"Ik speelde 2 levels uit het langverwachte Crash Bandicoot 4: It’s About Time"

"Ik speelde 2 levels uit het langverwachte Crash Bandicoot 4: It’s About Time"

"Ik speelde 2 levels uit het langverwachte Crash Bandicoot 4: It’s About Time"

Het werd verdorie tijd dat er een nieuwe Crash Bandicoot werd aangekondigd. Want na de fantastische remasters van de eerste drie games in de N. Sane Trilogy en van Crash Team Racing, bleef het verrassend even stil rond onze tollende vriend. Maar na meer dan 20 jaar wachten bracht Activision de verlossing toen ze een dikke maand geleden aankondigden dat nummer 4 effectief in de pijplijn zat. Hoewel het nog even wachten is tot de uiteindelijke release, 2 oktober, mocht ik al aan de slag met met 2 levels van deze langverwachte game!

Vooraleer ik aan de slag mocht met de demo, kwam ik via een videopresentatie meer te weten over de game zelf. Producer Lou Studdert vertelde dat deze Crash Bandicoot 4: It’s About Time is het directe vervolg op Crash Bandicoot: Warped waar Dr. Neo Cortex en N. Tropy vast kwamen te zitten in een interdimensionale leegte. Na vele onsuccesvolle pogingen slagen ze er toch in te ontsnappen waardoor ze een gigantische wormhole doorheen verschillende tijdsdimensies creëerden. Natuurlijk wordt er naar Crash én zijn jongere zus Coco gekeken om de wereld én het universum van de ondergang te redden.

De studio die van Activision aan de slag mocht gaan met dit vierde deel was Toys for Bob. Deze mensen kennen we van de remasters van Spyro en Crash Bandicoot en waren dus uitermate geschikt om met een nieuw avontuur aan de slag te gaan.

In het level Dino Dash kwam ik oog in oog te staan met een T-Rex.

Zo drukte Lou ons op het hart dat ondanks het feit dat de game vanaf de grond opnieuw is opgebouwd ze de typische sfeer en humor proberen te benaderen. En ik kan alvast bevestigen dat dit hen absoluut gelukt is. Want naast de geweldige sfeer, charisma, humor en kenmerkende middelhoge moeilijkheidsgraad, hebben ze ook enkele nieuwe elementen toegevoegd om de gameplay naar de 21e eeuw te katapulteren.

Uitdagend en heel uitdagend

In de eerste plaats zijn er twee spelopties beschikbaar: de modern en retro mode. In de retro modus speel je de game zoals je hem gewend bent. Je hebt een bepaald aantal levens en eens die op zijn, krijg je onverbiddelijk het game over scherm te zien waarna je de level helemaal opnieuw moet beginnen. Natuurlijk kan je weer extra levens sparen door zoveel mogelijk wumpa fruit te verzamelen, want 100 stuks geven je 1 extra leven. De modern mode maakt je het leven iets makkelijker. Je hebt een onbeperkt aantal levens en als je dood gaat, herstart je gewoon vanaf het vorige checkpoint. Je kan tussen de levels door wisselen tussen beide modi, maar weet wel dat de moeilijkheidsgraad wél even pittig blijft!

Op vlak van gameplay zijn er ook enkele nieuwe toevoegingen. De double jump heb je nu standaard in je springarsenaal zitten als Crash, maar hij kan nu bijvoorbeeld ook grinden over buizen. Een mechaniek dat we natuurlijk al veel hebben gezien, maar hij is wél ontzettend goed geïntegreerd in de Crash gameplay! En dat geldt ook voor het feit dat je nu ook op muren kan lopen en aan touwen kan slingeren. Een andere nieuwe handigheid is dat Crash nu automatisch het wumpa fruit opraapt. Een zorg minder dus op dat vlak!

Van de ijstijd naar de dino’s

Omdat onze protagonisten in verschillende tijdszones terecht zijn gekomen, zullen de omgevingen waarin je terecht komt zeer divers zijn. In het eerste level dat ik kon spelen, Snow Way Out, kwam ik met Crash terecht in een soort ijstijd waarin zombievissers het voor het zeggen hebben. Een juiste en precieze timing is weer uiterst noodzakelijk om de verschillende platformelementen te overwinnen. Maar bij de start van dit level maakte ik kennis met een andere nieuwigheid: de introductie van een van de vier verschillende maskers die een extra dimensie geven aan de levels. In dit level krijg je op bepaalde momenten de hulp van Kupuna-Wa die je in staat stelt om de tijd te vertragen. Ideaal om voorbij speervissende zombies of over een ijsrivier te springen.

In een alternatieve tijdlijn van dit level kon ik ook aan de slag met Neo Cortex. Deze heeft logischerwijs een ander wapenarsenaal ter beschikking, wat extra schwung geeft aan de gameplay. Je speelt zijn level tot op het moment dat je het pad kruist met de tijdlijn van Crash. Hierna speel je het level verder met Crash, zij het in een nog moeilijkere variant als normaal.

In een tweede level, Dino Dash, kwam ik oog in oog te staan met een bloeddorstige T-Rex waarna ik in typische Crash-achtervolging moest zien te ontsnappen. Hier maakte ik kennis met het Quantum Mask dat ervoor zorgde dat ik elementen in en uit de dimensie kon laten switchen. Dit zorgde vooral tijdens een grind element dat ik er mijn gedachten echt moest bijhouden om het juiste ritme en timing te behouden. Het viel mij hier ook op hoe weids en mooi de vergezichten zijn die je voorgeschoteld zijn. De game ziet er in dit vroege stadium echt al ontzettend mooi uit.

 
Releasedatum
10/02/2020

Conclusie van KevinB

Na de tijd die ik mocht doorbrengen in Crash Bandicoot 4 kan ik alleen maar concluderen dat onze favoriete Bandicoot helemaal terug lijkt te zijn. De dames en heren van Toys for Bob lijken erin geslaagd te zijn om de typische sfeer en charisma van Crash over te brengen naar de 21e eeuw. Toch hebben ze enkele leuke en unieke twists bedacht zodat het niet op makkelijk kopieerwerk lijkt. En ook de fans van het eerste uur kunnen op hun twee oren slapen, want de gekende moeilijkheidsgraad is ook overeind gebleven. Mijn enthousiasme was al getriggerd bij de aankondiging, maar na mijn eerste speelsessies kan ik niet anders dan reikhalzend uitkijken naar de uiteindelijke release op 2 oktober op PlayStation 4 en Xbox One.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments