"Ik kreeg een demo van Total War: Three Kingdoms op de E3"

"Ik kreeg een demo van Total War: Three Kingdoms op de E3"

E3 2018

wo 13/06/2018
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Oké, er moet nog een derde Total Warhammer komen, maar tegelijkertijd werkt een ander team bij Creative Assembly aan een nieuwe historische aflevering van Total War. De opvolger voor Rome II uit 2012 heet Three Kingdoms en voert ons naar China.

Voor Three Kingdoms keert Total War dus terug naar de historisch verankerde gigantische turn based-campagnes waarin epische veldslagen in real time worden uitgevochten. Meer bepaald naar het feodale China in een van de woeligste perioden uit de geschiedenis. Een periode waarin drie koninkrijken elkaar een dikke eeuw bevochten en waar uiteindelijk het rijk uit ontstond dat het nu min of meer is. Een periode met personages die een haast mythische status hebben gekregen en waar een paar honderd Chinese films rond zijn gemaakt. Doe jezelf een plezier en bekijk ‘Hero’, ‘The Warlord’ en de dubbelaar ‘Red Cliff’.

Generaal en relatietherapeut

Die personages zijn meteen ook de belangrijkste nieuwe feature die aan de beproefde Total War-formule wordt toegevoegd. Ze fungeren als een soort generaals die elk hun eigen, min of meer historische/larger than life achtergrond, behoren tot een van de meerde klassen (strategist, warriors, … ), en speciale upgrades, items, vaardigheden en vaak ook toegang tot unieke units hebben.

Het inzoomen op de frontlijnen liet weer spectaculaire en brutale combat zien. 

In de real time veldslagen kan je ook meerdere van die generaals met hun eigen entourage in de strijd gooien. Hun individuele eigenschappen hebben uiteraard impact op zowel de campagnemap als in die veldslagen. Het managen van hun onderlinge en continu evoluerende relaties is overigens ook een ding in deze game.

Shogun II, of toch niet?

In de demo die we te zien kregen belegerde een zekere Cao Cao, een strategist de versterkte thuisstad van ene Lu Bü, een krijger-generaal, in de historische slag (en dus hier een historical battle) van Xiapi. Op het eerste zicht deed het denken aan de laatste Shogun, maar alleen al de troepenkaarten onderaan lieten zien dat we hier met drie generaals en dus heel wat verschillende eenheden in de aanval trokken. Een ander ding dat opviel was dat er ook in de stad van die automatisch vurende verdedigingstorens stonden en niet enkel op de muren.

Terugtrekken?

De belegeraars rukten op onder het uitwisselen van wederzijds trebuchet-vuur. Een van de generaals stuurde speertroepen in schildpadformatie vooraan om de aandacht van de boogschutters op de muren naar zich te trekken. Zij zijn daar beter tegen bestand en het zorgde er ook voor dat de minder gepantserde troepen minder pijlen te slikken kregen.

Doe jezelf een plezier en bekijk ‘Hero’, ‘The Warlord’ en de dubbelaar ‘Red Cliff’. 

Het inzoomen op de frontlijnen liet weer spectaculaire en brutale combat zien. Nieuw was dat de AI nu heeft geleerd om, wanneer ze overrompeld dreigen te worden, zich zo goed en zo kwaad mogelijk terugtrekken om zich op de best mogelijke plek te reorganiseren. In dit geval rond zo een stadstoren.

1-vs-1

Nieuw is ook dat tijdens de slag de generaals dialoog kregen waarmee ze elkaar uitdaagden of in een geval kondigde middenin de slag een nieuwe generaal zich aan om zich met zijn cavalerie aan Cao Cao’s zijde in de strijd te gooien. Hoewel de slag duidelijk in ons voordeel ging, daagde de demojongen Lu Bü uit voor een duel met Cao Cao. Dat is een manier om in 1-vs-1 gevecht een vijandelijke generaal uit te schakelen en zijn items te looten (om daarna zelf te gebruiken). Het is ook een manier om zo’n megakiller tijdelijk te verhinderen van zich als een vleesmolen door je troepen te klauwen. In zo’n gevecht kan je speciale moves activeren en het ziet er allemaal vrij filmisch uit met veel martial arts moves.

Goed spul

Visueel zag het er allemaal weer iets mooier en vooral ook sfeervoller uit. Zowel op de campagnemap als in de manier waarop units en generaals op hun ‘kaarten’ voorgesteld worden of de verhaallijn van elk belangrijk personage in cutscènes uit de doeken gedaan wordt.

 

Releasedatum
PC : 07/03/2019

Conclusie van Raf

Kortom: de volgende Total War gaat de fans van de historische games in deze reeks alles geven waar ze ondertussen al even op zitten te wachten … als die fans zo dom zijn om de Warhammer-trilogie aan zich voorbij te laten gaan.