Mafia III

Mafia III

Op het moordpad tijdens gamescom

vr 02/09/2016
Gepreviewed voor Xbox One, PC, PS4 door Lazlo
0 reacties

Ondanks dat de game in oktober al in de rekken ligt, ontbreekt er een speelbare demo van 2K’s Mafia III op gamescom. Omdat ik toch benieuwd ben naar het derde deel in de misdaadreeks, bezocht ik dan maar een gameplaypresentatie van de game.

In een kleine bioscoopzaal op de beursvloer, volledig ingericht in traditionele jaren 60-stijl, plaats ik me op de eerste rij voor de Mafia III-presentatie. Van de tweede Mafia-titel genoot ik enkele jaren geleden met volle teugen, dus ik ben razend benieuwd naar deze derde in de serie. Beginnen doen de heren van ontwikkelaar Hangar 13 met een bekende trailer die ze lang voor gamescom alvast met de wereld deelden. De trailer werpt een licht op de setting van de game, aan de hand van enkele flitsende beelden, gecomplementeerd met voice-overs die het over protagonist Lincoln Clay hebben.

 

Clay, zoals je intussen misschien wel weet, is de Afro-Amerikaanse protagonist in de nieuwe Mafia-game. Hij werd met zijn eigen bende verraden door een plaatselijke misdaadfamilie. Nadat hij het verraad op een haar na overleeft, werkt hij zijn weg naar boven in de lokale misdaadscène van New Bordeaux (het New Orleans van het Mafia-universum), met als doel keihard terug te slaan. In de demo die ik na de trailer te zien krijg, is Clay alvast goed op weg naar de top. Tijdens de getoonde missie moet hij een frauduleuze boekhouder omleggen, die al jaren de papieren voor de grootste misdaadfamilies in de stad behandelt.

Cinematisch

Net als in bovenstaande trailer, vertelt de game het verhaal op een flitsende, cinematische wijze. In een combinatie van flash backs, flash forwards en losse beelden legt de cutscene uit waarom Clay net deze boekhouder uit moet schakelen. De accountant van dienst bouwde in zijn zaakjes zelf een soort misdaadimperium uit dat een destructieve invloed heeft op de stad. Omdat hij zijn handen in zaakjes bij de grootste vijanden van Clay heeft, moet hij eraan. Hoe de jonge misdadiger daarvoor zorgt, ligt helemaal in handen van de speler.

Lincoln Clay is de onfortuinlijke protagonist van mafia III.

Na de cutscene neemt een medewerker van Hangar 13 een controller ter hande en begint de feitelijke gameplay. Voor hij naar zijn doelwit rijdt, vraagt hij of zijn publiek liever een agressieve, of subtiele aanpak prefereert. De keuze valt al snel op stealth en de ontwikkelaar krijgt spontaan een blik van teleurstelling in z’n ogen. “Vandaag was er nog maar één groep die voor de agressieve aanpak opteerde”, zegt hij, duidelijk teleurgesteld in de stealthy aard van het gamescom-publiek. Dan vertrekt hij naar het pakhuis waar de boekhouder zijn uitvalsbasis van maakte.

Oog voor detail

New Bordeaux ziet er, moet ik toch even vermelden, prachtig uit. De stad oogt bruisend en geniet van een grauw karakter dat met het nodige gevoel voor detail weergegeven wordt. Net als de tweede game in de reeks, belooft Mafia III een genot voor het oog te worden. De rijcontrols zien er op het eerste zicht trouwens ook best strak uit. De makers maakten eerder al bekend dat hun voertuigen moeten handelen als wat je verwacht in een klassieke actiefilm. Met gierende banden door de bochten vliegen en met lekker veel lawaai optrekken, zit er dus zeker in. Veel tijd om van de rij-physics van de game te genieten (noch van de veelbelovende soundtrack die intussen door de speakers blaast) heb ik niet, want voor je het weet, arriveert Clay op zijn bestemming. Tijd voor (gluiperige) actie dus.

New Bordeaux werd met oog voor detail vorm gegeven.

Veel gras laat de speler van deze hands-off demo er niet over groeien. Hij springt uit zijn wagen, analyseert de omgeving snel en begint dan, één voor één op een bloedige, doch stille wijze de vele wachters die over het industrieterrein kuieren uit te schakelen. Aangezien de presentatie maar een half uur mag duren, doet hij dat snel en vlotjes, zonder te lang te aarzelen. Voor de gelegenheid heeft hij de moeite genomen om een silencer op zijn 9mm-geweer te schroeven. Zo kan hij tussen enkele bloedige stealth takedowns ook heel wat hoofden van extra verluchtingsgaten voorzien. Lang duurt het in ieder geval niet voor Clay bij een lift aankomt en de game weer even op een tussenfilmpje overschakelt.

Op naar actie

Terwijl de Afro-Amerikaan wacht tot hij op de juiste verdieping arriveert (waarom niet gewoon de trap nemen, Clay?) schakelt het beeld over op de CCTV-monitor van de boekhouder zelf. Die is intussen druk zaken aan het regelen via de telefoon en één of andere maffioso aan het overtuigen is dat zijn geld veilig en wel is. Dan flitst het beeld weer naar de lift, die intussen arriveert op zijn bestemming. De ontwikkelaar die de demo voor ons doorspeelt, schakelt nu over naar een stevig machinegeweer, zijn publiek op die manier duidelijk het signaal gevend dat hij geen hele dag gaat zitten rondsluipen in zijn eigen game. Tijd voor actie. En oh, actie krijgen we.

Mafia III haalt de mosterd bij oude actiefilms.

Mafia III haalt de mosterd voor een groot deel bij eighties-actiefilms en dat zie je duidelijk in de combat van de game. Tussen het bloederig aan gort knallen van vijanden door voert Clay enkele impressionante executie-moves uit. De staalharde actie neemt niet weg dat tijdig cover nemen - net als in Mafia II - een noodzakelijk kwaad is. De drukke bovenverdieping van het pakhuis wordt snel een pak rustiger wanneer Clay in recordtempo als een one man army iedere wachter neerhaalt. Voor je het weet, trapt de protagonist een laatste deur in en gaat de missie weerom over in een laatste cutscene.

Cliché, maar goed

Veel cliché misdaadfilm-gepeupel in dat laatste filmpje. De boekhouder - die bij aanvang nog steeds aan het bellen is alsof er geen duizenden kogels vlak voor zijn kantoor regenden - krijgt enkele serieuze klappen. Dan vertelt hij Clay dat zijn dood niets zal betekenen in het misdaadecosysteem van New Bordeaux en dat zijn dood gewroken zal worden. Clay biedt enkele stoere uitspraken als ‘maakt jou niets uit, jij gaat er toch aan’ als weerwoord en maakt het mannetje dan koelbloedig af. Niet meteen Oscar-filmscript-materiaal, maar het zet wel de juiste toon voor een grauwe misdaadtitel en dat kan ik wel smaken. En dat laatste, kan je gerust over de hele demo zeggen. Niets baanbrekend nieuws, maar wel goed.

 

Releasedatum
07/10/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Na de hands off-demo krijgen we nog een nieuwe gamescom-trailer van de titel te zien. Ik kijk zeker uit naar de derde telg in de Mafia-reeks en blijf teleurgesteld dat ik zelf niet aan de slag mocht met de game. Desondanks kijk ik uit naar de oktober-release om het spel dan uitvoerig zelf te testen.