Hearthstone: Rise of Shadows

Hearthstone: Rise of Shadows

"The Dalaran Heist moet het hoogtepunt worden van alle solo-content"

do 09/05/2019
Gepreviewed door Ard
0 reacties

Enkele weken geleden werd het jaar van de Draak aangekondigd in Hearthstone. Samen met de start van het nieuwe jaar werd ook de nieuwe uitbreiding geïntroduceerd, namelijk Rise of Shadows. We kregen een dikke 130 nieuwe kaarten aangemeten die ons de komende twee jaar zoet moeten houden.

Jammer genoeg is het bij een grote Hearthstone-uitbreiding steeds wachten op de single player-content, die verschijnt namelijk pas enkele weken na de release. Met Rise of Shadows is dat niet anders. Wat staat ons nu héél binnenkort te wachten?

Statusupdate

Sta me toe eerst een stand van zaken te geven. Ondertussen zijn we de deadline van 1 mei gepasseerd en zit de eerste gerankte periode van het nieuwe jaar erop. Mijn verzameling Dust heb ik in de voorbije periode opgesoupeerd aan twee decks van mijn favoriete klassen. Enerzijds opteerde ik voor de beruchte en onvoorspelbare Bomb Warrior. Anderzijds koos ik ook voor een stabieler deck; de robuuste Mech Hunter. Beide zijn het volledig nieuwe decks die uitgaan van de synergiën tussen verschillende kaarten zonder expliciet gebruik te maken van nieuwe mechanics.

De Mech Hunter gaat voornamelijk uit van het aloude Deathrattle-effect waarbij dergelijke krachtige effecten elkaar in sneltempo opvolgen. Helemaal leuk wordt het als ik de gloednieuwe Oblivitron op het speeldveld gooi. De Bomb Warrior moet het dan weer hebben van zijn bommen die je in het deck van de tegenstander stompt om zo schade aan te richten wanneer deze getrokken worden.

Combinaties met Wrenchcaliber, Blastmaster Boom en Augmented Elekk maken dit deck alleen maar leuker en gevaarlijker. Uiteraard hebben de andere klassen ook niet stilgezeten; een Token Druid of een Tempo Rogue kunnen serieus wat roet in mijn eten gooien. In die eerste maand slaagde ik erin (ondanks mijn vele experimenten) rank 13 te behalen. Hopelijk wordt mei minstens even goed.

The Dalaran Heist

Back to business: de single player-content. Toen Rise of Shadows werd aangekondigd; kregen we reeds heel wat informatie omtrent de achterliggende lore en de single player-content zélf. Zo is Rise of Shadows de eerste uitbreiding van een drieluik die het verhaal brengt van The League of E.V.I.L. en hun geniepige avonturen. The Dalaran Heist is daarbij het eerste sololuik van de drie uitbreidingen. The Dalaran Heist is daarbij een verwijzing naar de ambitieuze plannen van The League of E.V.I.L.

 The Dalaran Heist moet het hoogtepunt worden van alle solo-content in de geschiedenis van de hele game.

Wie thuis is in het universum van WoW en Hearthstone weet dat Dalaran de prestigieuze zwevende stad is met in het midden de bekende Violet Citadel. Nu blijkt dat de League of E.V.I.L. hun zinnen heeft gezet op de stad. Als dat maar goedkomt…

Steel eens een stad

Dr. Boom heeft het ridicule idee om Dalaran te stelen. Dit door heel wat krachtige raketten rond de stad te binden om zo de zwevende metropool in het luchtruim te verplaatsten. Het sologedeelte van de game wordt opnieuw opgedeeld in de typische vijf wings die iedere week stuksgewijs worden vrijgegeven. De eerste vleugel is gratis te spelen. De vier daaropvolgende wings unlocken iedere week en kun je in huis halen voor 700 gold per stuk of 20 euro voor het hele totaalpakket.

Een leuke extra bij die laatste optie is de gratis Zayle’s Shadow Cloak-kaart. Dit is een kaart die te vergelijken valt met Whizbang The Wonderful. Deze zorgt ervoor dat bij het begin van een partij je een willekeurig maar toch relatief sterk deck aangemeten krijgt. Net als bij Whizbang zijn verrassingen opnieuw verzekerd, maar ditmaal met een extra E.V.I.L. touch!

Crème de la crème

The Dalaran Heist moet het hoogtepunt worden van alle solo-content in de geschiedenis van de hele game. Qua gameplay zou het geheel een combinatie zijn van enkele populaire modi zoals de Monster Hunt uit The Witchwood en de Dungeon Run uit Kobolds and Catacombs. Jij moet als handlanger van The League of E.V.I.L. bepaalde delen van de stad uitpluizen en deze onder controle houden.

Bij aanvang van zo’n razzia op een stadsgedeelte van Dalaran krijg je de keuze uit een negental helden om de strijd aan te vatten. Nadat je een hero hebt gekozen, moet je ook diens Hero Power vastleggen waarbij je keuze hebt uit een assortiment van drie stuks. Vervolgens selecteer je één van de vier starterdecks die je gedurende de razzia moet zien uit te breiden. Dat zijn bij aanvang alleen al 108 verschillende opties!

Je zult moeten zwoegen en zweten om alle combinaties vrij te spelen. 

Tijdens ons avontuur bezoeken we de typische trekpleisters uit de game; gaande van The Dalaran Bank en The Violet Hold tot de beroemde Kirin Tor Citadel. Elke chapter krijgt daarbij een eigen specifieke speelstijl, power-ups en effecten aangemeten. Zo worden random gevangen minions aan het gevecht toegevoegd midden in de partij.

Een keuze die het verhaal voor het eerst echt helemaal doortrekt tot in de gameplay. Voor het eerst in de geschiedenis van de game werd geopteerd om een vorm van progressie en tracking in de single player-content te introduceren; dit op vraag van de spelers. Zo zijn de 108 bovenstaande combinaties bij aanvang niet allemaal beschikbaar.

Zwoegen en zweten zult gij doen!

Je zult moeten zwoegen en zweten om alle combinaties vrij te spelen. Zo zul je bijvoorbeeld 100 kaarten moeten trekken om een specifiek onderdeel van een hero vrij te spelen. Verder heeft de modus veel weg van de Monster Hunt uit The Witchwood waarbij alle statistieken worden bijgehouden. Ook gloednieuw is de Friendly Tavern Encounter; hier maak je iedere drie wedstrijden een tussenstop in een gezapige kroeg. Het spelbord neemt dan even de gedaante over van een plaatselijke kroeg waar je kaarten kunt wisselen, toevoegen of verwijderen en aan je deck kan sleutelen. Een leuke extra; de Normal en Heroic Modes uit de eerste uitbreidingen zijn ook weer terug; hoera!

Releasedatum
11/03/2014

Conclusie van Ard

Ik kon enkele weken geleden aan de slag met The Dalaran Heist in Parijs en zat gedurende een dikke twee uren aan mijn scherm gekluisterd. Vernieuwend is het allemaal niet, al is het ongetwijfeld het single player-avontuur uit de game. Vooral het verhaal zit voor het eerst goed in de gameplay verwerkt. Dat kan vanzelfsprekend klinken, maar laat ons niet vergeten dat dat bij een kaartgame niet altijd even evident is. De eerste wing uit The Dalaran Heist komt er zeer binnenkort aan…