Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Moeders mooiste

Forza Motorsport 7

Moeders mooiste

Er kan er maar één de allermooiste zijn, en hoe hard Days Gone, God of War of Detroit: Become Human ook hun best deden de voorbije E3, toch gaan zij niet aan de haal met de E3-schoonheidsprijs. Die eer bleek immers weggelegd voor Microsofts Forza Motorsport 7…

Ik kreeg de kans een presentatie van een kwartiertje bij te wonen in een afgesloten ruimte op de Microsoftstand. Op voorhand werd me medegedeeld dat het om een nog niet aangekondigde titel zou gaan, maar na de Microsoft E3-persconferentie was het uiteraard niet moeilijk om te raden welke game ik te zien zou krijgen, en vooral op welk platform. Het werd dus inderdaad Forza Motorsport 7, draaiend op Xbox One X.

Cijfermateriaal

Laat me beginnen met wat cijfers op te noemen. Forza Motorsport 7 telt zo’n 700 wagens (om te beginnen), zes kampioenschappen en draait tegen een native 4K, tegen een stabiele 60 fps in HDR. Daarnaast haalt Turn 10 Studios dit jaar de piloten uit de wagen, en krijg je zo’n 300 stuks Driver Suits om je piloot te personaliseren. Je kan jammer genoeg zelf geen gear designen voor je piloot, om deze zelf te dragen of, net als je wagens, eventueel te verkopen in de store. En tracks? Wat dacht je zoal van dertig verschillende tracks met zo’n 200 verschillende layouts.  De makers beloven de aanwezigen dat geen enkele race hetzelfde zal zijn.

Demo-time

Tijd om achter het stuur te kruipen van Forza Motorsport  7’s paradepaardje én blikvanger bij uitstek, de gloednieuwe 2018 Porsche 911 GT2 RS. Vanwege een exclusiviteitsdeal met Porsche zal je deze wagen in geen enkele andere racegame, zelfs niet in Project CARS 2 of Gran Turismo Sport, kunnen besturen. We werden meegenomen naar het circuit van Dubai, en wat er op het scherm getoverd werd, was meer dan waarschijnlijk het mooiste, wat zeg ik, was gewoon het allermooiste dat ik in al die jaren, en dat zijn er heel wat, in de gamesindustrie heb mogen aanschouwen…

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

…Forza Motorsport 7 is wel degelijk de mooiste van het land. Het circuit nam ons mee voor een snelle race op het in de woestijn gelegen circuit van Dubai. Dat wil dus zeggen, een alles verzengende hitte, de zon en omgeving die weerkaatsen/weerspiegelen op het koetswerk van onze sjieke Porsche, zandkorrels die opstuiven met de wind, de wegligging die verandert wanneer je van asfalt over opeengehoopt zand scheurt (net als het geluid trouwens), de azuurblauwe hemel met hier een daar een wolkje, de zon kwam bij momenten zo sterk in beeld dat ik echt de reflex had om mijn zonnebril boven te halen. Kortom, of je nu naar een live race met echte wagens op een echt circuit aan het kijken was of naar Forza Motorsport 7, je zou het verschil niet gezien hebben als je het niet had geweten. Ook viel er nergens maar de minste of kleinste hapering of framedrop te bespeuren in de met details doorspekte wagens, omgevingen of het circuit.

En dat is nog niet alles…

En over details gesproken, ik noteerde ook hoe een plotse windvlaag voor een zanderige stofwolk zorgde en dat je banden uiteraard last krijgen van de hitte van het asfalt. Het weer, bijgevolg ook de weersomstandigheden én de omgeving kunnen elke seconde veranderen en een invloed hebben op je rijgedrag en de wegligging van je wagen. Dit dankzij een fenomeen dat de makers omschrijven als dynamic clouds en weather modeling. Je kan de race in perfecte weersomstandigheden beginnen, zonder ook maar een wolkje aan de hemel. Maar plots kan de bewolking komen opzetten, de lucht donker worden en de regen met bakken uit de hemel vallen. Of omgekeerd. Dit alles heeft een implicatie op de gameplay, en het komt er dan ook op aan je focus te behouden wil je geen schuiver maken. Als je bijvoorbeeld in cockpitview racet, dan kan een laaghangende zon best vervelend zijn, net zoals wanneer de zon verstoppertje speelt met de wolken. Hou die zonnebril dus toch maar bij de hand… Plassen, plotse windvlagen, aquaplanning, vuil op het circuit, bliksemschichten die de omgeving oplichten, wie niet oplet, die betaalt het gelag.

Stiekem zag ik ook hoe de demogever uit de bocht ging, zijn Porsche wel niet in de prak kon rijden, maar wel verder moest met de nodige schrammen, krassen en builen op de carrosserie.

Laadschermen?

Uiteraard zien ook de binnen- en buitenkant van de wagens er weer om van te dromen uit. Let op de verbeterde cockpitview, hoe alle wijzertjes hun ding doen, de positionering van je stuur en dashboard. Maar ook de extra toegevoegde cockpitview die je dichter bij je voorruit plaatst. Eentje die trouwens werd ingevoerd op verzoek van spelers die met een racestuur spelen. Ook het geluid van de motoren, het gebibber van de camera wanneer je over de curbstones of oneffenheden van het circuit rijdt. Kortom je zal ook hier het kleinste kiezeltje voelen, het gebrom van je motor tot in de kleinste puntjes consumeren en genieten van de meest optimale spelervaring ever op het vlak van audio, graphics en beleving.

En je hoeft ook niet meer te staren naar laadschermen aangezien de laadschermen nu interactief geworden zijn. Je kan nu dus lekker schakelen tussen de menu’s of je wagen pimpen terwijl je aan het wachten bent om een race te starten. Van gebruiksvriendelijkheid gesproken, en een dikke tip voor andere ontwikkelaars…

Releasedatum
10/03/2017
Beschikbaar voor

Conclusie van Praga

Het kwartier vloog voorbij, en toen het kwijl nog steeds uit mijn bek droop noteerde ik nog woorden als de ForzaThon keert terug, multiplayer, tuning en upgrades, auction house, geen microtransacties, crossplay Xbox One X, Xbox One en pc, driver level awards, tiers, ForzaVista nu ook in de pits en niet alleen in je garage,… Er valt met andere woorden nog zoveel te vertellen en te schrijven over Forza Motorsport 7, maar dat houdt de studio voor een volgende gelegenheid beloven ze.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments