Knack 2

Knack 2

En een babbeltje met Mark Cerny

za 15/07/2017
Gepreviewed door Joeri
4 reacties

Elke nieuwe consolegeneratie start met een aantal launchgames. Voor PlayStation 4 waren dat onder andere Killzone: Shadow Fall, Resogun en Knack. Van de eerste twee games hebben we geen eventueel vervolg gespot, maar dat ligt anders voor Knack. Opvolger Knack 2 ligt vanaf 6 september in de winkelrekken en ondertussen hebben we er wel al wat van gezien in de vorm van trailers en screenshots. Deze week mocht ik voor de eerste keer zelf aan de slag met Knack 2 en daarbij werd ik bijgestaan door niemand minder dan Mark Cerny.

De aankondiging van het vervolg op het in 2013 verschenen Knack dateert van de PlayStation Experience van vorig jaar, al zagen slechts weinigen een vervolg aankomen. De originele game scoorde niet veel beter dan middelmatig en kreeg zelfs scores die ik nooit op een rapport heb gekregen. Toch zag Sony er blijkbaar heil in om voor een opvolger te zorgen en persoonlijk ben ik daar niet rouwig om. Ik speelde de game met plezier meer dan eens uit om die relatief zeldzame platinum trophy te behalen en snapte alle negativiteit eerlijk gezegd niet. Soit, dat tijdperk ligt al ruim drie en een half jaar achter ons, dus is het tijd om vooruit te kijken. Wordt Knack 2 wat Knack eigenlijk moest zijn voor velen? Ik denk alvast van wel.

Knack is back

Om met Knack 2 aan de slag te gaan, moest ik afzakken naar het Franse PlayStation-kantoor in Parijs voor een exclusief Knack 2-preview event. Daar werd ik opgewacht door enkele Sony-medewerkers en Mark Cerny. Deze mijnheer kennen we natuurlijk als een van de belangrijkste mensen uit het PlayStation-kamp. Zo werkte hij mee aan franchises als Crash Bandicoot, Spyro the Dragon en Ratchet & Clank. Daarnaast was hij de hoofdarchitect van de PlayStation Vita en PlayStation 4 en dus weet hij perfect waarmee hij bezig is. Hij besefte maar al te snel na de release van Knack dat die game niet was wat het moest zijn en wil nu een herkansing met Knack 2. Ik kon dertig minuten spelen en ben overtuigd.

In Knack 2 krijg je opnieuw de controle over Knack; een wezen dat door dokter Vargas gecreëerd werd. Oude relikwieën werden samengebracht en voorzien van een bewustzijn om te strijden tegen een goblin-leger onder leiding van Gundahar. De strijd tegen die goblins loopt ook in Knack 2 voort, al kan Knack hen nu nog beter de baas door de komst van een pak nieuwe aanvallen. Daar waar Knack eigenlijk perfect te spelen was met een knop of drie, is dat in de opvolger niet het geval. Knack 2 wordt veel uitgebreider. Zo kan de protagonist schoppen, slaan, zweven, een schild oproepen en zelfs enkele combo-aanvallen uitvoeren. Ook zwaardere aanvallen behoren tot de mogelijkheden. Dat alleen al maakt de game een pak uitgebreider, maar daar blijft het niet bij.

Gezondheid

Een van de nieuwigheden is de skill tree waarin je tot 35 zaken kunt verdienen terwijl je progressie maakt. Zo kan je je aanvallen sterker of sneller maken, krijg je variaties op aanvallen of worden er zelfs nieuwe toegevoegd. Dat geeft Knack 2 een compleet nieuwe insteek, want in de eerste game kon je slechts enkele basisaanvallen uitvoeren wat de gevechten erg eentonig maakte. Naast een uitgebreide set aan moves, kan Knack nog een aantal nieuwe zaken, waaronder een schild oproepen. Zijn arm verandert dan in zwevende relikwieën, waardoor hij onkwetsbaar wordt voor vijandelijke aanvallen. Een van de grotere veranderingen zal je dan weer terugvinden in Knacks gezondheidsstatus. De eerste game deed het zoals de oude garde: één of twee keer geraakt worden en je kon het vergeten. Knack 2 gaat de moderne toer op doordat gezondheid automatisch wordt aangevuld. Telkens de vechtersbaas geraakt wordt, verkleint hij. Eens alle relikwieën de lucht in gemept zijn, begin je terug vanaf een checkpoint. Slaag je erin om een aantal seconden niet geraakt te worden, dan wordt de gezondheid langzaam weer aangevuld.

Met twee knokken

Daar blijven de veranderingen niet bij, want ook het co-op systeem werd grondig aangepast. Daar waar je in de eerste game als tweede speler enkel kon meedoen met de kleinste variant van Knack, krijgen beide spelers nu een volwaardige om mee aan de slag te gaan. Dit kan helaas enkel offline. Bij de vraag waarom er niet voor online co-op werd gekozen, wees Cerny er me op dat dit eenvoudigweg opgelost kan worden door de Share Play-functie van de PlayStation 4. Op die manier moet de tweede speler zelfs het spel niet bezitten. Daarnaast kan er in de coöperatieve modus ook samengewerkt worden om aanvallen iets krachtiger te maken. Als de ene speler op de andere slaat, worden relikwieën in het wilde weg gegooid en daarbij lopen vijanden schade op. Een body slam van de ene in de andere Knack resulteert in gigantische schade voor vijanden die in de weg staan en er is ook een co-op aanval waarbij de ene Knack de andere ergens in de omgeving duwt. Staan er vijanden in de weg, dan lopen die ook hier erg veel schade op.

Cerny werkte mee aan enkele Crash Bandicoot-games en daarvan heeft hij ook een idee overgeheveld naar Knack 2. Af en toe vind je speciale kristallen terug. Breek je die, dan wordt Knack voor tien seconden onkwetsbaar en dat is dus vergelijkbaar met de Aku aku-maskers uit de Crash Bandicoot-games. Die kristallen vind je terug op strategische plaatsen. Uiteraard kies je er dan het best voor om tijdens de onkwetsbaarheid zo veel mogelijk goblins uit te schakelen. Wat je ook opnieuw terugvindt, zijn de geheime kisten. Net zoals in Knack bevatten deze onderdelen voor gadgets waarmee je Knack op de een of andere manier een voordeel kan geven. En ja, ook de diamanten en kristallen zijn terug, al zorgen ze deze keer voor compleet nieuwe variaties op Knack. De app waarmee je op je gsm of tablet gadgets en kristallen kon verzamelen, komt helaas niet terug.

Voor elk wat wils

Knack was vooral combat-gericht en daarin verschilt diens opvolger toch wel wat. De combat is zoals je kan lezen opnieuw uitgebreid aanwezig, maar in Knack 2 worden ook heel wat puzzels en platform-elementen toegevoegd. Speel je op Normal, dan krijg je van alles wat. Easy is voor de nieuwe spelers en daarbij wordt het platformen overgeslagen. Je krijgt dan een alternatieve route voor de kiezen, terwijl het platformgedeelte onbereikbaar is. Hard en very hard zijn dan weer voor de doorwinterde gamers. Platformen wordt hier moeilijker gemaakt en ook de gevechten worden uitdagender. In Knack 2 worden die drie elementen – platformen, puzzelen en vechten – naadloos aan elkaar geweven en aan de hand van mijn half uur gameplay vermoed ik dat dit een succes zal worden.

Ja gaat trouwens niet enkel met Knack te voet op stap. Af en toe kan hij plaatsnemen in een tank. Speel je op dat moment met twee spelers, dan rijdt de ene terwijl de andere kan schieten. Ook dit moet ervoor zorgen dat er meer variatie in de opvolger zit, al vond ik dit onderdeel een van de minste gameplay-elementen die ik te zien kreeg. De stealth-gameplay kreeg ik door tijdsgebrek helaas niet te zien. Ik heb er dus geen flauw idee van hoe uitgebreid dit geïmplementeerd wordt in Knack 2. Qua speelduur mag je trouwens ongeveer dezelfde lengte als de originele game verwachten, wat dus betekent dat je minstens tien uur aan je televisiescherm gekluisterd zal zitten enkel en alleen om het verhaal te voltooien.

Releasedatum
06/09/2017

Conclusie van Joeri

Kort gezegd: Knack 2 is eigenlijk wat Knack had moeten zijn. Persoonlijk vond ik Knack al een erg goede game, maar Knack 2 overtreft de voorganger op alle vlakken. Grafisch is er vooruitgang geboekt met ondersteuning voor 4K HDR, de spelmodus voor twee spelers is uitgebreider en er werden een pak nieuwe gameplay-elementen toegevoegd. Knack kent een pak nieuwe moves, de skill tree breidt het allemaal nog wat verder uit en ook fans van puzzels en/of platformers worden verwend. Ik ben alvast klaar voor 6 september!

4reacties

Leent deze zich ook prima om alleen te spelen ?

Rating:0

Ja hoor. De helft van de demo heb ik alleen gespeeld. De andere helft samen met Mark Cerny.

Rating:0

Klinkt veelbelovend!
Ook ik vind de eerste halte game best vermakelijk. Best eentonig, maar dik ok.
Kijk dus erg uit naar deze opvolger :-)

Rating:0

De eerste gekocht voor een habbekrats, maar nog niet gespeeld. Leek mij altijd een fijne titel, die misschien iets té makkelijk werd neergesabeld. Benieuwd naar de sequel. Misschien toch die eerste even uit mijn backlog halen.

Rating:0