Marvel's Iron Man (PlayStation VR)

Marvel's Iron Man (PlayStation VR)

Hands-on op de PSVR Showcase in New York

di 02/04/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

In Marvel's Iron Man VR kruip je binnenkort, als je tenminste een PlayStation VR hebt, recht in de helm van de dragende figuur uit de Marvelfilms, duizelingwekkende vluchten met bliepende computerdata voor je snuit en al. Zal voormalige indiestudio Camouflaj die ambitieuze ervaring overtuigend naar de huiskamer kunnen brengen?

Zou Sony, na het commercieel succesvolle Marvel's Spider-Man vorig jaar, bezig zijn aan een eigen Marvelverse binnen zijn videogamemerk? Niet het MCU (Marvel Cinematic Universe) dat Disney de afgelopen elf jaar uitbouwde in de cinema maar het MPU (Marvel PlayStation Universe)? Het is een vraag die me zomaar besloop nadat ik een korte demo afsloot van Marvel's Iron Man, een aanstormende PlayStation VR-game die over die andere grote Marvelheld ging, en die visueel wel wat raakpunten vertoonde met de Spidey-openwereldgame.

De vraag beantwoorden kan Ryan Darcey niet. De gamedesigner, die eerder werkte aan franchises als Halo, werd aan boord gehaald bij Camouflaj, de Amerikaanse studio die tot nu toe alleen nog maar de episodische lowbudget-stealthgame République (2013) op zijn naam heeft staan, om de de voormalige indiestudio. Hij ziet de kaarten natuurlijk niet die Sony PlayStation, uitgever van de game die exclusief op PSVR komt, in handen heeft. Maar één ding weet hij wel: Marvel's Iron Man is een essentiële titel voor het nog altijd wat spartelende platform. En tegelijkertijd een serieuze opstap voor de studio die hem aan boord heeft gehaald. "Maar ik trof mensen aan die weten waarmee ze bezig zijn", zegt Darcey. "Het budget is veel groter, en het is een nieuwe stap voor de studio, maar de game is in goeie handen."

In de vlucht

Een minuut of vijftien voordat ik met Darcey praat, in een afgehuurde evenementenhal in de New Yorkse Chelsea-wijk, word ik door een van zijn collega's begeleid tijdens het spelen van twee korte sequenties van de game. De eerste, een tutorial, vindt plaats buiten het landhuis van Iron Man's alter ego Tony Stark, eigenaar van defensietechnologiebedrijf Stark Industries maar vooral, dankzij een door hemzelf uitgevonden krachtbron en een eveneens door hemzelf gebouwd vliegend exoharnas, superheld.

De intro laat zien hoe de fysica van de game werkt, en hij lijkt zo geknipt uit de Marvelfilms: hou de twee Move-controllers (yep, twéé zijn er noodzakelijk!) pal naast je lijf, naar de vloer wijzend, en je schiet als een pijl naar boven. Laat ze lichtjes naar achteren hangen, en je vliegt vooruit. Met de Moves voor je uit maak je een snelle stop in de lucht. You get the picture. Het voelde fysisch precies wat je van een Iron Man-game in VR zou verwachten.

Sony PlayStation heeft geen licentie op het Marvel Cinematic Universe.

En dan zijn er de vechtbewegingen. Energie-uitbarstingen afvuren vanuit de polsen gaat eveneens precies zoals je het zou verwachten, al is er - dit een videogame zijnde en al - ook een korte afkoelperiode wanneer je te lang na elkaar blijft vuren. En hou je de X-knop op een van de Moves in, dan voer je zo'n epische energieslag uit die je eveneens al wel in de films moet hebben gezien.

In een tweede sequentie, dieper in de game, kreeg ik een veel duidelijker beeld van de power fantasy die Marvel's Iron Man wil leveren. Het level begint aan boord van Starks privéjet, waarin je door de ogen van Stark kijkt en gezelschap krijgt van assistente/love interest Pepper Potts en je trouwe artificiële intelligentie F.R.I.D.A.Y. Aanvankelijk kon ik niet veel met de omgeving. Er lag de gewoonlijke vastgrijpbare tablet met cruciale informatie voor het verhaal, en wanneer ik een koffer met het kostuum erin open merk ik dat dit wellicht de manier wordt waarop de makers upgrades zullen presenteren: ieder stuk van het pak kan apart worden beroerd.

Die kutkabels!

Daar was helaas geen tijd voor tijdens de speelsequentie: je vliegtuig wordt aangevallen door een partij drones, die een gat in de romp knallen, en tijdens een vrije val krijg je stuk per stuk je pak aangemeten. Meteen daarna laat Iron Man VR zijn ware kracht zien: je kunt vrij rondvliegen in het zwerk, en de zonet in de tutorial aangeleerde vlieg- en vechtvaardigheden ten volle inzetten om drones uit de lucht te schieten, kleine reparaties te doen aan het neerstortende tuig, en - tot slot - een nog steeds in het tuig vastzittende Potts veilig aan de oppervlakte brengen. "Iron Man lijkt wel gemaakt voor een vr-game", zegt Darcey. "Er is die helm, het vliegen, de vrij te doorkruisen luchtruim: het klikt allemaal mooi samen. De technologie helpt je om letterlijk in het kostuum van de held te stappen."

De eerste potentiële domper op de vr-fantasie: de kabels waarmee de PSVR op de PS4 is aangesloten...

Tijdens die vliegsequentie laat de game ook de eerste potentiële domper op zijn vr-fantasie zien: de kabels waarmee de PlayStation VR op de PS4 aangesloten is. Draadloze VR is tout court nog niet meteen voor morgen, en Marvel's Iron Man is nu eenmaal opgevat als een game waarin je de totale vrijheid van het luchtruim kunt kiezen, in de volle 360 graden. Jazeker, zoals in een vluchtsimulator, en zo zijn er al meerdere op de markt (delen van Ace Combat 7 kunnen bijvoorbeeld in PSVR worden gespeeld). Maar die laten zich al zittend besturen, met een virtuele stuurknuppel, en dat is toch nog wat anders dan de door hoofd- en handbewegingen aangestuurde actie in Marvel's Iron Man. Tijdens de demo wisten die kutkabels me in ieder geval tot drie keer toe in een knoop te brengen, wat de boel lastig kan maken wanneer je middenin een cruciaal gevecht zit. Werkpuntje!

Een andere Iron Man

Fans van de Marvelfilms treffen in Marvel's Iron Man overigens niet hetzelfde personage aan als op het bioscoop- of tv-scherm: Sony PlayStation heeft geen licentie op het Marvel Cinematic Universe, en dus moest Camouflaj het stellen met een eigen interpretatie van het personage uit de strips. Voor een deel leek het tijdens mijn demo meteen al alsof ze vooral een op de films gebaseerde game wilden maken, maar helaas om de licentie heen hebben moeten fietsen: bepaalde gebeurtenissen, zoals het in volle vlucht aantrekken van het pak, werden zo uit de films gelicht.

Maar er zitten ook originele elementen in. Of tenminste elementen waaruit blijkt dat de makers op zijn minst met hun neus in de strips hebben gezeten. De verschijning van Pepper Potts (als een canoniek roodharige), bijvoorbeeld, de relatief onbekende Ghost als slechterik (al kwam die ook wel voor in de film Ant-Man and the Wasp), en vooral het compleet nieuwe Impulse Armor-pak dat designer Adi Granov voor de game mocht maken. Granov heeft het Iron Man-pak voor de eerste film uit 2008 helpen ontwerpen, maar is vooral bekend als illustrator van een paar iconische Iron Man-strips uit de vroege jaren 2000.

Wat we verder mogen verwachten van Marvel's Iron Man, zegt Camouflaj, zijn nog meer iconische superhelden en superschurken, en af en toe ook eens een kijk ònder het pak en de helm die je als speler ook zelf op je kruin hebt staan. De studio haalt ter referentie Demon in a Bottle aan, een serie uit 1979 waarin Tony Starks gevecht met alcoholisme: dat soort introspectie zul je volgens Darcey ook in de uiteindelijke game terugvinden. "Door de terugkeer naar de basis van Iron Man, de strips, kregen we zoveel materiaal tot onze beschikking om onze eigen interpretatie van het personage te brengen. Er was een hele basis van meer dan vijftig jaar strips waaruit we vrij konden putten."

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Ronald

De Marvelfilms transformeerden Iron Man van een nevenfiguur in de strips tot een modern popcultureel icoon. De oefening die Camouflaj nu lijkt te maken is de rijke geschiedenis van de stripfiguur te rijmen met de cool-factor van de filmheld. Wat het eerste element betreft: daar heb ik tot nu toe te weinig van gezien. Op het tweede gebied zijn ze goed op weg, als ze een manier vinden om de technische beperkingen van het platform te overstijgen.