Little Nightmares 2

Little Nightmares 2

Little Nightmares 2

In oktober van vorig jaar mocht ik al aan de slag met een korte demo van de nieuwste game van de Zweedse ontwikkelaar Tarsier Studios: Little Nightmares 2. Toen was ik al ontzettend enthousiast na mijn korte spelsessie. Nu de release van de game dichterbij komt, mocht ik opnieuw aan de slag met de game. Jammer genoeg nog niet met het volledige spel maar met de eerste twee levels. Bovendien kreeg ik ook een korte presentatie te zien waarin enkele ontwikkelaars meer wisten te vertellen over wat er allemaal anders en beter is aan dit tweede deel.

De eerste Little Nightmares speelde zich af in The Maw, een drijvende gevangenis. Hier waren de ruimtes bewust klein en krap gehouden om je een benauwd gevoel te geven. Je moest hieruit zien te ontsnappen terwijl je aan het uitzoeken was wat deze mysterieuze plek exact was. In Little Nightmares II is dit niet meteen het geval.

Al vrij vroeg in de game maak je kennis met de protagonist uit de eerste game, Six, waarna je samen met de nieuwe protagonist Mono op een groots en spannend avontuur trekt. Hoewel ik af en toe écht wel het gevoel had dat ik zo snel als mogelijk moest zien te ontsnappen uit een bepaalde plek, krijg je als speler meer het gevoel dat je op een grote ontdekkingstocht trekt waarin je in leven moet zien te blijven, in plaats van dat je onderdeel uitmaakt van een ontsnappingsverhaal.

Claustrofobische vergezichten

Wanneer je Little Nightmares II opstart zal je onmiddellijk merken dat je niet meer in de Maw zit. Een weids, maar akelig bos wacht op jou. En zoals je verwacht van een Little Nightmares-game ziet het bos er allesbehalve liefelijk of vredelievend uit. Dit level deed me denken aan die andere fantastische indiegame Limbo uit 2010. Ook hier schuilde er achter elk hoekje gevaar of een schrikmoment waarvan je uit je zetel sprong. Het is opvallend knap hoe ontwikkelaar Tarsier erin geslaagd is om een level dat zich buiten afspeelt toch claustrofobisch krap wist te maken.

Maar het eerste level blijft niet zo groots en open want als snel sluip je een huis in. Eens je binnen bent, word je opnieuw begroet met akelige taferelen zoals lichamen die aan het plafond hangen. Er besloop mij een erg onbehagelijk gevoel waarbij mijn zintuigen op scherp werden gezet. Ik had het gevoel dat er elk moment iets uit de achtergrond kon beginnen bewegen.

Als klap op de vuurpijl wacht de Hunter je hier op. Een groot wezen met een jutten zak als hoofd dat er alles aan doet om je neer te leggen met zijn shotgun. Hierdoor versnelt de gameplay op bepaalde momenten tijdens achtervolgingsscènes waarbij de adrenaline door mijn lijf gierde. De balans en tegenstelling tussen deze snelle scènes en erg trage, stille momenten is zo ontzettend mooi, dat ik nu al een dikke pluim wil geven aan de ontwikkelaars.

Ik wil écht niet naar school…

Het tweede level speelt zich opnieuw binnen af waarbij je kennis maakt met de ergste nachtmerries die je kon beleven op school. Niet alleen zijn de schoolgaande kinderen stuk voor stuk grote, kleine bullebakken, maar het grootste gevaar vinden we bij de Teacher. Zij is zo angstaanjagend eng dat je er alles aan zal moeten doen om ze te vermijden.

Makkelijk zal dat niet worden, want zij kan Fantastic Four-gewijs haar nek heel erg ver uitrekken. En vindt ze je toch? Dan straft ze je door je zonder pardon op te eten. Maar in de school draait het voornamelijk om het bevrijden van je compagnon Six. Want zij wordt in deze level al snel ontvoerd door de leerlingen van de school.

Opgelet voor de boze schooljuf...

 

Vanaf de grond opnieuw opgebouwd

De ontwikkelaars wisten ook te vertellen dat ze de engine waarop de game draait volledig opnieuw hebben opgebouwd. Dit klinkt wat cliché tegenwoordig, maar het stelde hen in staat om de basis van de game beter af te stemmen op de behoeften die ze hadden met dit tweede deel. Een ander groot voordeel dat we als speler rechtstreeks zullen voelen, is dat de laadtijden een pak korter zijn geworden. Of je nu een nieuw level aan het laden bent of je bent dood gegaan, lang zal je niet moeten wacht om terug in de actie te zitten.

Het mooie aan de leveldesign is dat de programmeurs een pak verticaler te werk zijn gegaan dan in de eerste game. Dit geeft je nog meer het gevoel dat je rondloopt in een gigantische wereld waarbij er achter elke hoek wel iets op jou zit te wachten. Maar het mooie aan Little Nightmares 2 is dat het niet alleen om deze schrikmomenten of het slimmer zijn dan de monsters. Het is de balans tussen dit alles én de puzzels die je moet oplossen dat de gameplay zo sterk maakt.

 
Releasedatum
02/11/2021

Conclusie van KevinB

Mijn twee speelsessie met Little Nightmares II bevestigde mijn eerste gevoel. De ontwikkelaars lijken er opnieuw te zijn in geslaagd om een verrassend verhaal neer te zetten in een waanzinnig intrigerende setting. Ik had het lastig om mijn controller neer te leggen eens ik met de game gestart was omdat ik absoluut wilde weten hoe het verhaal zich verder ontvouwde. Tot mijn teleurstelling was het na een dikke twee uur afgelopen met de demo en moet ik vol ongeduld wachten tot de game eindelijk verschijnt op 11 februari. Tot het zover is ga ik toch nog maar een paar keer checken of er écht niets onder mijn bed verscholen ligt…

1 reactie

De 1ste was een zeer goede game, ga deze zeker ook aanschaffen!

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments