Final FantasyXIV: Shadowbringers

Final FantasyXIV: Shadowbringers

Hands-on in Londen

wo 29/05/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Met Shadowbringers, de derde expansie voor Final Fantasy XIV Online, gooit designer Naoki Yoshida het over een nieuwe boeg. De kern van de nieuwe uitbreiding is een ongeveer vijftig uur durend single player-verhaal, je kunt dungeons aanvatten met AI-medestanders, en bepaalde mechanieken en systemen uit de langlopende MMO werden zelfs wat teruggeschroefd voor de toegankelijkheid.

Er schieten niet zo heel veel Massive Multiplayer Online-games meer over, en van diegene die er nog zijn delen de uitgevers hun spelersaantallen niet mee. Maar het zou kunnen dat de verhoudingen van nog maar vijf jaar geleden inmiddels ingrijpend zijn veranderd: World of Warcraft, The Elder Scrolls Online en Final Fantasy XIV staan minstens op gelijke voet, en het zou zelfs kunnen dat een van die twee laatste nu de grootste MMO op de planeet is.

Ooit was Final Fantasy XIV een gefaalde open wereld, waar op een bepaald moment zelfs de stekker werd uitgetrokken, maar sinds de reboot Final Fantasy XIV: A Realm Reborn uit 2013 gaat het prima met de game: uitgever Square Enix pochte onlangs dat de game al 16 miljoen geregistreerde spelers telt. Dat zegt natuurlijk niks over het aantal spelers die geregeld in de game opduiken, een cijfer dat het Japanse gamehuis angstvallig geheim houdt, maar toch: het is niet meer de dorre wereld die het in zijn allereerste vorm was.

En nu is er dus Shadowbringers, de derde grote expansie voor Final Fantasy XIV Online, die een nieuw verhaal naar de fantasywereld Eorzea brengt. Het wordt een voortgezette trip doorheen weidse landschappen bezaaid met bloesems, pluizige bomen, en de bemoste daken van een onder water gelopen dorp. En dat was alleen nog maar een kleine fractie van de omgeving van Il Mheg, een van de drie omgevingen uit Shadowbringers die ik tijdens een korte demo heb kunnen bezoeken.

Compleet geherbalanceerd

Maar Square Enix haalde me niet helemaal naar het Barbican Center in Londen om me gewoon maar een voorsmaakje te geven van de nieuwe uitbreiding: het was voor designer Naoki 'Yoshi-P' Yoshida vooral een uitgelezen kans om een 'deep dive' te doen in alle nieuwe systemen die hij samen met de uitbreiding zal lanceren in de game. Het zijn er véél te veel om hier op te noemen, maar toch een kleine bloemlezing. Wanneer je bijvoorbeeld een baas aanvalt tijdens een Raid, en zijn gezondheidsbalkje zit onder het procent, krijg je ook tiendes van dat procent te zien, zodat je een nog beter zicht hebt op hoe dicht je bij de bevrijdende allerlaatste slag bent. Tijdens gevechten kun je nu acties opladen, en in sommige gevallen een 'interrupt' inroepen op acties die je tegenstander heeft ingezet. Je dierlijke metgezel, als je die hebt, is niet langer kwetsbaar voor aanvallen van tegenstanders, maar een actie die hij uitvoert geldt als een speleractie. Ook de 'roles', van Wite Mage via Warrior tot Scholar, werden helemaal geherbalanceerd.

Met Shadowbringers gooit designer Naoki Yoshida het over een nieuwe boeg.

Heel wat elementen werden gesimplificeerd of zelfs teruggeschroefd. Tactical Points, bijvoorbeeld? Weg! 'Protect' als magische actie? Weg! Door de speler zelf bijgeschroefde 'Role Actions'? Weg! De boodschap is duidelijk: dingen die niet echt meer werken, werden er gewoon uitgehaald. "Soms moet je, om een systeem in de toekomst te kunnen uitbreiden, teruggaan naar de basis, en een deel van de ontstane complexiteit erin weer wegnemen", vertelt Yoshida-San me tijdens een interview. "We wilden de systemen in de game weer wat zuurstof geven om te evolueren. Complexiteit is niet hetgeen wat een systeem interessant maakt. Ik wilde de systemen waarop Final Fantasy XIV draait weer begrijpelijker maken, zodat we er weer verder op konden bouwen."

Single player-game

Ook nieuw in Shadowbringers is het Trust System, waarmee je wanneer je dat wilt een vierkoppige 'party' rond jezelf kunt bouwen met pure NPC's. Die hebben een door de designers ontworpen persoonlijkheid, functionele kenmerken zoals ras, klasse, rol en job die een aanvulling zijn op de samenstelling van je eigen personage, en staan je via AI bij in de strijd. Met die hulpjes kun je een verhaallijn doorspelen die volgens Yoshida-San bijna vijftig uur duurt, maar ook Raids aanvatten. "De personages drijven op sterke AI, maar natuurlijk hoef je geen beroep te doen op het Trust System", zegt Yoshida. "Wanneer je een party met andere spelers hebt gevormd, is het altijd beter om daarmee doorheen de game te gaan. Maar we wilden dit systeem toch introduceren voor spelers die liever eens alleen aan de slag gaan. Niet specifiek nieuwe spelers, al proberen we ook die te verwelkomen dankzij onder meer het Trust-systeem. Maar ook spelers die binnen hun Party een beetje vastzitten in een bepaalde rol, omdat er in die rol op hen wordt gerekend door hun medespelers, en eens een andere willen proberen. Een Tank-speler die via het Trust-systeem eventjes een DPS mag zijn, bijvoorbeeld. De queestes die je speelt voelen ook aan als een stand-alone RPG."

Hommages

Opvallend is hoe de designers van Final Fantasy XIV een hoop knipogen aan andere Final Fantasy-games in deze nieuwe uitbreiding hebben gestoken. Opvallend wat dat betreft is bijvoorbeeld de Gunblade, een wapen uit Final Fantasy VIII (1999), dat hier ineens in Hydaelyn opduikt, de van Final Fantasy XIV. "Het is een hommage aan Final Fantasy VIII", zegt Yoshida. "Ik wilde een element uit die game in Shadowbringers. Je zult nog meer knipogen zien, al zorgen we er altijd wel voor dat we het origineel niet teveel aantasten. Het blijft bij referenties, elementen die we op een verrassende manier doen opduiken, maar die geen centrale rol spelen. De hoofdvertelling van Shadowbringers is niet Final Fantasy VIII, of Final Fantasy X, maar Final Fantasy XIV. We zullen niet Aerith uit de doden doen opstaan om ze ineens te laten opduiken in Hydaelyn. Het is niet onze bedoeling om spelers hun herinneringen te vernielen."

 

Releasedatum
22/09/2010

Conclusie van Ronald

Een beetje oud, een beetje nieuw, wat single player-content, een paar systemen en mechanieken die op een boude manier werden vereenvoudigd: met Shadowbringers lijkt Yoshida-San zijn Final Fantasy XIV niet alleen te hebben uitgebreid, maar het ook volledig te hebben geherbalanceerd. Benieuwd wat doorgewinterde FFXIV-spelers ervan zullen vinden.