Frostpunk

Frostpunk

Hands-on in San Francisco (GDC)

ma 16/04/2018
Gepreviewed door Praga
0 reacties

We hebben er even op moeten wachten, maar de temperaturen schieten deze week voorbij de twintig graden. Wie heimwee heeft naar de krakende kou, kan zich wellicht afkoelen aan Frostpunk. In deze nieuwste city builder van 11bit Studios wordt de wereld na een verwoestende sneeuwstorm bedekt met een dikke laag permafrost. Jij staat aan het hoofd van een groepje overlevenden en krijgt de taak hun leven zo aangenaam mogelijk te maken. Geen pretje bij -30° Celsius.

Nu ja, aangenaam. Het is al heel wat als je er in eerste instantie voor kan zorgen dat ze geen lichaamsdelen verliezen aan de vrieskou en elke oneven dag een kom soep krijgen. Dat Netflix-abonnement en die home cinema kunnen later wel. Of toch niet, want de gebeurtenissen in Frostpunk spelen zich af in 1886. Dat betekent niet alleen dat het Netflix-aanbod bedroevend zou zijn, maar ook dat we ons zullen moeten verwarmen met behulp van hout en steenkool.

De enige reden dat je niet gedoemd bent om te eindigen als een ijspraline is dat er een stoomgenerator in de buurt is. Gelukkig vind je in het startgebied ook steenkoolreserves, zodat je het ding in geen tijd aan de praat hebt. Nog snel even wat voetvolk om hout sturen, wat geïmproviseerde barakken in elkaar timmeren en iedereen heeft een dak boven zijn hoofd voor het donker wordt. Het ideale moment om jullie te vertellen of we, afgaande op enkele uren met de preview build, op hete kolen zitten voor de release van Frostpunk of de game ons momenteel volledig koud laat.

De enige reden dat je niet gedoemd bent om te eindigen als een ijspraline is dat er een stoomgenerator in de buurt is.

WAAROM WEL

Koning Winter

Zoals in de meeste city builders vormt een handvol grondstoffen (steenkool, hout, staal en voedsel) de basis van je samenleving. De enige hinderpaal bij het ontginnen hiervan is de formidabele tegenstander Koning Winter. Kille temperaturen hebben een negatieve invloed op je inwoners. Hoe kouder, des te groter de kans dat je werkkracht ziek wordt. Laat je het na van een onschuldig hoestje te behandelen, zit je voor je het weet met een groter probleem. Zieke werknemers voeren hun dagtaak tijdelijk niet uit, waardoor er minder resources binnenkomen. Aangezien je met een beperkt aantal overlevenden zit, zal je dus met de dagtaken moeten schuiven om voor voldoende steenkool te zorgen zodat je generator geen infarct krijgt.

Keuzes maken in Frostpunk doe je met je hoofd, minder met je hart.

Diezelfde werkkrachten leggen ook straten aan en richten nieuwe gebouwen op. Het is belangrijk om de balans tussen je stad uitbouwen en je resources op peil houden niet uit het oog te verliezen. Je mag nog zo’n uitstekende micromanager zijn, na een paar dagen (een dag duurt ongeveer een kwartier) wordt duidelijk dat je niet zal kunnen overleven zonder een paar onpopulaire beslissingen te nemen. En dan wordt Frostpunk pas echt uniek.

Koude vingertjes

Eenmaal per dag kan je een wet ondertekenen die de spelregels grondig door elkaar schudt. Maak kinderarbeid legaal en je krijgt direct beschikking over een pak extra handjes. Ouders vinden het natuurlijk niet fijn dat die vingertjes worden blootgesteld aan de bijtende kou en beginnen te morren. Kondig ‘s anderendaags aan dat de werkdag met twee uur verlengt en de dag daarna dat de rantsoenen worden aangevuld met zagemeel en de ontevredenheid zal spectaculaire vormen aannemen.

Wanneer je het ongenoegen van de bevolking niet onder controle krijgt, komen ze op straat om bepaalde wantoestanden aan te klagen, in de hoop je beleid in een bepaalde richting te sturen. Op zo’n moment krijg je de keuze om doelen te bepalen, en vaak moet je een afweging maken of er ruimte is om hun probleem op te lossen.

Beloven dat er beterschap op komst is, bijvoorbeeld door verwarmde werkplekken te bouwen, geeft je inwoners hoop, maar ze niet tijdig nakomen wordt je niet in dank afgenomen. We hebben het in onze sessies niet meegemaakt, maar eens de maat vol is, ontstaat er rebellie en komt je regeerperiode op gewelddadige manier ten einde.

Maak kinderarbeid legaal en je krijgt direct beschikking over een pak extra handjes.

Topje van de ijsberg

Dat is maar één van de verschillende eindes die de ontwikkelaars voorzien. Slaag je erin om een tijd te overleven zonder de hoop van je bevolking onder een dikke laag sneeuw te begraven, mag je de wijde wereld verkennen. Je kan scouts op pad sturen in de hoop andere overlevenden tegen te komen en te overtuigen zich bij je samenleving aan te sluiten.  Nog later zal je zelf buitenposten kunnen oprichten. Ergens in de ondergesneeuwde wildernis ligt de waarheid over het plotse intreden van de ijstijd begraven. Het oplossen van dit mysterie voegt een fijne bovenlaag toe aan het intact houden van je samenleving.

WAAROM NIET

Bevroren troon

Een ding staat vast: tijd om je te vervelen is er niet. Doordat je constant bezig bent om je kwetsbare kaartenhuisje overeind te houden, ben je niet erg betrokken bij de miserie van je inwoners. In That War of Mine, de vorige titel van ontwikkelaar 11bit Studios, zat je veel dichter op de actie. Dilemma’s zo hard aan dat ze enkele uren later nog steeds door je gedachten spookten.

Maak kinderarbeid legaal en je krijgt direct beschikking over een pak extra handjes.

Keuzes maken in Frostpunk doe je met je hoofd, minder met je hart. Het spel probeert je door middel van confronterende portretten van je lijdende inwoners een geweten aan te praten, maar echte leiders moeten van hun hart soms een ijsklomp maken. Had ik mijn ingestorte werkkrachten liever een eervolle begrafenis gegeven? Natuurlijk. Kan ik het mij veroorloven dat daar vier uur van de kostbare werkdag voor wordt opgeofferd? Geen sprake van.

Dus worden de lichamen gedumpt in een ondergesneeuwde greppel buiten de stad. Logisch. Je krijgt vaak het gevoel dat je keuze niet echt een keuze was, en dat maakt de morele dilemma’s minder ingrijpend dan ze zouden kunnen zijn.

Het spel probeert je door middel van confronterende portretten van je lijdende inwoners een geweten aan te praten.

Geschreven door Christophe De Bont

 

Releasedatum
24/04/2018

Conclusie van Praga

Na tien dagen knokken tegen weer en wind loopt onze preview op zijn einde. De ontwikkelaars mikken naar een veelvoud daarvan om de endgame te bereiken. Dat geloven we graag, want bepaald geavanceerd kon je onze losse verzameling gebouwen niet direct noemen. Dit geeft ons het gevoel dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien van wat Frostpunk te bieden heeft en we hebben absoluut zin om dieper te graven. En oké, we zullen proberen om ons volk bij de volgende poging iets minder hard te laten verhongeren. Beloofd!