Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

De perfectie nabij?

do 13/09/2018
Gepreviewed door Praga
0 reacties

Vorige week trok ik naar het Mclaren Automotive Center in het Britse Surrey om er aan de slag te gaan met Forza Horizon 4. Ik heb dan ook, samen met mijn twee zoons en pleegzoon, alle Forza Motorsportgames, en alle Forza Horizon-games tot op het bot gespeeld, en speel ze nog. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik toch wat lichtjes opgewonden was om met deze nieuwe telg aan de slag te mogen.

Ralph Fulton (Playground Games) wilde graag op de foto met mij.

Het Mclaren Automotive Center is het kloppend hart van de gelijknamige Formule 1-renstal, én de al even gelijknamige exclusieve en peperdure sportwagens. Hun nieuwste model, de McLaren Senna (naar Ayrton Senna) siert dan ook de cover. De ideale locatie dus om de game nog eens te smaken voor hij 2 oktober in de rekken ligt. Voor ik met de game aan de slag mocht, kreeg onze groep een rondleiding door het centrum en wat ik daar te zien kreeg deed mijn hart sneller slaan. Zo kreeg ik alle, echt alle dus, McLaren F1-wagens te zien. De wagens van legendarische piloten als James Hunt, Alain Prost, de stichter van het merk Bruce McLaren, de F1-god himself Ayrton Senna, Kimi ‘Iceman’ Räikkönen, Fernando Alonso, enzovoort. Enkel Stoffel Vandoorne zijn wagen was niet van de partij omdat die nog niet terug was uit Francorchamps.

Door de wind, door de regen, dwars door alles heen…

Terwijl Forza Horizon 3 ons meenam naar de tot de verbeelding sprekende outback van Australië, brengt Forza Horizon 4 ons dichter bij huis, namelijk het Verenigd Koninkrijk (Engeland, Wales, Schotland, …) Niet meteen landen waar je bergachtige (al dan niet besneeuwde) gebieden, dicht begroeide jungles, uitgestrekte woestijnen of andere Australische verkeerstoestanden aantreft. Daar vond het team echter een zeer creatieve, en deksels geslaagde, oplossing voor, namelijk seizoenen. Elk seizoen duurt in-game een week, en heeft een invloed op elk element uit het spel. In de eerste plaats natuurlijk het rijgedrag en de wegligging van je wagen maar ook op het Horizon-festival zelf.

Zo wordt een meer, dat in de zonnige seizoenen onderdak biedt aan zeilers en vissers, in de winter de ideale locatie voor een winterfestival met bijhorende race-events waar ijs en sneeuw centraal staan. Wat is er leuker dan in de herfst op een modderig parcours rond te scheuren en de modder hoog op te zien spatten? Elk seizoen is anders en biedt een ton aan nieuwe mogelijkheden.  

Online begeef je je met 72 andere spelers op de baan, in een gedeelde wereld, maar je kan de game gerust ook offline spelen

Verhalen

Elke wagen in het McLaren Automotive Center vertelt een verhaal, iets wat we deels ook in Forza Horizon 4 terugvinden. Naast de dagelijkse races kan je ook diverse miniverhalen, Stories, terugvinden. Deze mag je volgens mister Forza Horizon himself, Ralph Fulton, zien als de vervanger van de Bucket List uit de vorige game. Je hoeft ze niet te doen maar het is altijd leuk om ze wel te doen. Elk stukje opent weer nieuwe mogelijkheden, biedt rewards, en zuigt je dieper in de game. Iets wat ik kan beamen want door diverse klusjes op te knappen als stuntman voor een filmregisseur, kreeg ik mijn eerste huis cadeau. Door diverse nieuwe features te introduceren, naast de reeds bestaande, wil het team de game fris en levendig houden.

Mijn huis, mijn thuis

In Forza Horizon kan je, net als bij Test Drive Unlimited, huizen kopen. In het totaal zijn er twaalf huizen/flats/kastelen, en zoals daarnet gezegd krijg je je eerste huis gratis van de filmregisseur. Wat kan je doen in dat huis? Wel het gaat niet zo ver als in Test Drive Unlimited natuurlijk. Je kan er je personage pimpen, je garage bewonderen, je wagens pimpen/upgraden, je barn finds beheren, fast travellen,… Kort samengevat is dit je nieuwe HUB.

Het zit hem in de details

Wat betreft het aanbod races, waaronder een heuse PvP-variant genaamd Team Adventure, de wagens en hun rijgedrag/besturing moet ik ook nu weer bekennen dat hier niets op aan te merken valt. De omgevingen zien er schitterend uit, en vol variatie, net als de wagens zelf en alles wat er op en rond de wegen te zien/te beleven is. Zo moest ik terwijl ik tegen een rotvaart over een van de vele landwegen scheurde, plots uitwijken voor overstekende schapen.

De radiozenders klinken weer lekker hedendaags (Wat is er leuker dan over Britse landwegen te cruisen met The Killers hun Run for cover op de radio), elke ondergrond klinkt anders, elke wagen stuurt anders op elk type ondergrond ,…

Wanneer ik over grind rij, zie ik de kiezelsteentjes ophoog springen, rij ik door water dan spat het op mijn voorruit, springen mijn ruitenwissers aan en lijkt het buiten wel alsof ik de Rode Zee in tweeën splijt, rij ik tussen de bomen door dan zie ik de bladeren wegstuiven, enzovoort.  Dit alles trouwens tegen een solide 60fps in 4K op een Xbox One X.

Hands-on met de game.

Mierenneuken?

En toch heb ik iets gevonden dat me stoorde, of is het gewoon mierenneuken? Ik weet dat in deze game wagens en racen centraal staan. Maar aangezien ik mijn eigen virtuele zelve kan aanmaken, én een naam kan geven wil ik ook graag een band opbouwen met mijn virtuele ik. Elk personage, buiten het mijne, heeft iets te vertellen in de game. Ikzelf sta er meestal bij voor spek en bonen. Ik staar mijn gesprekspartners aan, sta er wat ongemakkelijk bij, knik of schud met het hoofd en dat is het zowat.

Aangezien ik een Horizon Superstar moet worden, dé influencer bij uitstek, zou het leuk zijn dat ik, bijvoorbeeld net zoals in FIFA, F1 2018 of GRID af en toe eens de kans zou krijgen om met de pers of de fans te praten. Iets wat me dan weer ofwel volgers zou opleveren of volgers zou kosten. Het hoort misschien niet thuis in het DNA van Forza Horizon, maar het zou plezant zijn. Hang ik de arrogante piloot/influencer uit, heb ik respect voor de concurrentie, lig ik goed (of niet) in de markt bij sponsors. Snap je?

 

Releasedatum
02/10/2018

Conclusie van Praga

Forza Horizon heeft geen concurrentie op de Xbox One (X), en het ziet er niet naar uit dat ze dat ooit gaan krijgen. Forza Motorsport mag dan wel deels uit dezelfde stal komen, maar mikt op een ander publiek. Dit alles wil echter niet zeggen dat Playground Games op zijn lauweren rust en voor de gemakkelijkste oplossing kiest. Ook deze keer krijgen we weer een andere setting, nieuwe gameplay elementen en wagens die tot in de kleinste puntjes nagetekend zijn en tot leven komen op onze schermen. Weer een stapje dichter bij een 10 op 10?