Microsoft Flight Simulator 2020

Microsoft Flight Simulator 2020

Microsoft Flight Simulator 2020

Op 18 augustus verschijnt Microsoft Flight Simulator, en kunnen amateurvliegeniers een virtueel luchtruim met onder meer 33.000 wereldwijde luchthavens instuiven. In afwachting daarvan liet ontwikkelstudio Asobo ons alvast zien waar alle knoppen staan. Chocks away!

Het is veertien jaar geleden dat Microsoft nog eens een nieuwe editie van zijn Flight Simulator op de wereld losliet. Flight Simulator X moest in 2006 zo’n beetje de ultieme editie van Microsofts langstlopende product (de eerste Flight Simulator verscheen in 1982 en was dus ouder dan Windows en Office!) worden. Maar de technologie heeft ondertussen niet stilgestaan, waardoor het voor Microsoft interessant werd om nog eens – welja – een vliegertje op te laten. Dat deed de tech-gigant deze keer in samenwerking met ontwikkelaar Asobo Studio, zij van het prachtige A Plague Tale: Innocence vorig jaar, die zich ermee mocht bezighouden omdat hun engine zich het beste bleek te lenen voor een product als Microsoft Flight Simulator. “Realisme, nauwkeurigheid, authenticiteit en vrijheid: dat zijn de vier pilaren waarop het project steunt”, vertelde Jorg Neumann, Head of Microsoft Flight Simulator bij Microsoft, ons tijdens een twee uur durende deep dive. Waarop ik deze zes ontdekkingen deed:

1. Hallo, schoonheid

Ik had het al in de mot tijdens m’n maidenvlucht in de nieuwe Flight Simulator, eind 2019 tijdens het XO-event in Londen: het kan je, eens je van de grond bent geraakt in de game, behoorlijk zen maken om rustig in het luchtruim rond te dobberen. Dat zwerk, en de aardkloot die je een paar kilometer onder je ziet, is ook wondermooi vormgegeven door de makers en – in dit geval niet onbelangrijk – de engine die ze daarvoor hebben ingezet. Het landschap dat zich onder je ontvouwt (met steden als Seattle en Marseille die ik al van redelijk dichtbij zag vanuit de cockpit) en de wolken in de lucht zagen er in ieder geval bekoorlijk uit, en ik liet me zelfs vertellen door Martial Bossard, lead software engineer bij Asobo, dat de weersimulatie die ze in hun engine hebben opgetrokken, bij de juiste weersomstandigheden, spontaan natuurlijke regenbogen kan doen ontstaan.

2. De wereld rond

Maar wacht, er is meer. Dat landschap dat je onder je ziet wordt voor het grootste deel procedureel aangemaakt door de game, vanuit een database met onder meer een miljard gebouwen (wanneer je over dichtbevolkt gebied vliegt) en twee miljard bomen (met de vrije natuur onder je voeten). Alles waar je naartoe vliegt is bovendien geografisch juist, want Microsofts cartografietoepassing Bing Maps, met twee petabyte aan geodata, zit ingebouwd in de kaart van Flight Simulator. Vierhonderd steden hebben ze nagebouwd via rotoscopie, door tonnen luchtbeelden ervan te verwerken tot computerdata, maar ook diegene die gewoon procedureel zijn gemaakt zien er prima uit wanneer je eroverheen vliegt. Parijs, bijvoorbeeld, heeft zo alle uit de skyline priemende monumenten als de Tour Eiffel, de Sacré-Coeur-basiliek op Montmartre en de duistere monoliet die de Tour Montparnasse is, maar de typische Haussmann-gebouwen werden automatisch toegevoegd (binnen, natuurlijk, een door Bing realistisch gemaakte geleding van de stad).

3. Juist echt

Asobo en Microsoft beschouwen Flight Simulator als niet alleen een videogame en een softwareproduct, maar ook als een platform. Een dat allerhande livediensten in één pakket combineert. Niet alleen Bing Maps, maar ook actuele weerinformatie, bijvoorbeeld, binnengetrokken vanuit data die het Zwitserse bedrijf Meteoblue aflevert. “De wolken in de game zijn exact waar ze zich momenteel ook in het echt bevinden”, zegt Neumann. Maar ook actuele vluchtpaden van vliegtuigen die, op ieder moment, écht door het luchtruim suizen zitten erin. Voor Microsoft is Flight Simulator een soort uithangbord, vertelde Matt Booty, directeur van Microsofts gamestudio’s, me eerder al op XO: niet alleen met Bing Maps haakt het in op Microsoft-technologie, maar ook bijvoorbeeld het Azure-cloudsysteem van het bedrijf.

4. Turbulentie

Vanuit die actuele weersinformatie drukken ook G-krachten op het vliegtuig dat je bestuurt, waardoor je op bepaalde momenten, net als de piloot van het vliegtuig waarmee je misschien lang geleden je laatste internationale reis hebt beleefd, stevig je stuurknuppel in handen moet houden. Die ‘atmospheric air mass simulation’ kan je rustige vlucht soms wel een beetje spannender maken. In een tech-demo van precies dat element zag ik in ieder geval een hele resem aan natuurkrachten in de weer tegen het tuig dat er werd bestuurd. “Er zijn meer dan duizend gesimuleerde oppervlakken op de vliegtuigen, die allemaal kunnen worden beïnvloed door die turbulentie”, zegt Bossard.

De Xbox-versie laat nog eventjes op zich wachten.

5. Gedetailleerde vliegtuigen

De basisversie van Flight Simulator komt met twintig vliegtuigen, waaronder Boeings, Airbussen, Cessna’s, Beechcrafts en Diamonds. Allemaal, natuurlijk, zo accuraat mogelijk in de game gebracht dankzij cad- en telemetriedata die Microsoft bij de meeste van die constructeurs vastkreeg dankzij partnerschappen die het bedrijf ermee afsloot. Vanzelfsprekend komen er na verloop van tijd nog nieuwe tuigen bij via downloads, en de duurste editie van de basisgame heeft er alvast dertig. Ieder tuig zal zijn eigen fysische karakteristieken hebben, onder meer op gebied van de motoreffecten, de manier waarop ze zich laten besturen tijdens het taxiën, en hoe hun flappen reageren.

6. Dit is nog maar het begin

Er waren nog een paar dingen die Microsoft voorlopig nog niet kon vertellen. De minimale specs om het ding te draaien, bijvoorbeeld. Ook mogen we ons, buiten de drie verschillende retailversies, nog aan een uitgebreid prijsmodel verwachten voor wat andere content betreft. En ook de Xbox-versie, die later komt dan de pc-uitvoering, laat nog eventjes op zich wachten. Maar veel belangrijker nog was de ‘wishlist’ die Microsoft en Asobo voor zich uit houden, met toekomstige functies en content in hun game. Je mag je, later dan de lancering op 18 augustus, onder meer aan een carrièremodus verwachten, AI-gedreven luchttrafiek, ondersteuning voor vr, en nieuwe tuigen als helikopters en zweefvliegtuigjes.

 
Releasedatum
08/18/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

1 reactie

Mircrosoft heeft 2 maand terug al de minimum specs bekend gemaakt ;)

http://prntscr.com/tr4rjb

http://prntscr.com/tr4tnz

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments