Hell Let Loose

Hell Let Loose

"De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Hell Let Loose"

di 16/07/2019
Gepreviewed door Niels
0 reacties

Bij de meeste shooters wordt je succes bepaald door nauwkeurigheid, muscle memory en de hoeveelheid uren die je erin hebt gepompt – alles om dat viziertje zo snel mogelijk op de kop van een vijand te krijgen. Bij Hell Let Loose zit dat toch lichtjes anders. Voorlopig alleszins toch, want het spel bevindt zich sinds enkele weken in Early Access en er kan dus nog heel wat veranderen. Hopelijk niet, want wat ik voorgeschoteld kreeg smaakt ongetwijfeld naar meer. Benieuwd naar ’t receptje?

Hell Let Loose is een realistische squad-based shooter ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In tegenstelling tot het tempo van andere shooters gaat het er in deze titel een pak trager aan toe: mechanische precisie en reactievermogen worden hier ingeruild voor communicatie, strategie en teamwork. Twee teams van vijftig spelers trekken ten strijde op één van de (voorlopig) drie gigantische maps. En dan... breekt alle hel los. (Sorry.)

Strategie, teamwork en communicatie

De game bevat een beperkt aantal vehicles (dat mettertijd ook uitgebreid zal worden) maar draait hoofdzakelijk rond infanterie. Je speelt als één van negen classes (die je uiteraard kan swappen wanneer je het loodje legt) waarvan sommigen een beperkt aantal slots hebben in je team en anderen ongelimiteerd tegelijkertijd gekozen kunnen worden. Dat is belangrijk, want de persoon die een plaatsje als officer of, beter nog, als commander bemachtigt, zal serieus zijn stempel kunnen drukken op het verloop van het spel (of net niet).

Het is precies die communicatie en teamgeest die Hell Let Loose zo plezant en verslavend maakt.

Het zit namelijk zo: het doel van de voorlopig enigste game mode is het cappen van vijf punten op de enorm uitgestrekte map. Iedere capture point kan op drie verschillende plaatsen spawnen en die spawn locations worden aan het begin van ieder spel willekeurig bepaald. Bovendien is het enkel mogelijk om het punt te cappen dat het dichtst bij één van de jouwe ligt: net zoals in ’t echt komt zo een frontlinie tot stand waar alle geallieerde en vijandelijke troepen het gros van hun kogels op loslaten. Gezien de grootte van de maps en de gewichtige combat is een flinke portie communicatie en teamwork nodig, anders zal je het niet ver schoppen.

Trek je mond open

Waarom commanders en officers zo belangrijk zijn? Ieder team van vijftig personen wordt opgedeeld in squads van zes. Een officer is de leider van die squad. Deze persoon kan onder andere met een verrekijker markers zetten op het slagveld of commando’s geven aan de andere squad members. Een commander is de enige persoon die via voice chat in verbinding staat met alle individuele squad members tegelijkertijd. En mocht je het nog niet doorhebben: voice chat is cruciaal in dit spel, niet alleen voor de immersie maar vooral voor de onderlinge coördinatie tussen vijftig spelers die aan hetzelfde zeil proberen trekken. Een rookie commander of eentje die geen gebruik maakt van voice chat is daarom meestal geen goed teken, idem voor officers (in mindere mate).

Het is precies die communicatie en teamgeest die Hell Let Loose zo plezant en verslavend maakt. Je waant je echt een soldaat die samen met zijn strijdmakkers een slome, zenuwslopende strijd voert om steeds een centimetertje dichter richting de overwinning te duwen. Dankzij de verschillende classes heeft iedere speler bovendien een duidelijk rol of waarde voor de groep in z’n geheel. Zo voorziet de rifleman zijn brothers in arms van ammunitie terwijl de medic met morfine dooie teamgenoten kan reviven of rookbommen kan gooien om ze op die manier te beschermen. Elk individueel onderdeel van die oorlogsmachine kan echter pas naar behoren zijn taak uitvoeren wanneer iedereen zijn communicatieve plicht vervult: hoe meer info je in voice chat aan je teamgenoten meegeeft, hoe hoger je kans op een overwinning.

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Hell Let Loose.

Omdat Hell Let Loose zich focust op trage, gewichtige gameplay en het (nuttig) gebruik van voice chat, zie ik deze titel vooral een eerder volwassen publiek trekken. Mensen die niet communiceren, teamgenoten schofferen of gewoon halsoverkop in vijandelijke linies duiken, zullen snel uitgekeken zijn op Hell Let Loose. Veel wins zullen er op die manier niet inzitten, om nog maar te zwijgen over de lange afstanden die je na een onfortuinelijke dood terug naar de frontlinie moet lopen. Het is dus in je eigen voordeel om helder te communiceren en vooral aandachtig te luisteren naar je teammates. Die klemtoon op communicatie werkt aanstekelijk, verslavend zelfs, en komt de game alleen maar ten goede.

De laatste loodjes

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Hell Let Loose, al betekent dat niet dat de devs nu geen rotte klop meer moeten doen. Zo is er bijvoorbeeld dringend nood aan een ban-systeem waarmee je rotte eieren tussen je teammates kan kicken. Een dergelijk systeem is absoluut nodig omdat een squad leader of commander die niet communiceert al snel een free win is voor de tegenpartij. De precieze uitwerking van zo’n systeem gaat mijn petje teboven, maar het kan in ieder geval niet de bedoeling zijn dat 49 spelers door de koppigheid (of het onvermogen) van één enkeling automatisch verliezen.

Verder zouden een aantal quality of life changes ook meer dan welkom zijn. Springen of over objecten in je omgeving klauteren voelt houterig aan en je raakt soms niet over dingen heen waar een soldaat ongetwijfeld over zou moeten raken. Wanneer je je rechtermuisknop ingedrukt houdt om te mikken terwijl je gaat liggen, dan zoom je niet automatisch opnieuw in wanneer je uiteindelijk op de grond ligt. Je moet in dat geval de rechtermuisknop loslaten en opnieuw inklikken. Veel moeite is dat niet, maar het zijn van die kleine pietluttigheden die een zure nasmaak nalaten en makkelijk opgeblonken kunnen worden. Ook de sessie van een vriend joinen verloopt via een aantal omwegen in plaats van simpelweg een “join friend”-knop of iets dergelijks te voorzien.

 

Conclusie van Niels

Hell Let Loose is een strategisch diepe, spannende en vooral geloofwaardige shooter. In plaats van vingervlugheid ligt hier de klemtoon op communicatie, met zelfs in-game classes die hoofdzakelijk draaien rond het uitdelen van orders en het stroomlijnen van de communicatie tussen teamgenoten. De game richt zicht daarmee op een iets volwassener publiek, wat ik persoonlijk zeker geen slechte zaak vind. Toch hebben de devs nog redelijk wat werk voor de boeg om het boeltje op punt te zetten en vooral een hoop content toe te voegen in de vorm van maps, vehicles zoals tanks en nieuwe game modes. Hier zullen ongetwijfeld nieuwe vriendschappen gesmeed worden en bestaande vriendschappen verloren gaan!