Kingdom Hearts: Melody of Memory

Kingdom Hearts: Melody of Memory

Kingdom Hearts: Melody of Memory

Afgelopen weekend dook ik de demo in van Kingdom Hearts: Melody of Memory, een onverwachte aftakking van de populaire Disney-based hoofdreeks. Square Enix gooit het deze keer over een andere boeg en dropt onze teergeliefde Kingdom Hearts personages, waaronder uiteraard ook protagonistentrio Sora, Donald en Goofy, in een ritmische actiegame. Met de demo achter de kiezen licht ik hieronder alvast een tipje van de sluier op omtrent deze ietwat merkwaardige spin-off.

Mechanics lijken voorlopig dertien in een dozijn

Ik ging uitsluitend aan de slag met de Track Selection, de enige van 5 modi die in de demo beschikbaar was. Technisch gezien kon ik ook Local Co-op spelen, maar it takes two to tango en ik stond er helaas alleen voor. In de Track Selection mode speel je losse tracks (en iedere track is een opzichzelfstaand level), wellicht om ze beter in te oefenen of gewoon omdat je daar zin in hebt. Bij full release komen daar nog eens de World Tour, VS Battles en Museum modes bij – vermoedelijk zijn dat respectievelijk de campagne / story mode, de online multiplayer en een soort van collection / achievement overzicht waar je vrijgespeelde soundtracks op ’t gemak kan beluisteren.

Anyway, ik probeerde dan maar de 4 beschikbare tracks (van de uiteindelijke 140 bij launch) op m’n eentje uit. Als opwarmer kreeg ik een tutorial voorgeschoteld. Redelijk standaard allemaal voor een ritmegame: acties uitvoeren op exact het juiste moment om punten te scoren. Kruisje, L1 of R1 om te attacken, driehoekje om een skill te gebruiken (al voelde dit gewoon als een vierde attack), bolletje om te springen... veel meer was er niet aan.

De 4 tracks die ik te horen kreeg in deze preview build waren op zijn minst toch al gevarieerd.

Soms moet je meerdere knoppen tegelijk indrukken, soms een knop ingedrukt houden, sommige enemies moet je meerdere keren hitten en zo voort – allemaal zeer vanzelfsprekend en basic. Zolang je op ’t einde van de track hp overhoudt, is alles koek en ei. Ik mis voorlopig originaliteit en afwisseling op vlak van mechanics, dus hopelijk krijgt de gameplay bij launch wat meer invulling om alles interessant te houden.

Best pittig op hard...

Elke track is beschikbaar in 3 moeilijkheidsgraden en om er zachtjes in te rollen na de tutorial begon ik op de makkelijkste. Omdat dat bijzonder vlotjes ging, schakelde ik een niveautje hoger. Ook de standaard difficulty verliep zonder al te veel problemen, waardoor ik me begon af te vragen of ik gewoon goddelijke skills had of de lat in de demo lager lag dan bij release het geval zou zijn. Het antwoord was duidelijk toen ik naar de hoogste difficulty schakelde: mijn vingers en brein konden totaal niet volgen en na nog geen 10 seconden was mijn beschamende vertoning al gepasseerd. Geen idee of het aan mij lag want de steekproef van een schamele 4 levels is te klein om een oordeel te vellen, maar de kloof tussen normal en hard leek bijzonder groot terwijl die tussen easy en normal miniem was.

Werk aan de winkel op visueel vlak

De tracks zelf vond ik visueel eerder teleurstellend, ondanks dat deze in (jammer genoeg kale en levensloze) settings uit voorgaande games plaatsvinden. Je herkent meteen die typische cartoony Kingdom Hearts artstyle maar qua scherpheid en gevoel voor detail leken de graphics in 2008 of zo te zijn blijven hangen. Ik kreeg bovendien geen enkele cutscene te zien terwijl die in Kingdom Hearts games naar goede gewoonte talrijk aanwezig zijn en ook meer visueel opgesmukt zijn, dus ook op dat vlak kan ik helaas weinig verklappen. In ieder geval is er op grafisch vlak nog heel wat werk aan de winkel binnen de individuele levels zelf.

De Kingdom Hearts-playlist

Cruciaal in een ritmegame zijn de soundtracks, die net als de omgevingen uit voorgaande Kingdom Hearts titels zijn geplukt. Sommige tracks hoor je natuurlijk liever dan andere en uiteraard is het ook hier voorlopig koffiedik kijken wat het eindresultaat zal zijn, maar de 4 tracks die ik te horen kreeg waren op zijn minst toch al gevarieerd, zowel qua tempo (belangrijk voor variatie op vlak van gameplay) als qua thema en klankkleur.

 

De liedjes klonken me vertrouwd in de oren, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of ik ze effectief uit vorige games herken of ze gewoon heel Kingdom Hearts-y aanvoelen. Op auditief vlak lijkt de game in ieder geval toch de goede richting uit te gaan.

Releasedatum
01/29/2019
Beschikbaar voor

Conclusie van Niels

Dat is zowat alles wat er te bespreken valt over de demo van Melody of Memory, die toch wel zéér beperkt was. Veel conclusies kan je natuurlijk niet trekken uit 4 individuele tracks van elk zo’n 3 minuten. De demo toonde me exact wat ik van een ritme-game verwachtte zonder iets unieks of speciaals van de Kingdom Hearts-formule te onthullen. Van het verhaal (dat naar het schijnt verderbouwt op voorgaande titels en de deur zou openzetten voor de toekomst) kreeg ik helemaal niets te zien, en ook de gameplay leek me enorm ingeperkt, zowel qua mechanics als qua tracks, in verhouding met wat ik bij release hoop te zien. Voorlopig is het dus nog wachten op een uitgebreidere build of demo van de game voor we echte uitspraken kunnen doen. Wordt vervolgd!

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments