"Ik kreeg een exclusieve E3-demo van Beyond Good & Evil 2"

"Ik kreeg een exclusieve E3-demo van Beyond Good & Evil 2"

E3 2018

wo 20/06/2018
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Tien jaar geleden zag ik in Parijs een teaser-trailer van Beyond Good & Evil 2. Daarna was het verdomme wachten tot de E3 van 2017 op de échte bevestiging met een nieuwe trailer – en daar bleef het toen ook bij. Enfin, de jongens bij Ubisoft jarenlang stalken bleek echter te lonen. Het leverde me op de voorbije E3 immers een exclusieve, ‘achter gesloten deuren’-demo op… en de game een plekje in mijn E3-top drie van dit jaar.

Eerst en vooral raad ik iedereen aan om de E3-trailer van dit jaar te bekijken. Die waarin mensen en beesten-die-zich-als-mensen-gedragen opgevoerd worden in een soort sciencefiction space-opera. Episch en intrigerend spul, met een Eve die hier een soort aartsvijand-vibe uitstraalt, maar vooral meer vragen dan antwoorden scoorde. Gelukkig was dat anders op de presentatie en demo die ik daar Los Angeles kreeg.

In een melkwegstelsel ver van hier …

Laat ik beginnen met de setting van de game, maar misschien eerst nog even vermelden dat Beyond Good & Evil 2 een prequel is. Je moet die originele game niet gespeeld hebben, alhoewel we vermoeden dat de uiteindelijke nummer 2 bij release vergezeld zal worden door een remake van die eerste. Maar goed, de setting dus. Het speelt zich allemaal af rond het einde van de 24ste eeuw, ergens ver weg “waar twee universums op en in elkaar botsen”. In een ver verleden was er een expeditie, uitgestuurd van de Aarde, die een soort alien-poort moest onderzoeken. Hoe dat precies afliep, is een van de mysteries die je in deze game zal moeten ontrafelen. Net zoals hoe dat zit met die twee botsende universums. Er ging in ieder geval iets grondig mis en een van de gevolgen daarvan was dat de hele expeditie onvruchtbaar raakte.

Nageslacht, dat maak je zelf

Met ‘losse flodders schieten’ maakte het moeilijk om een zonnestelsel – System 3 - te bevolken en daarom namen de expeditieleden hun toevlucht tot kloontechnologie. Dat maakt dat haast iedereen die je in deze game ziet een kloon is van die oorspronkelijke expeditieleden. Je hebt min of meer pure mensen, die aan de top van de voedselpiramide staan en je hebt nog veel meer van die zogenaamde hybriden. Mens-beest-combo’s, veelal tweederangsburgers, speciaal gekloond voor specifieke taken. Zo worden die sprekende apen waar je er een van zag in zowel de trailer van vorig jaar als die van dit jaar, bijvoorbeeld vooral ingezet als mijnslaven. Of om grondstoffen te gaan verzamelen op de helft van de centrale planeet die continu door meteorieten gebombardeerd wordt.

Jade, de piratenjaagster

Je hebt dus een cult van machtige corporaties die hun tirannie op een religieuze manier rechtvaardigen en een massa gekloond vee dat hen dient. De grootste vorm van rebellie tegen deze stand van zaken is piraterij en dat is uiteraard de carrière voor jouw spelpersonage. Dat is ook het beroep van de mensen en beesten uit de recente trailer, die op zoek waren naar die mysterieuze Moksha-poort en daarbij naar het einde toe op een sinistere Jade botsten. Deze Jade blijkt immers op piraten te jagen.

Klooien met DNA

In de game zelf zal je je eigen personage creëren. Uit menselijke en/of hybride DNA, van elk geslacht en raciale etniciteit. Elk van de basistypen komt vergezeld van unieke vaardigheden, en uitgebreide cosmetische customization. Zo is een space captain – die menselijke klasse zoals in de trailer voorgesteld door die rasta-pilote – voorzien van een jetpack, een zwaard, een vuurwapen en een krachtschild. Daarbovenop ligt het zogenaamde augment systeem. Dat zijn skills die toelaten om meer slagkracht of speciale moves uit je vaardigheden of uitrusting te halen. Tijdens de game zal je die augments continu upgraden, of uitwisselen voor andere al naargelang je speelstijl, de situatie of je partner. Yep, Beyond Good & Evil 2 kan je helemaal met twee spelers in coöp spelen.

Je zal je eigen personage creëren, dit uit menselijke en/of hybride DNA, van elk geslacht en raciale etniciteit.

Je beschikt ook over een spy glass, dat is een soort verrekijker waarmee je op kortere afstand kan zien over welke augments je vijanden beschikken. Die kunnen binnen dezelfde vijand-klasse behoorlijk verschillen en je begint beter ietwat voorbereid aan elke confrontatie. Op langere afstand geven ze je tactische informatie over de uitrusting van vijandelijke ruimteschepen en op nog langere afstand over dat stuk van een stad, planeet, of zelfs zonnestelsel dat je door die spy glass bekijkt. Maar daarover zo dadelijk meer.

Demo afgetrapt

De demo trapte af met twee spelers. Zo’n space captain type en een mensaap. Die drongen ergens een tempel binnen om er met een combinatie van vuurwapens, mêlee-combat (dat mocht niet ontbreken voor de fans van het origineel) en het tactisch inzetten van die hightech-augment-abilities, een reeks vijanden uitschakelen. Een beetje luguber oord, overigens, waar wetenschappers experimenten uitvoerden met ‘gerecycleerde’ ledematen van afgedankte hybriden. Het viel op dat beide spelers vrij ver uit elkaars buurt kunnen opereren.

Yep, Beyond Good & Evil 2 kan je helemaal met twee spelers in coöp spelen.

Na deze geslaagde raid en het verzamelen van die loot die dat opbracht, volgden we het space captain-personage uit de tempel. Ze sprong op een hoverbike en raasde omhoog in de indrukwekkend verticale planetaire hoofdstad Ganesha City. In de lagere regionen wonen de armste bewoners, in de hogere de rijken. De demojongen richtte haar spy glass op wat interessante gebouwen. Elk van de vele zwevende voertuigen in dit straatbeeld dat meer dan één flashback naar ‘The Fifth Element’ triggerde, kan je volgens de ontwikkelaar zelf besturen. Om dat te bewijzen stapte ons personage over in een soort luchtschip waarmee ze naar een soort laaghangende satelliet vloog. Daar bleek onze coöp-partner in een dogfight verwikkeld met wat politie. We hielpen hem een handje met wat doelzoekende raketten – ook deze schepen zijn te personaliseren – en klaar.

Naadloos van de metro naar deep space

Of nog niet klaar. Van hieruit verlieten we de atmosfeer om 200 km verderop bij ons eigen moederschip aan te koppelen. Een groot tuig en jawel: ook helemaal naar je eigen look en speelstijl aan te passen. We gingen nog niet aan boord, maar keken nog een keer naar de planeet en de stad waar we tien minuten geleden nog een tempel leegroofden. Dat alles zonder één enkel laadscherm of als hyperdrive/quick travel vermomd laadscherm te passeren. De demo hield op toen we met dat moederschip koers zetten naar een ander zonnestelsel en de ontwikkelaar met de zogenaamde Galaxy Viewer even uitzoomde om de zon met de drie planeten van dit stelsel te laten zien.

Ondanks dat de game in pre-alpha draaide, zag vooral het stadsbeeld er al vrij indrukwekkend uit. Dat naadloze interplanetaire deed aan No Man’s Sky denken maar dan op de goeie en vooral een boeiender manier. Want Beyond Good & Evil 2 is in de eerste plaats een actie-rpg met genoeg drama en verhaal om voor de space-opera-status te gaan. Een belangrijk onderdeel in dat verhaal en de gameplay is dat je tijdens de game een piratenbemanning rekruteert en uiteindelijk zelf als almaar legendarischer piratenbende achter die mysterieuze Moksha Gate op zoek gaat … en daarbij onvermijdelijk ook op die nog jonge maar donkere versie van Jade botst.

 

Releasedatum
TBA

Conclusie van Raf

Mijn verwachtingen lagen hoog, maar ik mag zeggen dat die helemaal ingelost werden met een indrukwekkende demo van een verrekt ambitieuze game. Grafisch moet er nog een en ander uitgewerkt worden en het niveau van de CGI-trailer verschilt van de meer naar Overwatch-neigende visuals tijdens de eigenlijke gameplay. Nu maar hopen dat ze de hier getoonde, zonnestelsel-overkoepelende ambitie naar release toe niet terugschroeven. Wordt vervolgd.