Leve de vrijheid

Dat doe je vanuit je basiskamp. Hier vind je onder andere de mission select-tafel. Zo heb je altijd de keuze welke map je wil gaan spelen én de moeilijkheid ervan. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe beter de loot die je zal vinden. Je kan de maps oneindig herspelen om alle loot en geheimen te vinden. Elke missie wordt voorafgegaan door een kort filmpje waar de setting en het verhaal wordt verduidelijkt. Daarna krijg je een duidelijk missiedoel en kan je quest beginnen.

De verschillende maps die ik te zien kreeg, zagen er stuk voor stuk erg mooi en gevarieerd uit. Creeper Woods is bijvoorbeeld een erg weidse en brede bosomgeving, terwijl Redstone Mines een echt benauwend dungeongevoel heeft. Deze maps zijn allemaal procedurally generated. Dit wil zeggen dat elke playthrough op geen enkel moment hetzelfde zal zijn omdat het spel de maps op het moment van het spelen zelf samenstelt.

De verschillende maps zien er stuk voor stuk erg mooi en gevarieerd uit.

Toch zitten er altijd bepaalde sequenties in, zoals tussenbazen, die altijd terugkomen. Dit telkens op een ander moment en plek. Ook de actie is, zoals het moet, bij momenten erg chaotisch. Tientallen mobs proberen je het leven zuur te maken en de engine gaf hier op geen enkel moment een krimp. De gameplay heeft een hoog arcadegevoel omdat er weinig tot geen cooldowns of timers zitten op je aanvallen. Alles gebeurt lekker snel en vlot. En dat past perfect bij deze game.

Plezier voor vier 

Naast een single player-modus heb je ook de mogelijkheid om in multiplayer te spelen. En dit tot en met vier spelers, zowel lokaal als online. Wanneer je met z’n vieren er op uit trekt wil het niet zeggen dat de game makkelijker wordt, integendeel. Dungeons zal er automatisch voor zorgen dat vijanden moeilijker te verslaan worden. Dit geeft je een extra uitdaging, maar ook de kans om betere loot te scoren.

Door dit gegeven is het zeker interessant om bij elkaar te blijven tijdens je quest, al kan je er natuurlijk ook voor kiezen om volledig los van elkaar de map te gaan verkennen. Maar hou dan wel rekening met de moeilijker te verslagen tegenstanders. Daarnaast zit er ook een mechaniek in de game waarbij je als speler aangemoedigd wordt om je medespelers zo snel als mogelijk te reviven.

Doe je dit niet? Dan krijg je een massa respawnende mobs over je heen. Voor elkaar zorgen is hier dus de boodschap! Maar vrees niet, sterven heeft gelukkig geen grote gevolgen. Laat je toch het leven, dan spawn je vrijwel onmiddellijk op de plek waar je stierf zodat je snel terug in de actie zit.

 

Een blik op de toekomst 

Wat met de endgame en toekomstige updates? Daar waren de ontwikkelaars vrij duidelijk over. Als je de standaard verhaallijn volgt zal je ongeveer 5 à 6 uur zoet zijn. Maar het spreekt bijna voor zich dat je een pak langer bezig zal zijn als je alle loot en schatten wil ontdekken. Bovendien krijg je ook heel wat sidequests voorgeschoteld waardoor de speeltijd danig de hoogte in zal gaan. 

En als je het spel toch hebt uitgespeeld? Dan is er goed nieuws, want er staan ook DLC-pakketten op de planning waarbij de focus zal liggen op het verhalende aspect. Ander goed nieuws is dat er géén microtransacties in het spel zullen zitten. De ontwikkelaars willen niets verkopen waarmee de gameplay kan beïnvloed worden. Bovendien zouden skins geen nut hebben, aangezien het de armour is die je speelstijl en uiterlijk bepalen.

Minecraft Dungeons verschijnt op 26 mei op alle digitale stores van de PlayStation 4, Xbox One (inclusief Xbox Game Pass!), Nintendo Switch en PC. Belangrijk om mee te geven is dat er bij launch geen crossplay aanwezig zal zijn maar dat deze functie later zal toegevoegd worden. Ook zal de game niet in het Nederlands te spelen zijn bij launch.

 
Releasedatum
05/26/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van KevinB

Minecraft Dungeons laat een frisse wind waaien doorheen het Minecraft-universum. De game laat de vrijwel oneindige vrijheid die je hebt in Minecraft achterwege en schotelt ons een echte dungeon crawler voor. Geen goedkope kopie van games à la Diablo of Torchlight. Nee, de dames en heren van Mojang weten op het eerste zicht te verrassen door enkele vaste waarden, zoals classes, te schrappen. Het is knap om te zien dat ondanks de totaal andere gameplay de echte Minecraft-vibe overeind blijft, inclusief de typische humor. Het is dus nog even, maar deze korte previewsessie die ik te zien kreeg, deed me alleszins snakken naar meer!

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments