Guilty Gear Strive

Guilty Gear Strive

"Makkelijk om op te pikken maar erg moeilijk om onder de knie te krijgen"

Guilty Gear Strive

"Makkelijk om op te pikken maar erg moeilijk om onder de knie te krijgen"

Vrijdagochtend kreeg ik een mysterieuze mail van een duister heerschap genaamd Praga waarin hij me vraagt of ik zin heb om deel te nemen aan de closed beta van Guilty Gear Strive. Iets wat je mij absoluut geen twee keer moet vragen. Ik voel me net als Bruce Lee in Enter the Dragon, klaar om te vertrekken naar een mysterieus eiland om er te strijden op leven en dood.

In de beperkte closed beta krijg ik toegang tot de online en offline 1 vs 1 mode en de keuze uit zeven speelbare karakters. Ik lijst ze hieronder voor het gemak even op zodat je weet wie wat in huis heeft, en welk personage het best past bij je eigen speelstijl. In mijn geval was dat May.

  • Sol Badguy: de protagonist van de Guilty Gear reeks en een sterk allround personage met een goeie mix van kracht en snelheid.  Zijn gunblade (een zwaard met pistoolgreep) zorgt voor een indrukwekkende finisher genaamd de Tyrant Rave.
  • Ky Kiske: de aartsrivaal van Sol Badguy. Zowel in looks als in speelstijl een verfijnd karakter. En dat merk je ook in zijn vlotte speelstijl. Perfect dus voor beginners.
  • Chipp Zanuff: het snelste personage van de game, is een ninja die gebruik maakt van zijn strijdkunsten om zijn vijanden uit onverwachte hoeken aan te vallen. Zijn moves zorgen er voor dat hij aan de andere kant van het scherm verschijnt, waardoor Chipp een erg moeilijk te besturen karakter is.
  • May: is een jonge meid in een oranje jas en hoed en draagt een gigantisch anker op haar schouder. Ze springt op een dolfijn, genaamd Mr. Dolphin, om haar tegenstanders te rammen. Haar finisher move is niet alleen de grappigste van de reeks maar ook visueel de meest indrukwekkende.
  • Potemkin: is een kruising tussen een Nazi-officier en de Iron Giant.  Hij gebruikt zijn gigantische handen om zijn tegenstanders letterlijk van links naar rechts te meppen. Voor gamers die er van houden zware klappen uit te delen, is dit jouw personage.
  • Axl Low: is een longrange specialist. Met zijn beide sikkels houdt hij vijanden makkelijk op afstand en straft hij ongenadig de rushers onder ons af. Net zoals Chipp één van de moeilijkste karakters om te besturen, maar eens je zijn speelstijl onder de knie hebt, is hij het sterkste personage van deze zeven.
  • Faust: is een dokter met een papieren zak over zijn hoofd die met een reuzen scalpel zwaait.  Ja hoor, lees dat nog maar eens opnieuw. Eén van de leukste en meest onvoorspelbare personages van de closed beta.  Met zijn “What could this be?” move gooit hij een random object naar zijn tegenstander en dat kan een banaan zijn, een bom of nog iets totaal nutteloos. Erg grappig maar niet altijd effectief.

Tijd om online een paar rake klappen uit te delen!

Het matching systeem start in de lobby waar ik in ware Minecraft-stijl een karakter aanmaak. Ik geef mijn TestyMcTester een bril, een hip T-shirt en broek, en een boomlang fonkelend zwaard. Daarna word ik in een kamer gedropt met de andere vechtersbazen. Door mijn wapen te trekken kan ik hen uitdagen tot een gevecht maar helaas verloopt dat, tijdens de closed beta, nog erg stroef. Al snel hop ik van tegenstander naar tegenstander en gebruik ik veelvuldig mijn emotes, maar helaas zonder veel effect. En wanneer ik bijna opgeef, flitst er een uitdaging op het scherm en kan ik een gevecht starten. 3,2,1 let’s rock!

En ja hoor, mijn eerste gevecht weet ik vlotjes te winnen! (met May, één van de makkelijkst te besturen personages) Fier als een gieter word ik gepromoveerd naar de volgende verdieping van de toren waarin ik me bevind.  Als een volleerd knoppenrammer zoek ik mijn volgende slachtoffer. Na opnieuw enige tijd te moeten zoeken duik ik vol zelfvertrouwen de arena in. Helaas moet ik mijn meerdere erkennen in mijn tegenstander en wordt mijn personage een verdieping lager gekickt. Een erg faire manier om het niveau van je battles eerlijk te houden.

Lelijkste lobby ter wereld

Wat vooral opvalt in de online lobby is hoe lelijk ze is in vergelijking met de rest van Guilty Gear Strive. De gevechten zijn prachtig geanimeerd, de cut-scenes doen watertanden en de personages komen net uit een anime. Het is dan ook erg jammer dat Arc System Works kiest om diezelfde visuele pracht niet door te trekken in de online lobby. Het neemt de fun niet weg, maar geef nu zelf toe, wie wil er nu graag op een lelijk scherm kijken?  Ik alvast niet.  Ik moet het ASW wel nageven, functioneel doet de lobby alles wat ze moet doen: goeie matching, chatten met andere spelers, veel customizable opties voor je avatar, maar waarom moet het zo lelijk zijn?!! Aaaaaargghhhhh!

No skills, no game

In de closed beta had ik de kans om mijn fighting skills te testen, en laat me in alle eerlijkheid aan jullie toevertrouwen dat ik een behoorlijk pak rammel heb gekregen. Guilty Gear Strive is echt geen eenvoudige 2D fighter. Makkelijk om op te pikken maar erg moeilijk om onder de knie te krijgen. Waar ik nog erg moet zoeken naar de verschillende moves van mijn personages, rammen mijn tegenstanders me jolig op de bek met de ene indrukwekkende combo na de andere. Maar net zoals Dark Souls loont het om te investeren in je favoriete personage. Strive is echter niet geschikt voor beginners.  Wie zijn eerste stappen wil zetten in het fighter genre kan zich beter de vernedering besparen en kiezen voor bijvoorbeeld een Tekken 7.

 

Releasedatum
01/02/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Bruno

Fans van Guilty Gear Xrd Revelator 2, de in 2017 op PS4 verschenen GG game mogen gerust een gat in de lucht springen. Het lijkt er op dat Strive de reeds uitstekende 2D fighter formule naar een nog hoger niveau zal tillen. De mix van 2D- en 3D-animaties ziet er werkelijk fantastisch uit en zowel de combat moves als de finishers spatten van het scherm. Helaas is de online lobby lelijk, maar praktisch. De verschillende personages hebben elk hun eigen speelstijl en voelen ook echt uniek aan. Ik kan amper wachten om ze allemaal te ontdekken (samen met de andere game modes).  Laat het najaar 2020 maar snel komen!

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments