Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers

Begin september schoppen Marvel’s Avengers, geherinterpreteerd door Tomb Raider-studio Crystal Dynamics, het nieuwe videogamenajaar in gang, en bij de lancering van de nieuwe consoles komen ze nog eens in frissere visuele glorie terug. Vijf dingen die we al zeker mogen verwachten van deze superheldenklepper.

Geen idee wat iedereen bezielde tijdens afgelopen Gamescom, maar deze jongen was not exactly impressed toen Square Enix daar in Keulen de eerste gameplay uit zijn Avengers-game toonde. Het was allemaal wat te plastiekerig, te gewoontjes, te meh.

Grote trossen anonieme tegenstanders op hun tater slaan met superkrachten, die constant beter en beter worden naarmate je je superheld van upgrades voorziet, hier en daar een bossfight die je nog niet kunt winnen omdat de tegenstander een van de dragende schurken van de game is: het leek een oerconventionele titel te worden, een die zelfs nét iets teveel leek op die tientallen veel te snel en veel te goedkoop gemaakte Marvel-licentiegames die Activision in de periode tussen 2000 en 2010 maar aan de lopende band bleef uitbroeden.

Maar ondertussen zie ik het wel wat klaarder. Inmiddels heb ik, net als tientallen collegae uit andere landen, aangeschoven aan een digitale War Table die studio Crystal Dynamics gisteren organiseerde met meer exclusieve uitleg rond de game. En kwam ik een paar dingen tegen die wel wat vertrouwen gaven.

1. ‘Game-Avengers’ + ‘Film-Avengers’ + ‘Strip-Avengers’

Nog maar een dik jaar na het einde van de Avengers-filmcyclus blijft het bevreemdend om iemand anders dan Robert Downey Jr. in de rol van Tony ‘Iron Man’ Stark te zien, ook al is dat personage ingelipt door Nolan North. Of geen Mark Ruffalo maar een digitaal personage vertolkt door Troy Baker te besturen als de Hulk. Zijn videogames, als medium, wel voldoende gegroeid in de geesten van het brede publiek om hun eigen Marvel-canon te hebben?

Shawn Escayg, Creative Director achter de game bij Crystal Dynamics, denkt van wel. “Films, strips en games zijn verschillende beesten. Bij de andere media ben je een passieve toeschouwer. Games zijn participatief: je zit in het verhaal, je bent zo krachtig als Thor, Iron Man of Captain America. Dat geeft een heel andere dimensie waarin de speler de connectie maakt met zijn helden.”

 

2. Interessante eigen canon

Uit tachtig jaar Marvel-canon hebben de makers van de game vooral ingezoomd op ‘Marvels’, een verhaallijn uit 1994, waarin de superhelden uit het Marvelverse worden gezien als machtige maar gevaarlijke wezens, die in hun strijd een hoop zijdelingse schade toebrengen aan gewone burgers, en daardoor dus worden gewantrouwd. Voor de slechterik van dienst, het machtige wezen M.O.D.O.K. (Mental/Mobile/Mechanized Organism Designed Only for Killing) gingen ze zelfs terug tot Marvel Comics uit het jaar 1967, waarin hij voor het eerst verscheen om vervolgens vier decennialang geregeld terug te keren. Check de story trailer hieronder.

 

Na de launch zullen er nog helden én outfits bijkomen.

En de protagoniste is Kamala Khan, een recentere figuur in de strips (ze dook voor het eerst op in 2013) die de door de omstandigheden uit elkaar gedreven Avengers terug bij elkaar moet brengen. “Het is meer ‘geïnspireerd door’ dan ‘gebouwd op’”, zegt Escayg. “We waren vooral geïnteresseerd in de ambiguïteit die deze verhaallijnen rond de Avengers bouwen: zijn het écht helden, of vooral wezens die veel te machtig zijn, en veroorzaken ze daardoor meer problemen dan ze er oplossen? Vanuit de organisatie AIM komt er, in de plot die we hebben uitgetekend voor deze game, bovendien een alternatief voor de superkrachten van enkele: de organisatie heeft een wetenschappelijke manier om superkrachten op een gecontroleerde manier toe te laten in de samenleving. Dat is het punt waar we het verhaal doen starten.”

 

 

3. Je eigen Avengers-helden

Naarmate je als Kamala slaagt in je taak, komen er ook meer en meer ‘held-specifieke’ missies speelbaar. Missies waarin je dus als Captain America, Thor, Iron Man, Black Widow of Hulk zult spelen. En dat worden -jouw- Steve, Thor, Tony, Natalia of Bruce. Op cosmetisch gebied zal Marvel’s Avengers bijzonder breed gaan, zegt studiodirecteur Scot Amos. “We hebben een origineel design voor alle helden, maar je kunt ze ook bijwerken. Essentieel in de ervaring van fans is de manier waarop ‘hun’ helden eruitzien, bijvoorbeeld in het tijdperk waarin ze de strips zijn beginnen te lezen. Je kunt ‘jouw’ Thor, Kamala of Iron Man in de game hebben. Je krijgt jouw Avengers te spelen. En je speelt op jouw manier. Je wordt een deel van de wereld.”

Om dat laatste even scherp te stellen gooi ik dit voorbeeld even op tijdens het gesprek: ik kreeg als tien- tot elfjarige m’n eigen introductie in het Marvel-stripuniversum ergens rond het eerste Secret Wars-event (1984-1985), en zou dus wanneer ik dit najaar Marvel’s Avengers speel liefst in de weer willen zijn met de superhelden in hun plunje uit die eighties. Kan dat? “Ik zal het, globaal, zo stellen: we hebben letterlijk toegang tot tachtig jaar Marvel-canon”, zegt Amos. “We delen nog geen specifieke dingen, maar er zal héél veel zijn voor iedere held. En na de launch zullen er nog helden én outfits bijkomen. De meeste moeten wel worden verdiend: door de campagne af te ronden, of door ze te vinden in één of andere War Zone.”

4. Ja oké, prima actie ook

Ik kijk even virtueel over de ontwikkelaars hun schouders mee terwijl er zich een single player-missie ontspint met Thor in de hoofdrol. Wat je ziet heb je al honderden keren gezien in actie-avonturengames. Maar het is toch verdomd spectaculair. De dondergod zijn arsenaal aan mogelijkheden is al erg ruim op het moment waarop de makers hun demo aanvatten: hij kan een ground slam uitvoeren waardoor meerdere aanvallers tegelijkertijd in de lucht vliegen, hij rijgt combo’s aan elkaar terwijl hij een tegenstander aflapt in de lucht, en dan is er de ‘Warrior’s Fury’, een zogeheten ‘Heroic attack’, waarmee hij grote drommen vijanden in één keer neerslaat. Iets later komen Black Widow (met haar elektrificerende aanval) en Hulk (Smash!) een handje helpen. “De meeste aanvallen komen recht uit de strips”, zegt Combat Director Vince Napoli. “Ook daar hebben de helden hun ‘signature moves’. De bewegingen in onze game vertonen grote gelijkenissen met de houdingen die de lezers van de comics kennen.”

De War Zones worden in Marvel’s Avengers afzonderlijke co-op-multiplayer-arena’s.

De Californische studio achter twee Tomb Raider-reboots (en, daarvoor, toppers als Legacy of Kain en Gex) weet natuurlijk hoe ze een spannende AAA-game moeten maken. Ook al is dat met andermans intellectuele eigendom. “Je speelt een origineel Avengers-verhaal”, zegt Escayg. “Dat is een belangrijke voor ons. We hebben een eigen wereld geschapen, een Marvel-wereld gezien door de lens van Crystal Dynamics: het is eigen makelij, het ziet er goed uit, en speelt goed. We houden van epische verhalen met een menselijke inslag, en dat is precies wat je met Marvel’s Avengers van ons zult krijgen. Het is geen game-naar-de-strip of game-naar-de-film: we hebben een origineel product gemaakt, dat put uit tachtig jaar Marvel-geschiedenis. Je zult veel herkennen, maar er zitten ook heel wat nieuwe perspectieven in.” 

 

5. Passende co-op-multiplayer

Eén of andere War Wàt? De War Zones worden in Marvel’s Avengers afzonderlijke co-op-multiplayer-arena’s, verscheidene plaatsen op de wereld waar de Helicarrier van de Avengers zal landen, en waar je aparte gevechten kunt voeren met vier mensen tegelijk. Of drie met één AI-gedreven held erbij. Of twee spelers en twee computergestuurde medestanders. Of jij alleen met drie. “De War Zones breiden de actie van de campagne uit”, zegt Phil Therien, Warzone Director. “Het is content die je ook in je eentje kunt spelen, met een AI-geleid team dat je bijstaat en dat je zelf hebt uitgebouwd. Alle helden die je hebt gespeeld en naar eigen goeddunken hebt uitgebouwd, komen je in die staat helpen in de War Zone-levels. Je kunt ze ook met andere menselijke spelers spelen. Die andere spelers kunnen ook op ieder moment mee in de game duiken. Het is altijd een teamactiviteit.”

 
Releasedatum
09/04/2020

Conclusie van Ronald

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments