GC15: Sébastien Loeb Rally EVO

GC15: Sébastien Loeb Rally EVO

Arcadegame/flipperkast

do 13/08/2015
Gepreviewed voor Xbox One, PC, PS4 door Michael
0 reacties

Toen we eerder dit jaar naar Parijs mochten om Bandai Namco’s line-up voor 2015 te ontdekken, konden we enkele minuten met een vroege alphaversie van Sébastien Loeb Rally EVO aan de slag. Goede rallygames zijn schaars en ook deze titel was niet écht wat we ervan verwacht hadden. Recent besliste ontwikkelstudio Milestone om het spel enkele maanden uit te stellen. Dat is goed nieuws, we spreken uit ervaring, en dus gingen we tijdens gamescom bij hen op bezoek in de hoop om duidelijkheid te krijgen over de plannen die ze nog willen uitvoeren vooraleer het spel in de winkelrekken terechtkomt.

De uitleg achter het uitstel is niet ver te zoeken. Sébastien Loeb Rally EVO bevindt zich ook vandaag nog in een, we citeren, “Vroege alphafase.” Was het van in het begin misschien de bedoeling om de release van Milestones grootste project ooit te laten samenvallen met de twintigste verjaardag van de Italiaanse ontwikkelstudio? Naar verluidt niet, maar nu gebeurt het toch. Veel nieuws hadden de aanwezige – en zeer verlegen - ontwikkelaars overigens niet voorbereid, maar dankzij onze persistentie weekten we toch wat nieuwe informatie los.

Algemeen

Laten we beginnen met de basis, zodat ook gamers die nog nooit van de titel hebben gehoord weten wat ze van Sébastien Loeb Rally EVO mogen verwachten. De titel verklapt het meteen: de negenvoudige World Rally Championship-kampioen Sébastien Loeb zal in deze rallygame als mentor optreden om je doorheen de carrièremodus te begeleiden. Aangezien Milestone, dat onder meer de Moto GP-games ontwikkelt, geen al te goede herinneringen aan hun vorige rallygame overhoudt, doet het tevens beroep op Loebs expertise om een authentieke rally-ervaring te kunnen creëren. WRC 4: FIA World Rally Championship scheerde geen hoge toppen en hopelijk helpt Loebs invloed zodat we eindelijk een goede rallygame voorgeschoteld krijgen.

In totaal zullen er 30 parcours in de game zitten, wat meer dan 300 kilometer rallypret zal opleveren. Onder meer de rally’s van Zweden, Los Angeles, Sanremo, Mexico, en Wales worden toegevoegd en zullen allemaal de originele licenties en omgevingsfactoren meekrijgen. Op dat vlak kan de game alvast geen miskleun worden. De vijftig rallywagens die tot in de puntjes accuraat worden nagebouwd, zullen de tijdsperiode van de jaren zestig tot nu vertegenwoordigen en daarbij worden niet alleen Loebs Citroën-wagens in acht genomen.

Gamemodi

De meest extensieve gamemodus is de Career, waarin je de enige echte Sébastien Loeb tegen het lijft loopt. Hij beslist je onder z’n vleugels te nemen en leert je gaandeweg de kneepjes van het vak. Wie eerder naar nostalgie op zoek is, zal zijn gading tussen de Sébastien Loeb Experience-fragmenten vinden. Die werden allemaal door Loeb zelf geselecteerd en blikken terug op zowel hoogte- als dieptepunten uit zijn lange WRC-carrière. Aan de hand van een filmpje keer je terug de geschiedenis in vooraleer je vanuit je eigen zetel de mijlpaal – al dan niet positief – kan herbeleven. Naast deze twee modi kan je ook specifieke races rijden of een trainingscursus doorlopen om aan de game of specifieke wagens te wennen. Online gameplay ontbreekt ten slotte niet, maar over de diepgang of opbouw daarvan tasten we nog in het duister.

Hands-on

Een toertje op het Neste Oil Rally Finland-parcours was het maximale dat we uit onze afspraak konden halen, want er stonden natuurlijk nog tientallen andere journalisten in de wachtrij om in de racezetel plaats te nemen. In tegenstelling tot in Parijs raceten we nu dus niet met een controller maar wel met een racestuur, al werd het schakelen op automatisch gezet aangezien niet elke redacteur met deze setup vertrouwd is. Na enkele honderden meters gingen we meteen leutig overkop, zonder veel schade aan de wagen weliswaar. We vroegen dan ook waarom het schademodel nog niet was geïmplementeerd, maar dat was het wel. Je kan, ook in de finale versie, tussen een gelimiteerd en realistisch schademodel wisselen, zodat zowel beginners als gevorderden op hun eigen niveau van het spel kunnen genieten.

Er lijkt vooral aandacht aan de baanligging te zijn gegeven.

Sébastien Loeb Rally EVO wordt een realistische racesimulator, maar momenteel lijkt het eerder op een arcadegame/flipperkast aangezien ook bomen, zelfs de kleinste twijgjes, geen schade oplopen als je tegen 150km/u er tegenaan knalt. De baanligging voelt daarentegen wel realistisch aan, met veel reactie op overhaaste stuurbewegingen die in over- en onderstuur eindigen. Als je in bochten begint gas te geven, in plaats van wanneer je eruit rijdt, beland je gegarandeerd in de grasbermen, waarna je zelfstandig achteruit zal moeten rijden om de race te kunnen verderzetten. Terrein afsnijden wordt namelijk niet getolereerd; je wagen wordt terug op het parcours gezet met tijdsverlies als gevolg.

Releasedatum
29/01/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Michael

Op het vlak van baanligging en rijrealisme zien we Sébastien Loeb Rally EVO zeker rooskleurig in, maar grafisch, het schademodel meegerekend, is er nog een grote berg werk aan de winkel. Tussen maart en augustus is er op dat vlak weinig veranderd, dus hopelijk schiet Milestone wakker zodat we begin 2016, de nieuwe releaseperiode, een positieve review kunnen neerpennen.