Ik kreeg een virtuele preview van Project Cars 3

Ik kreeg een virtuele preview van Project Cars 3

Ik kreeg een virtuele preview van Project Cars 3

De tweede Project Cars-game gaf in 2017 volle gas voor de petrolheads onder de gamers. Kunnen ze dat nog beter bij de Britse ontwikkelaar Slightly Mad Studios? Een vooruitblik op Project Cars 3, dat dit jaar nog aan de startlijn zal verschijnen.

In de constante wedloop om de beste racegame rijden er maar drie franchises op kop: Microsofts Forza-reeks (enkel op de Xbox-consoles en de pc), Sony's Gran Turismo (alleen op de PlayStation dan weer), én - zeker de afgelopen drie jaar in pole position geraakt - Project Cars, een multiplatformreeks ontwikkeld door de Britse ontwikkelaar Slightly Mad Studios, die zeker met zijn tweede editie (2017) een bijna perfecte balans wist te vinden tussen toegankelijkheid en simulatie.

In opvolger Project Cars 3, die later dit jaar verschijnt en waarvan we een exclusief voorsmaakje te zien kregen, wordt dat nog wat geperfectioneerd, belooft director of production Pete Morrish. De trailer verraadt een racegame die erg inzet op arcaderacing, maar volgens Morrish is het kortzichtig om racegames op een spectrum tussen arcade- en simulatieracers te plaatsen. "Het is geen schaal, maar een continuüm voor ons", zegt hij.

"We zien Project Cars 3 als een heel gedetailleerde, waarheidsgetrouwe, dynamische simulator, maar dan goed verpakt voor spelers die simulaties misschien saai vinden. Onze missie, onder andere, is bewijzen dat simulatie en plezier elkaar niet in de weg hoeven te staan. Intensiteit, daar doen we het voor. Nog niet héél lang geleden was ik een tiener die op de kamer van z'n beste maat Gran Turismo zat te spelen. En nu, dertien jaar later, maak ik een game waarmee we de concurrentie daarmee aangaan. Wat onze game eveneens uniek maakt is dat we er meer dan welke game ook mee in haken op de 'car culture', het 'petrolhead'-element. We geloven, vòòr alles, in authenticiteit, realisme en variatie. In breedte en diepte van content."

Progressie mag niet in de weg staan van plezier

Technische nieuwigheden in Project Cars 3 zijn onder meer een nieuw fysicamodel voor de autobanden, een 24-uurscyclus, wisselende weersomstandigheden, verbeterde AI, en - voor de pc-versie althans - ondersteuning voor VR. Maar het zal de verregaande schaalbaarheid van de moeilijkheidsgraad zijn die het echte verschil zal maken. "Heel belangrijk is dat je in Project Cars 3 onmiddellijk een wagen krijgt die een plezier is om mee te rijden", zegt Joe Barron, marketing- en eSports-manager bij Slightly Mad Studios.

"Progressie mag niet in de weg staan van plezier. We hebben in de 'career mode' alle assists, die je onder meer helpen in de bochten, herwerkt, zodat ze je niet in de weg lopen. Eens je een beetje weg bent met de game, kun je ze gradueel uitschakelen, zonder dat het een systeemschok bij je veroorzaakt. De game onder de knie krijgen gebeurt op een heel natuurlijke manier. Het zit ook in het beloningssysteem: hoe meer je op eigen houtje rijdt, hoe meer xp je er in één keer bij krijgt voor je prestaties op het tarmac."

De Career Mode van Project Cars 3 wordt aangevuld met een brede en diepe metagame, waarbij je over een langere termijn verbetert, en upgrades toevoegt aan je bolides. "En dat zonder een microtransactie in zicht", zegt Barron. "We zijn allemaal gamers, iets wat een gamer niet wil, willen wij ook niet. De game moet fair zijn voor iedereen die 'm speelt."

Multiplayer is een belangrijk element

Vanuit die metagame wordt verder de link gelegd naar een uitgebreide multiplayer. Vanzelfsprekend kunnen er kampioenschappen worden gereden tegen elkaar, maar er is ook een soort 'jump-in'-multiplayer, met geagendeerde quick-play-evenementen en leenbare auto's die je nog niet noodzakelijk in je garage hebt staan. 

"Multiplayer is een belangrijk element in ons concept voor Project Cars 3", zegt Barron. "In onze vorige game hadden we al een systeem van vaardigheids- en sportiviteitsrangen. Het was er, maar we hebben er naar ons gevoel niet alles uitgehaald wat erin zat. Voor Project Cars 3 hebben we het aanzienlijk verfijnd, en hebben we dat achter-de-schermen-systeem ook rechtstreeks gekoppeld aan het matchmaking-systeem voor onlineraces."

Stijl maken

Een goeie racegamestudio is kind aan huis bij automobielconstructeurs. Polyphony Studios, het huis achter Gran Turismo, werkt op die manier. Turn 10 Studios, van de Forza's, ook. Net als Codemasters, het Britse specialistenmerk dat Slightly Mad Studios onlangs overnam. Hoe vaak komen zij dus over de vloer bij autofabrikanten? "Het verschilt natuurlijk per merk", zegt Morrish. "Sommige, zoals Corvette, werkten nauw met ons samen. Ze delen voertuig- en telemetriedata met ons. Maar ook de CAD-data van hun voertuigen sturen ze onze kant op, zodat we ze natuurgetrouw en gedetailleerd in onze game kunnen brengen. Soms zijn die modellen zelfs té gedetailleerd, en moeten we ze wat optimaliseren voor de game. Bij klassieke automobielen, die voor de tijd van Computer-Aided Design zijn gemaakt, scannen we de wagen in."

Visueel lijkt Project Cars 3 eerder gestileerd dan fotorealistisch. Maar het is per definitie moeilijk om visueel een verschil te maken met andere racegames, zegt Morrish. "Er zijn geen lelijke racegames meer. Ze zien er allemaal heel mooi uit. Het gaat hoogstens nog om kleine ruwe randen. Een paar daarvan hebben we verder weggevijld: we hebben onder meer de motion blur bijgewerkt. Realisme vinden we uiteindelijk niet zo belangrijk: visueel moet onze game vooral de intensiteit en sereniteit van de ervaring in de verf zetten. Waar we ook op hebben gelet is dat het én mooi is én altijd aan 60 beelden per seconde loopt."

 
Releasedatum
08/28/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

Racegames lopen erg dik, maar de Project Cars-serie heeft zich de afgelopen jaren een beetje losgereden uit de groep. Toen Bandai Namco zijn eerste trailer voor Project Cars 3 loste werd er vrijwel meteen opgemerkt dat het er wel héél 'arcade-y' uitziet, maar toen ik de heren daarover doorvroeg leken ze vrij stellig in het idee dat ze vooral een perfecte balans tussen arcade- en sim-racen hebben gevonden. Hopelijk ontdekken we snel of dat ook klopt.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments