GC15: Master of Orion

GC15: Master of Orion

Vakmanschap is meesterschap

do 13/08/2015
Gepreviewed voor PC door Michael
0 reacties

In 1993 bracht ontwikkelstudio Simtex een enorm uitgebreid spelletje op de markt dat een invloed zou hebben op alle diepgaande strategiegames die we vandaag zien verschijnen. Master of Orion kreeg enkele sequels en nu, in 2015, werkt Wargaming aan een reboot om de franchise nieuw leven in te blazen. Wij kregen het voorrecht om uitgebreid met de voorlopige versie aan de slag te gaan en wat we zagen, was echt zalig.

Het feit dat Wargaming op het punt staat om Master of Orion nieuw leven in te blazen, is het resultaat van een hoop toevalligheden die verschillende partners bij elkaar hebben gebracht. Allereerst is er natuurlijk het faillissement van Atari zoals we dat bedrijf ooit kenden, waardoor het Wit-Russische team van Victor Kislyi de rechten omtrent de MOO-IP in handen kreeg. Vervolgens botste de World of-ontwikkelaar op een 4x-project van het Argentijnse NDG Studios, dat het potentieel had om de nieuwe Master of Orion te worden. De Argentijnen wilden echter zichzelf niet laten opkopen, noch hun game verkopen, en dus werd er een ongeziene samenwerking op poten gezet, aangezien Wargaming nooit eerder een game uitgaf dat ze zelf niet hebben ontwikkeld. Victor groeide echter op met het 4x-genre, is er grote fan van en ging met volle goesting de samenwerking aan. Er is overigens nog een primeur, want voor het eerst zal Wargaming een game releasen die niet f2p wordt. Twee nieuwigheden in één klap dus, we zijn benieuwd.

Vertrouwde gezichten

Aangezien Wargaming alle rechten van de game heeft gekocht, bezitten ze alle broncode waardoor elke feature op de originele game kan worden gebaseerd. Er zijn ook een handvol ontwikkelaars van weleer die het project ondersteunen om de authenticiteit te bewaren. Onder meer de tien rassen die in het originele spel aanwezig waren, zullen volgend jaar – de game verschijnt wellicht in 2016 – opnieuw hun opwachting maken. Het zal eveneens dezelfde soundtrack zijn die door je headset zal galmen, al gaat de game er natuurlijk op vooruit. Audio uit 1993 wordt er niet jonger op en de ondertussen verouderde deuntjes krijgen een serieuze update.

Elke planeet leeft, elke reis is een spannend avontuur.

In de previewversie die wij onder de loep namen zaten reeds vier facties. De vogelachtige Alkari, bedrieglijke Darlok, katachtige Mrrshan en tot slot de mastermind-aliens: de Psilon. Elke factie heeft een unieke leider en krachtige omschrijving van hun motieven en geschiedenis, maar beide zijn het slechts gimmicks die het spel op geen enkele manier influenceren. De Traits daarentegen, waarvan je er twee of drie hebt, beïnvloeden de manier waarop je best met een specifieke factie speelt: sommige zijn beter in het diplomatische aspect, misschien houden ze niet van het ontginnen van grondstoffen of is geweld zelfs het enige waaruit ze voldoening halen. Mogelijkheden zat en mede daardoor is elke 4x-spelletje zo uitdagend en anders. Door de volledig willekeurig opgebouwde ruimte met telkens weer andere zonnestelsels zal Master of Orion sowieso voor honderden uren gevarieerde gameplay garant staan. Bots je echter op een zalige opgebouwde spelwereld, dan kan je aan de hand van de ‘Big Bang Seed’ een nummer noteren, zodat je later opnieuw identiek hetzelfde spelletje kan herbeleven. Zo openen er zich natuurlijk mogelijkheden om met een vriend eenzelfde ervaring te delen: “Hey, wie denk je dat als snelste deze game kan winnen?”

Manusje-van-alles

De samenstelling van planeten zal bepalen hoe geschikt een nieuwe locatie is om als uitvalsbasis voor je natie te fungeren. Er zijn planeten die uit vaste massa bestaan, maar ook gasreuzen die voor de mensheid net iets minder aantrekkelijk zijn. Wanneer je een solide planeetoppervlak hebt gevonden, kan het euforische gevoel van die ontdekking overigens nog als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer blijkt dat er een giftige stof in de atmosfeer zit. In dat geval zal je eerst de nodige technologie moeten onderzoeken om met dat probleem te kunnen omgaan. De Research-interface herbergt maar liefst 17 verschillende specialisatiemogelijkheden die in totaal 200 onderzoeksdoelen bevatten. Er zitten geen gigantische verschillen tussen de 1993-versie en NDG Studios’ reboot, maar de manier waarop de Research Tree ditmaal werkt, wijkt wel serieus van het origineel af. Destijds moest je soms hartverscheurende keuzes maken: koos je voor technologie A, dan kon je B nooit meer onderzoeken. Zulke dilemma’s moet je ditmaal niet vrezen, want indien je honderd zo niet duizenden uren in eenzelfde game investeert, kan je alle Research-opties vrijspelen. Het is sowieso wel aangeraden om vooral horizontaal je in een bepaalde tak te verdiepen, want overal een beetje goed in zijn houdt een gespecialiseerd aanvalsleger van de tegenstand absoluut niet tegen. Vertelden we je al dat Master of Orion een gigantisch spel wordt?

Het creëren van een technologisch geavanceerde samenleving is het resultaat van uren en uren te spelen, grondstoffen te verzamelen, het heelal te verkennen en stammen te overwinnen om hun voorraad te plunderen. Het 4x-genre staat natuurlijk, mede door de originele Master of Orion, gekend om de vele mogelijkheden en diepgang die geen enkel andere videospellencategorie je kan aanbieden. Dat zal bij deze reboot niet anders zijn, maar om ook de nieuwere spelers een vlotte entree te gunnen, kan je het zogenaamde ‘micromanagen’ van je troepen en gebouwen aan de AI overlaten. Wat je zelf doet, doe je ook in dit geval beter, maar wanneer je een beetje door het geheel wordt overweldigd, is het leuk om weten dat de mogelijkheid bestaat.

Vakbonden zijn overal

Wat je allemaal kan aanpassen in het heelal waarin je aan kruissnelheid nieuwigheden ontdekt? Per planeet kan je enkele werkstations construeren die grondstoffen opleveren, dus een goed evenwicht per planeet vinden is iets waar de ‘micromanager’ zichzelf mee kan amuseren. Daarnaast moet je bijvoorbeeld ook een belasting heffen om in-game valuta te kunnen verdienen, maar in tegenstelling tot de gemiddelde dictatuur kan je je bevolking niet verplichten om met alles akkoord te gaan. Wanneer je overdreven veel taks int, gaan de ontevreden inwoners staken waardoor je minder verdient. Dat sneeuwbaleffect kan een stabiele planeet op enkele beurten om zeep helpen, dus beredeneerd en vooral met het nodige respect te werk gaan is op de lange termijn de enige juiste oplossing.

Op de juiste momenten andere naties aanvallen behoort ook tot het takenpakket. We kregen geen gevechten te zien, wellicht is die feature nog niet uitgewerkt, maar kwamen wel te weten dat je de grondstoffen op een overwonnen planeet voor een beperkt aantal beurten kan ontginnen. Niet op elke planeet ben je zomaar welkom, want er is een drastisch verschil tussen Pirates en Independent Folk. Eerstgenoemde categorie zal je altijd aanvallen wanneer ze jouw scouts naderbij zien komen, terwijl de vrije volkeren veelal cadeaus uitdelen aan toevallige passanten. Wat je juist ontvangt, kan niemand zeggen, en iemand anders die er passeert zal wellicht een andere attentie ontvangen. Een leuke Russische roulette dus.

Grafisch zag de previewversie er spectaculair goed uit. De ontwikkelstudio en dan vooral diens grafische artiesten laten de ruimte echt tot leven komen met fonkelende sterren en bewegende planeten. De hemellichamen roteren rond hun as, gasreuzen zijn in constante evolutie en die kenmerken zie je als MoO-speler echt tot in de kleinste details. We vermeldden reeds dat heel wat 4x-ontwikkelaars hun inspiratie bij de originele Master of Orion haalden, en nu gaan gamers natuurlijk de omgekeerde link leggen. Ja, de reboot heeft heel wat weg van spellen zoals Endless Space, maar laten we vooral niet vergeten hoe de vork aan de steel zit.

Releasedatum
25/08/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Michael

Master of Orion wordt een bundel primeurs voor Wargaming. Het is de eerste game die het bedrijf niet zelf ontwikkelt, in tegenstelling tot alle World of-games wordt MoO niet gratis om te spelen en bovendien bestaat de kans dat we een retailrelease krijgen. Qua gameplay ziet alles er nu al fantastisch uit, met duizend-en-één mogelijkheden en tonnen diepgang in het vooruitzicht. Oh, laten we nog even lekker de multiplayer-modi teasen, die sowieso zullen worden geïmplementeerd maar waarover nog niets geweten is. Spannend!