Iron Harvest

Iron Harvest

Gespeeld op gamescom

di 27/08/2019
Gepreviewed voor PC door Joeri
0 reacties

Erg veel RTS-games voor PlayStation 4 zijn er helaas niet, al breidt Iron Harvest volgend jaar de selecte bibliotheek voor consoles uit. Wat oorspronkelijk in 2018 moest releasen, werd in datzelfde jaar op Kickstarter gezwierd om wat centjes binnen te halen. Dat resulteerde in een mooi resultaat van bijna 1,2 miljoen euro. De nieuwe release van eind dit jaar wordt helaas niet gehaald, al werd tijdens gamescom wel bekendgemaakt dat 1 september 2020 de nieuwe datum wordt.

Erg veel RTS-games heb ik niet gespeeld, maar de weinige spellen (waaronder World in Conflict, Empire Earth en Company of Heroes) heb ik destijds wel kapot gespeeld. Aangezien ik nu voornamelijk op PlayStation 4 game, moest ik het RTS-genre zowat vaarwel zeggen. Maar daar komt met de release van Iron Harvest, een spel dat naast een release op pc ook voor PlayStation 4 en Xbox One verschijnt, waarschijnlijk verandering in. Helaas kon ik tijdens de speelsessie op gamescom geen gebruik maken van een controller. De ontwikkelaars focussen zich eerst op andere punten van het spel, waarna de ondersteuning voor controllers wordt toegevoegd. Met toetsenbord en muis dan maar en dat was toch weer even wennen.

Drie facties

Voor ik aan de slag kon met Iron Harvest, werd het spel eerst kort toegelicht. Zo werd snel heel duidelijk gemaakt dat snelheid en sterkte niet van primordiaal belang zijn. Wat dan wel? Geduld, tactiek en de juiste aanpak. Er werd daarbij verteld dat je met een minder goed wapen dan de vijand die vijand te snel af kan zijn en hierbij werd een vergelijking gemaakt met Age of Empires. Als je in dat spel twee gelijke strijdkrachten tegenover elkaar zet, wint degene die het snelst de aanval inzet. Daar is bij Iron Harvest niets van aan. Na dat woordje uitleg was het dan tijd om zelf zo'n vijfentwintig minuten in de alternatieve tijdlijn na de Eerste Wereldoorlog te duiken. Met succes.

In Iron Harvest kan je aan de slag met drie facties: Polania, Rusviet en Saxony Empire die elk zeven missies hebben. Dat brengt het totaal op 21 campagnes. Elke factie heeft drie helden waarvan je eentje kiest. Die held is geen veel te sterke superheld, maar een gebalanceerde eenheid die unieke en tactische opties biedt die het verschil kunnen betekenen tussen de winst of een nederlaag. De gekozen held loopt mee aan het front, in de vuurlinie, want daar is het te doen. Uiteraard vergezeld van enkele groepjes soldaten die elk deel uitmaken van een squad. En hier komt het micromanagement naar boven, want niet enkel de volledige squad kan je bevelen geven, ook elke soldaat apart kan je commando's geven. Een heel tof aspect dat het tactische naar boven brengt.

Heldenstatus

In de gameplay die ik voorgeschoteld kreeg, moest ik een gebied in het noorden van de kaart veilig stellen. Onderweg wachtten vijandelijke troepen me op, inclusief de ijzeren gevaartes die het spel kleur geven. Ik moest het op dat moment nog zonder stellen en kon maar nét overleven (door enkele tips die me ingefluisterd werden door de ontwikkelaar). Voor ik verder ging naar de missie, raadde die me aan iets dichter een punt te veroveren met mijn enige overlevende, de held. Dat lukte, waarna nieuwe troepen me vergezelden. Iets verder stonden wat verwaarloosde mechs die na een korte opknapbeurt in gebruik genomen konden worden. Nog voor ik goed en wel vertrokken was, was de tijd voorbij. Tijd om naar de volgende afspraak te gaan.

In Iron Harvest kan je aan de slag met drie facties.

Aangezien het lang geleden was dat ik nog zo'n type spel heb gespeeld, moest ik er even inkomen. In het echte spel zou ik namelijk dood geweest zijn. De enige overlevende was, zoals reeds gezegd, mijn held en in de demo hadden ze die onsterfelijk gemaakt. Na zo'n tien minuten ploeteren werd alles al heel snel duidelijk. Zo heeft elke eenheid wel een speciale vaardigheid die je door een simpele klik kan activeren. Daarna geldt er een afkoelperiode, waarna je er terug gebruik van kunt maken. Mijn held had een beer bij zich die ik richting de tegenstanders kon sturen. Zijzelf had een sniper als wapen. Ideaal om op iets verdere afstand de vijanden een voor een neer te knallen.

Verschillende modi

Hoewel er voor de ontwikkelaars nog meer dan een jaar rest voor de lancering van Iron Harvest, zag het spel er al enorm goed uit en speelde het erg vlot. De mechs zijn gebaseerd op het werk van Pools kunstenaar Jakub Różalski waarvan ik ook een bordspel heb (Scythe) dat gebaseerd is op zijn werk. Daarnaast zorgen nog een aantal andere elementen er voor dat ik erg uitkijk naar Iron Harvest.

Een pak gratis updates en downloadbare content moeten het spel na de launch nog lang in leven houden, en de gelijktijdige release op pc, PlayStation 4 en Xbox One moet voor een grote community zorgen. Ook plezant zijn de verschillende online modi die de ontwikkelaars voorzien. Wil je het competitieve beest in je naar boven halen, dan kan je de strijd aangaan met elkaar. Zelfs een 1-tegen-1 modus staat op de planning. Ik heb het liever iets gematigder en opteer dan voor de coöperatieve modus.

 

 

Releasedatum
01/09/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Joeri

Ik was onder de indruk van Iron Harvest en haal het spel sowieso op dag één in huis. Of het de PlayStation 4- of pc-versie wordt kan ik nu nog niet vertellen. Het spel is grafisch nu al bijzonder mooi, het thema is erg cool en de gameplay is om vingers en duimen bij af te likken. Uiteraard werd er inspiratie gehaald bij spellen als Company of Heroes en ook die serie wist ik te smaken. Het is helaas nog meer dan een jaar wachten op 1 september 2020. Nu maar hopen dat het niet nogmaals wordt uitgesteld.