LEGO Star Wars: The Force Awakens

LEGO Star Wars: The Force Awakens

Hands-on in Amsterdam (Pre-E3)

do 16/06/2016
Gepreviewed voor Xbox One, Xbox 360, Wii U, PC, PS3, PSV, PS4, 3DS door Martijn
0 reacties

Een paar weken geleden reisden we af naar Warner Bros. in Amsterdam, voor een uitvoerige pre-E3 presentatie over LEGO Star Wars: The Force Awakens. Vervolgens mochten we de game zelf onder handen nemen. Blokt de nieuwe LEGO-game voort op het al gebouwde werk van zijn voorgangers, of blijft hij hangen op hetzelfde niveau?

Tijdens de presentatie was één ding in ieder geval niet te missen: de ontwikkelaars van de nieuwe LEGO Star Wars-titel werken met onmiskenbare liefde aan hun project. Vol passie spraken zij over allerlei nieuwe functies en andere toevoegingen waarmee ze zowel trouwe als nieuwe spelers willen overtuigen. Het was een aanzicht dat op zichzelf al sympathie en interesse opwekte voor het spel en waaruit we konden afleiden dat hun passie ook echt gemeend was.

Nieuw maar toch vertrouwd

Dat komt vooral doordat de game gewoon ontzettend veel uitgebreider is dan een LEGO-game tot op heden ooit is geweest. Echter, de basis blijft vertrouwd en herkenbaar. Zo blijven typische LEGO-gameplayelementen intact, zoals het wisselen tussen personages om hun verschillende skills te combineren zodat je puzzels op kunt lossen die dat vereisen. Ook zul je jezelf nog altijd zoveel mogelijk muntjes zien verzamelen en blijft het bouwen van handige objecten met losse LEGO-blokken een dagtaak.

Met dat laatste begint weliswaar ook al de verandering. Dit wordt namelijk de eerste game in de franchise waarin je niet één vastgesteld item met LEGO-blokken kunt maken, maar de keuze krijgt uit verschillende objecten die je kunt creëren. Soms heb je meerdere van ze nodig om verder te komen. Tactisch vooruitdenken kan in zo'n geval wel eens van toepassing komen: soms moet je dingen in een bepaalde volgorde doen en zul je daarom de items die je kunt maken ook in de juiste volgorde moeten bouwen en gebruiken.

Het is slechts een klein begin van een waslijst aan nieuwkomers. Ongetwijfeld de meest epische van allemaal is de third person shooter-modus. De game wisselt vaak af naar deze segmenten, waarin je echt met de camera achter je rug in 3D door de wereld kunt rennen en schieten. We bevonden deze erg actievolle stukken als extreem fijne afwisselingen van het standaard platform- en puzzelwerk.

Millennium Falcon!

Een andere grote toevoeging en eveneens extreem fijne afwisseling, is het rondvliegen. Vliegen inderdaad, en dat nog wel in de . Gedurende deze segmenten raas je in het meest legendarische Star Wars-ruimteschip ooit langs allerlei beschavingen, terwijl vijandelijk gespuis je opjaagt. Geloof ons wanneer we zeggen dat het in deze game op veel momenten erg makkelijk is om te vergeten dat je een LEGO-titel speelt.

De vliegsegmenten beginnen meestal on-rails. Je probeert vijanden te ontwijken en ze zoveel mogelijk kapot te schieten. Op een gegeven moment zal er zelfs van on-rails worden gewisseld naar free roaming-mode, waarin je door een groot gebied vrij kunt rondvliegen. Je doel is daarbij nog altijd het vernietigen van zoveel mogelijk vijanden en uiteindelijk het verslaan van de boss van het level. Het is zowaar Star Fox in een LEGO Star Wars-game en een ervaring waarvan we nooit verwacht hadden hem in deze franchise te ervaren. Het werkt en oogt daarnaast allemaal prima en de gevechten zijn spectaculair, immenser dan luchtgevechten ooit in LEGO Star Wars zijn geweest.

BB-8!

Het team heeft nog veel meer gedaan om deze titel haar naam eer aan te doen. Wanneer je aan het eind van een 'standaard' platformlevel komt, kan er wel eens een boss op je wachten. Vaak is het nu mogelijk om turrets en ander wapentuig te bouwen, dat je vervolgens kunt mounten om er je vijand mee naar een ander stelsel te blazen.

Wat speelbare personages betreft, is er ook het een en ander bij gekomen. Een van de leukste toevoegingen is BB-8, R2D2's LEGO-broertje. Deze robot kan door gaten en gleuven plekken bereiken waar mensen niet kunnen komen, waardoor hij vaak ergens een collectible weet op te pikken of een handige switch kan overhalen die dan eindelijk de deur opent waar je al een kwartier radeloos voor staat te peinzen.

Het mounten van wapens voor eindbazen is niet de enige vorm van mounten die deze game kent. Ook het mounten van daadwerkelijke, al dan niet mechanische dieren is nu ook een optie. Zo hebben wij een grote stier bereden die deuren kon verpletteren en ons zo doorgang gaf, of nuttig was voor het verzamelen van geld en items door met weergaloze kracht objecten kapot te rammen. Eveneens bleek deze erg geschikt voor het vakkundig aanpakken van vijandelijke troepen...

Alle blokjes passen in mekaar

Laat er geen twijfel over bestaan: dit wordt absoluut de best gevulde LEGO-game tot op heden en de titel is gedetailleerd tot in de puntjes. Zo heeft de ontwikkelaar ook gedacht aan het jongere publiek. De vele nieuwe segmenten en uitgebreidere puzzels maken deze titel tevens tot een van de meest pittige tot op heden, waardoor er een simpel, maar uiterst effectief nieuwtje is toegevoegd: wanneer je langer dan een aantal minuten ergens loopt te piekeren omdat je niet uit de puzzel komt, zal een personage hardop een tip uitspreken die je verder helpt.

De game blijft tenslotte erg trouw aan het verhaal van de gelijknamige film en dat is misschien wel een van de belangrijkste behaalde doelen van allemaal. Sterker nog, er wordt in deze titel doodleuk een schepje bovenop gedaan: je kunt er dingen meemaken die je in de film niet eens ziet. Zo zijn er in de film personages die even naar een bepaalde plek moeten en pas weer in het verhaal voorkomen als ze daarvan wederkeren. De reis die zo'n personage heeft doorgemaakt terwijl hij of zij weg was, zie je dus niet in de film, maar zal in LEGO Star Wars: The Force Awakens te ervaren zijn als zijmissie.

Releasedatum
28/06/2016

Conclusie van Martijn

Voorbeelden van zo'n situatie geven we wegens spoilergevaar liever niet, maar er zijn op deze manier veel zijmissies die deze game samen qua verhaal completer maken dan zelfs de film zelf. Dat mag toch wel gelden als het ultieme compliment en de kers op deze taart gevuld met vertrouwde, verbeterde en compleet nieuwe ingrediënten. De passie en toewijding die ons tijdens de presentatie werden getoond, lijken enkel na het spelen van een demo al volledig waargemaakt en de beloftes worden tot zover nagekomen. Het ziet er dus naar uit dat LEGO Star Wars: The Force Awakens inderdaad de beste en rijkste LEGO-game tot op heden gaat zijn, wanneer de titel aanstaande 28 juni uitkomt voor vrijwel elk platform denkbaar.