"Ik maakte kennis met GreedFall op een pre E3-event"

"Ik maakte kennis met GreedFall op een pre E3-event"

E3 2018

do 14/06/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Moét een klassieke actie-rpg, met uitgesproken fantasycreaturen die tussen de nederzettingen rondhossen, er noodzakelijk middeleeuws uitzien? De Parijse studio Spiders vond van niet, en tooide zijn aanstormende nieuwe game GreedFall in de architectuur, kostumering en andere visuele elementen van de zeventiende eeuw.

Wanneer je GreedFall van veraf ziet, doet het je een beetje denken aan een Assassin's Creed-game. De game deelt, bijvoorbeeld, zijn zorg voor ieder detail dat de historische periode typeert waarin hij zich afspeelt: het zeventiende-eeuwse tijdperk der grote maritieme handelsimperia. Barokke decors, vilten hoeden, kleren met veel tierelantijnen, eraan, sabels en musketten als wapens: alles is voorzien, en wordt in dezelfde lichtjes overgesatureerde visuele presentatie gebracht als in een Assassin's Creed. "We brengen het tijdperk van ontdekkingen naar het scherm, in een visuele stijl die we hebben ontleend aan schilderijen uit die periode", zegt Sébastien Di Ruzza, gameplay manager bij studio Spiders.

Magische rijkdommen

Maar de wereld waarin de game zich afspeelt is niet de onze. GreedFall is een magisch eiland dat een neutrale veilige haven vormt, een soort maritiem Zwitserland, temidden van continenten die in een verwoestende oorlog met elkaar betrokken zijn. Maar ook hier in de zestien hubs van GreedFall  laaien de gemoederen op, want vertegenwoordigers van alle naties op het vasteland staan hier met spreekwoordelijke getrokken messen tegenover elkaar.

De Parijse studio Spiders, die bezig is aan GreedFall, is zo'n beetje uitgegroeid tot de Europese Bioware. 

Dat komt vooral door de magische rijkdommen die zich op het eiland bevinden, en waarmee ze zichzelf van een tactisch voordeel kunnen bedienen in de oorlog die ze aan het uitknokken zijn. Alleen: die rijkdommen worden bewaakt door stammen van fantasycreaturen die leven op het atol, en moeten hen dus op een of andere manier afhandig worden gemaakt.

Kies je zijde

Dat is waar je spelerpersonage in het spel komt. Een belangrijk stuk van de pret in GreedFall, zo luidt het bij Spiders, is je affiliatie kiezen: verover je de gebieden van die mystieke inboorlingen, of help je hen in hun strijd om onafhankelijkheid? "Je sociale positie, de richting die je kiest, speelt een belangrijke rol in heet verhaal van de game", zegt Di Ruzza. "Je bouwt een team van medestanders op die je mee kunt nemen op de tachtig questen die de game telt, maar die kunnen je ook verraden als je je kaarten niet juist speelt. En persoonlijkheidskenmerken als charisma kunnen een belangrijke rol spelen in de uitkomst van speelbare dialoogscènes: je moet bepaalde personages zien te overtuigen."

De Europese Bioware?

De Parijse studio Spiders, die momenteel bezig is aan GreedFall, is zo'n beetje uitgegroeid tot de Europese Bioware. De studio startte zijn levensloop met twee games uit de Sherlock Holmes-reeks, om zich daarna te ontpoppen tot een rpg-maker met games als Faery: Legends of Avalon (2010), Of Orcs and Men (2012), Mars: War Logs (2013), Bound By Flame (2014) en The Technomancer (2016) op zijn palmares. Veel van die games lijken qua thematiek en visuele stijl wel erg veel op titels die Bioware op de markt bracht, iets waarvoor Spiders in het verleden al wat kritiek te verwerken kreeg.

Wanneer je GreedFall van veraf ziet, doet het je een beetje denken aan een Assassin's Creed-game.  

Met Greedfall proberen ze precies toch wat meer hun eigen koers te varen: de combinatie van creaturenfantasy en het barokke decor geeft een heerlijk bevreemdend effect, de op zich nog wel vrij klassieke rpg-combat voelt fris aan dankzij de sierlijkere manier van vechten die in de persoonsanimaties steekt, en je hoofdpersonage is een auctorieel bepaalde figuur, net als pakweg Geralt in de Witcher-games. "We wilden geen klassen in de game, want dat vonden we niet passen in het concept", zegt Di Ruzza. "Maar je krijgt wel een uitgebreide skill tree. We leveren de speler vrijheid waar we kunnen, maar Greedfall blijft in zijn kern een ervaring waarin het verhaal de bovenhand heeft."

 

Releasedatum
10/09/2019

Conclusie van Ronald

Ik had niet zo'n hoge pet op van The Technomancer, Spiders' vorige rpg, die iets teveel als een derivaat van een Bioware-game aanvoelde. Met wat ik zag van GreedFall lijken ze eindelijk een gedurfdere, persoonlijkere richting te zijn ingeslagen.