Hoverloop

Hoverloop

Gespeeld op gamescom

ma 02/09/2019
Gepreviewed door Ard
0 reacties

Wanneer we horen dat er Belgische ontwikkelaars staan te pronken op de gamescom-beursvloer, dan zakken we maar al te graag eens af voor een bezoekje. Als we daarbovenop te horen krijgen dat de ontwikkelaars (grotendeels) het West-Vlaamse ras vertegenwoordigen, dan zijn we al helemaal niet meer te houden. Het Kortrijkse NOT A COMPANY verwelkomt me hartelijk op hun stand en toonde me gedurende een halfuur hun Hoverloop.

Hoverloop is een soort Battle Arena-game waarbij spelers in een drone kruipen en vervolgens alles en iedereen een kopje kleiner maken. De ontwikkelaars zijn allemaal jonge snaken die in Kortrijk afstudeerden aan de DAE-richting en na hun studentenjaren samen bleven hangen onder de naam: NOT A COMPANY.

Het concept in Hoverloop is eigenlijk behoorlijk straight-forward, maar daarom niet minder leuk. Meer zelfs; er werden leuke accenten gelegd die de game net dat tikkeltje anders maken.

Influencer-drones

Ik word uitgenodigd om mee te doen in een partijtje Hoverloop samen met drie ontwikkelaars in de splitscreen-modus van de game. Twee zaken vallen mij op. Ten eerste zijn de personalisatiemogelijkheden bijzonder groot. Geen twee drones lijken op elkaar; skins, gekke hoeden en lachwekkende voice lines zijn ammunitie waarmee we onze drone een eigen touch kunnen geven. Ten tweede stemt de aanwezigheid van een splitscreen-modus mij bijzonder gelukkig. Battle Arena-games zijn leuk tegen elkaar; maar net dat tikkeltje leuker als de virtuele vijanden naast jou in de zetel zitten. Een mening die de mannen van NOT A COMPANY ook delen.

Op spectaculaire manier door de levels zweven, levert punten op.

Uiteraard duurt het niet lang vooraleer ik serieus op mijn donder krijg. Logisch ook, mijn drie tegenstanders knutselden de game letterlijk in elkaar. Ik krijg uiteindelijk toch één op mijn kill-counter, al gaat mijn totaalscore er bijzonder flauw op vooruit. Vreemd, maar volledig normaal weten de ontwikkelaars mij te vertellen. De totale score wordt namelijk uitgedrukt in views. Hoe spectaculairder de kill, hoe meer viewers (en dus punten) je aantrekt. Hoverloop volgt de trend der influencers; kwaliteit boven kwantiteit! Spectaculaire kills voer je bijvoorbeeld uit door midden in de lucht een barrel roll uit te voeren en daarbij een vijandige drone neer te knallen of gewoon een emoticon te spawnen na een kill. Ook op spectaculaire manier door de levels zweven, levert punten op.

Van eigen kweek

Het bovenstaande concept van de views heeft nog wat finetuning nodig en ligt bijgevolg nog niet helemaal vast. Wat wél vastligt is het feit dat Hoverloop het F2P-model zal volgen; de game zal gratis te spelen zijn. Liefhebbers zullen daarbij een Season Pass kunnen aanschaffen waarbij ze exclusieve skins en ander leuke cosmetische hebbedingen voorgeschoteld krijgen. De game zal aanvankelijk ‘klein’ lanceren met een beperkt aantal levels, maar zal gestaag groeien. Zo zijn er momenteel drie levels die zowel online als in splitscreen speelbaar zijn.

Leuk is ook de diversiteit in de levels; zo zit er een vlak level in de game dat ideaal is voor long range combat, een eerder dicht gebouwd level waar het verrassingseffect centraal staat en een experimenteel level waar verticale gameplay de fundamenten vormt. Daarnaast is het ook belangrijk te vermelden dat de levels vol power-ups liggen die Hoverloop een extra, maar toch niet echt unieke, touch geven.

 

Conclusie van Ard

Hoverloop wordt geen million-dollar game en dat is volgens mij ook niet de bedoeling bij de mannen van NOT A COMPANY. Volgens mij wil het team bewijzen dat een kleine, Vlaamse studio zelfstandig een game in elkaar kan knutselen die het landschap waardig is. De game voelt basic aan, maar toch voldoende leuk om in huis te halen. Vooral de split-screen modus stemde mij gelukkig. Dit is een ideale game om samen met vrienden op zaterdagavond te spelen. Hoverloop verschijnt deze herfst op pc, Xbox One en PlayStation 4.