Marvel's Avengers

Marvel's Avengers

Gespeeld op gamescom

ma 26/08/2019
Gepreviewed door Joeri
0 reacties

Titels groot en klein passeerden de revue op gamescom. Daar waar ik eerst aan de slag ging met een aantal kleinere games op gamescom, was het daarna tijd om ook de grote kleppers aan de tand te voelen. Eentje van Crystal Dynamics deze keer, de ontwikkelaars achter de Tomb Raider-reboot. Zij hadden voor mij Marvel's Avengers klaarstaan, een van de grote(re) games voor de komende maanden.

Hoewel ik de laatste film van Marvel’s Avengers nog niet heb gezien, kan ik het superheldenuniversum wel smaken. Daarbij maak ik geen onderscheid tussen Marvel en DC. Zo ben ik een aantal weken geleden opnieuw begonnen met Batman: Arkham Knight; een steengoede supergeldengame. Ook Spider-Man is keigoed, dus waren de verwachtingen voor Marvel’s Avengers, dat in samenwerking met Eidos Montreal wordt ontwikkeld, erg hoog. Ik kan nu reeds vertellen dat de twee sessies op gamescom niet hebben teleurgesteld.

"Klopterop"

Eerst kon ik een klein half uur aan de slag met Marvel’s Avengers, waarna een presentatie van een half uur volgde. De gameplay bestond uit het tutorial level, waarvan je onder deze preview de beelden kunt zien. In dat level kon ik aan de slag met alle vijf de superhelden, zijnde Captain America, Hulk, Black Widow, Iron Man en Thor. Vijf superhelden die samen de Avengers vormen. Al pakt de originele verhaallijn niet zo goed uit voor het groepje helden. Op het moment dat ze een hi-tech hoofdkwartier openen, komt Taskmaster het boeltje verstoren. Er wordt een brug opgeblazen en honderden burgers zijn in gevaar. Er zit dus niets anders op dan in actie te schieten om te redden wat er te redden valt. En op dit moment kreeg ik de eerste van vijf superhelden in handen: Thor.

Marvel's Avengers was voor mij een van de verrassingen van gamescom.

Thor heeft uiteraard zijn krachtige Mjolnir waarmee hij kan zwaaien, kloppen, beuken en werpen. Vooral dat laatste testte ik uitgebreid. Eerst een vijand trakteren op een krachtige hamerworp waarbij hij tegen een muur geplakt wordt om daarna de hamer terug te roepen en een andere vijand te raken. De combat is erg vloeiend en bevredigend en krachtigere elementen als bliksem komen ook om de hoek loeren. Wat later maakte Iron Man zijn intrede, en mocht ik al vliegend soldaten uit de lucht moet knallen. Niet veel later volgde Hulk; het groene gevaarte. Niets of niemand was veilig op de brug. Hij, ik dus, rende tegen een razendsnel tempo over de brug, waarbij vrachtwagens of grote openingen geen obstakels vormden. Black Widow nam het op tegen Taskmaster in een baasgevecht en Captain America zwaaide met zijn schild dat het een lieve lust was.

Superhelden verboden

Dat introductielevel geldt als tutorial waarbij ik de verschillende moves en vaardigheden van de superhelden leerde kennen. Hoewel ik na het zien van de E3-beelden eerder kritisch was, moet ik zeggen dat ze alle vijf behoorlijk vlot te besturen zijn. De combo's voerde ik zonder veel problemen uit, ik testte wat andere vaardigheden uit en rekende bevredigdend af met alle vijanden op het scherm. Ook het iets langer durende gevecht met Taskmaster was erg leuk, al blijft het maar de vraag of alle baasgevechten even plezant worden. Hoe dan ook, Taskmaster lijkt verslagen, maar de helicarrier verdwijnt toch in de zee. Wat volgt is een enorme explosie en enorm veel burgerslachtoffers. Ook Captain America lijkt een van de dodelijke slachtoffers te zijn ...

Het verdict is hard: alle superhelden zijn verboden. De Avengers houden dus op te bestaan en de overige vier helden hebben zich teruggetrokken. Vijf jaar na die gebeurtenissen komt er een nieuwe dreiging bovendrijven. Je raadt het al: de Avengers moeten terugkeren en jij als speler zal daarvoor moeten zorgen. Het zal niet enkel bij de huidige Avengers blijven, want Crystal Dynamics zal nieuwe helden toevoegen. Ook nieuwe regio's behoren tot de gratis content. Een aantal nieuwe outfits, die enkel cosmetisch zijn, worden wel betalend aangeboden. En daarbij wordt gebruik gemaakt van meer dan tachtig jaar aan Marvel-geschiedenis.

Coöperatief

Het leuke aan Marvel's Avengers, en daar kreeg ik tijdens gamescom helaas nog niets van te zien, is dat het spel ook een coöperatieve modus ondersteunt. Crystal Dynamics wil dat iedereen Marvel's Avengers kan spelen zoals ze zelf willen. In de single player-modus speel je bijvoorbeeld zaken vrij voor het War Zone-gedeelte (co-op) dat je ook alleen kan spelen. Hetzelfde geldt in de omgekeerde richting. Alles is perfect alleen speelbaar, terwijl je met maximum drie andere spelers online aan de slag kan. En hoewel je de helden kent zoals ze nu zijn, voegden ze er bij Crystal Dynamics nog wat extraatjes aan toe. Zo zal elke superheld zijn eigen skill trees hebben waarbij je zelf bepaalt waarop je je focust. Zo heeft Iron Man bijvoorbeeld een volledige skill tree die inzet op het gebruik van zijn lasers, terwijl je ook een heleboel andere keuzes hebt.

Voor wie binnenkort al eens aan de slag wil gaan met Marvel's Avengers is er goed nieuws, want er komt een bèta aan. PlayStation 4-gebruikers kunnen daarbij zeven dagen eerder aan de slag met de bèta. Helaas ontbreken verdere details hieromtrent, waaronder de data waarop de bèta zal plaatsvinden. Wel is reeds geweten dat je de game moet pre-orderen. En laat ons nu maar aftellen!

 

Releasedatum
15/05/2020

Conclusie van Joeri

Marvel's Avengers was voor mij een van de verrassingen van gamescom. De gameplay zorgde ervoor dat ik nu uitkijk naar het spel dat op 15 mei volgend jaar in de winkelrekken moet liggen. De toekomstplannen van Crystal Dynamics versterkten dat gevoel nog meer. Alle nieuwe content, van helden tot nieuwe locaties, worden gratis. Enkel cosmetische voorwerpen worden betalend. Ook het feit dat je de vrijheid hebt om alles alleen of in een groep met vrienden te voltooien, stemt me tevreden. Ik tel nu al af!