"Ik speelde RAGE 2 op E3"

"Ik speelde RAGE 2 op E3"

E3 2018

wo 20/06/2018
Gepreviewed door Raf
0 reacties

De eerste Rage stelde teleur, maar kreeg naar mijn mening meer kritiek te slikken dan verdiend. Nummer 2 begint dus met een handicap maar als ik mag voortgaan op de demo die ik op de voorbije E3 te slikken kreeg, dan kiest deze opvolger voor de beste verdediging: de aanval. Frontaal!

Wie oud genoeg is als Praga en zich de ouwe id-games kan herinneren heeft maar een minuut of vijf nodig om in deze Rage 2 een game te herkennen die Doom en Quake onder zijn voorvaderen telt. Zelfs al speelde je die toen met muis en keyboard en nu met controller. Ik heb het niet over hyperrealistische graphics of open werelden, maar over de offensieve, agressieve single player-shootergameplay. Wanneer je in de meeste shooters van vandaag kogels incasseert, dan gaan je tanden op elkaar, zoek je naar dekking of een tactische ‘oplossing’. In id-games voelt zo’n kogel aan alsof hij door een startschotpistool is afgevuurd. Het teken om een sprint richting vijand in te zetten, héél eventueel wat te strafen, maar verder frontaal van lood, schrapnel of wat dan ook te voorzien, terwijl je het gat tussen hem en jou dichtknalt.

Knaller met extra’s

Zo ook in Rage 2. Omdat de demo me ergens middenin de game liet beginnen, hadden de ontwikkelaars er een korte tutorial voorgeplakt. Die diende vooral om me vertrouwd te maken met de bovenmenselijke/bovennatuurlijke krachten waarover je beschikt. Dat zijn er drie. Er is er eentje waarmee je een schokgolf triggert om opdringerige vijanden vanop korte afstand mee te stunnen. Er is er eentje waarmee je een paar meter de lucht in jumpt om als een meteoor weer naar de grond te knallen en zo iedereen die te dichtbij staat te beschadigen. De laatste – die we in deze demo onder de vingers kregen, er zijn er meer – was een methode om snel een vijftal meter in een bepaalde richting te ‘dashen’.

Over de rooie

Elk van die manoeuvres is gemaakt om die brutale frontale en offensieve shootergameplay te ondersteunen. Rage 2 wil je niet vanop veilige afstand vijanden een voor een laten wegsniperen. Nee, het wil je aanmoedigen om je middenin de actie te storten en als het te heet onder je voeten dreigt te worden, dan heb je die moves om je wat ademruimte te gunnen. Het zegt iets over de souplesse waarmee dit gebeurt wanneer ik – een geboren camper/sniper - dat haast intuïtief ging doen. Al bij mijn tweede groepje vijanden gebruikte ik de dash om me sneller naar hen toe te bewegen en daar als gek in het rond te sproeien met de Rage 2-varianten van machinegeweren en shotguns.

Die shootergameplay swingt als een geoefende tiet. 

Nog een element dat die offensieve speelstijl aanmoedigt is de Overdrive-modus. Die activeer je door een kill-meter te vullen. Dat zet je aan tot zoveel mogelijk slachtoffers maken zonder naar adem te happen. Eenmaal beschikbaar, activeren maar en je aanvallen berokkenen extra schade terwijl je gezondheid zich automatisch terug herstelt.

Als een tiet

Die vijand schoot er overigens niet naast en die schokgolf- en meteoormoves (die na gebruik aangenaam snel terug in te zetten zijn) werden al snel en noodgedwongen een reflex. Onze missie bestond eruit om een researchfaciliteit te infiltreren en qua opzet ging dat vrij traditioneel. Je komt een ruimte binnen en knalt je door de verzameling bad guys tot je verder kan naar de volgende trappenhal of labo waar je hetzelfde doet. Omdat tactiek vooral voor bossfights gereserveerd blijkt, moest de game alles uit de pure knaller-actie halen en ik moet zeggen dat ik daar niet teleurgesteld was. Die shootergameplay swingt als een geoefende tiet.

Dood om het hoekje

Terug uit de vorige game is die dodelijke boomerang, excuseer, wingstick. Alleen kan je daarmee nu vijanden onthoofden die je eerst even gelocked hebt maar daarna uit je schootsveld rennen. Een doelzoekende fire-and-forget-functie dus. Nice, alleen wel even wennen aan het feit dat dit ding onder dezelfde knop zit als je granaten en dus eerst geselecteerd moet worden als je net zo’n explosief ei hebt gegooid. Munitie leek in deze demo niet echt een probleem en zoals je al had kunnen vermoeden, moet je die hier niet van gevallen vijanden oprapen, gewoon eroverheen lopen is al gek genoeg. Health aanvullen? Druk op de knop, korte animatie en klaar.

 

Releasedatum
Q1 2019

Conclusie van Raf

Over het verhaal, de open spelwereld met de verschillende facties en de combat met voertuigen kan ik jullie vooralsnog niets uit de eerste hand vertellen. Al stemt de bijdrage van Avalanche Studios, die met Mad Max een ondergewaardeerde open wereld met zo’n voertuigencombat neerzetten, me al optimistisch Deze zomer is het weer QuakeCon en waarschijnlijk leren we daar meer. Wat ik wel al kan zeggen is dat ik – zelfs als fan van Sniper Elite en Rainbow Six – me geweldig vermaakt heb met deze alles-moet-kapot-demo van Rage 2.