FIFA 20

FIFA 20

"FIFA Street-fans zouden FIFA 20 in huis moeten halen"

di 13/08/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

De nieuwe FIFA brengt de vibe van geaborteerde serie FIFA Street terug naar je console, via het nu al felbesproken nieuwe onderdeel Volta. Ik kreeg er onlangs alles over te horen, en speelde een paar potjes in een demoversie van de game, in Berlijn.

De relevantie van iedere nieuwe FIFA-editie schommelt met de jaren. Dit jaar, met het in september te verschijnen FIFA 20, lijkt het er weer zo een te worden waarin er details worden verbeterd die je bij het vorige deel niet eens echt als een manco had beschouwd. Had je bijvoorbeeld ooit al gemerkt dat de andere spelers in FIFA 19 maar een beetje als een kip zonder kop over het veld hossen totdat ze een pas krijgen? De designers van FIFA, in het Canadese Burnaby, blijkbaar ineens wel.

En dus gaven ze die arme zielen een beetje rust. "Het belangrijkste wat je zult merken aan FIFA 20 is dat het een meer bedaarde ervaring is", zegt Sam Rivera, Lead Gameplay Producer voor de game. "In die mate zelfs dat ervaren FIFA-spelers het aanvankelijk een beetje vreemd zullen vinden: het spel voelt misschien wat slomer aan. Maar dat is het niet: op de bal zit alle actie, met nog strakkere duels tussen spelers. Maar ernaast is het rustig. Je zult het spel op de grasmat beter kunnen inschatten."

Op de bal

Nog zo'n onhebbelijkheid van EA bij iedere nieuwe FIFA-editie: er worden vaak kleine innovaties in de gameplay voorgesteld die natuurlijk wel gebeurd zijn, maar die de afgelopen jaren al eerder als speerpunt werden voorgesteld. Zo ben ik er zeker van dat een wildere bal nog niet zo héél lang geleden net wat werd teruggedraaid omdat het wat te ontoegankelijk werd (in 2014, zo leert me een korte flits research in eigen archief). "In FIFA 20 werd de balfysica zo bijgewerkt dat hij wat meer botst in plaats van over het veld te schuiven", zegt Rivera. "Hij krijgt ook meer effect, waarmee je bijvoorbeeld meer het verschil kunt maken bij een vrijschop. We hebben aan een nieuw balcontrolesysteem gewerkt, met speciale aandacht voor niet alleen de fysica van de bal maar ook de soepelheid in de speleranimaties."

Het is - wellicht! - niet dat ze je met die terugkeer naar een wat realistischere balfysica voor het lapje proberen te houden. De jaarlijkse FIFA-finesses zijn meestal een kwestie van balanceren: tegenover de beduusdere opbouw van het spel mocht deze keer blijkbaar weer een wat wilder getik op de bal staan.

Betere benenwerk

Ook maakt de nieuwe fysica die ze aan de bal hebben verleend het mogelijk om een zogeheten knock-on te geven tijdens het dribbelen: de bal eventjes vooruit schoppen om snelheid te maken tegen een verdediger. Over dat laatste gesproken: ook in verdediging krijgen de spelers wat meer behendigheid in het tacklen. Meer naar het middenveld toe kun je ook 'strafe dribblen', een specialiteit van onder meer de Braziliaanse speler Neymar: je loopt, om je tegenspeler te verschalken, zijdelings terwijl je de bal tussen je hielen tikt.

Wanneer je dichter bij het doel komt, zegt Rivera, zul je merken dat je veel consistenter, klinischer je doelschop kunt uitvoeren. FIFA 20 wil je, kortom, een berekender potje voetbal aanreiken. "Onder meer met de AI van je medespelers, wat natuurlijk iets is waar we constant aan sleutelen", zegt Rivera. "In FIFA 20 reageren ze vooral sneller: je kunt een superlate pass geven, en toch zullen ze die aannemen."

Sjotten op straat

De 'gewone' FIFA - of, zoals de makers het vandaag noemen, '11 vs 11' - wordt dit jaar ook aangevuld met Volta, een nieuw onderdeel van het pakket dat eigenlijk een verderzetting is van FIFA Street, een afgeleide reeks waarvan EA tussen 2005 en 2012 vier edities op de markt bracht. Maar Volta - Portugees voor 'terugkeer' - is niet alleen straatvoetbal: er wordt een competitie opgezet (met zelfs een kleine verhalende campagne) waarbij ook in zalen wordt gevoetbald. Of op daken, en andere uit de band springende locaties. Met maximum vijf spelers per ploeg, in plaats van elf tegen elf.

"We zochten al eventjes naar een manier om straatvoetbal terug te brengen", zegt Rivera. "In zekere zin brengt dat spelers terug naar de kern van de sport: wanneer je als kind voetbalde in de tuin, kon dat ook niet met elf spelers tegen elf. Voetbal is meer dan de professionele sport, waarop we altijd de focus legden."

Geen hofseit

In Volta gebeuren er dingen die in het basisspel niet kunnen. Op sommige velden die je wereldwijd aandoet, zoals in afgerasterde veldjes op straat of op het dak van een wolkenkrabber in Tokio, kan de bal niet uit. De pleinen zijn verhard, wat ook een heel andere balfysica geeft. Er is ook geen offsideregel in Volta: de goals vallen dus wat sneller. Je hoort piepende sportschoenen op de vloer van een sporthal. Enzovoort. Volta miste voor mij de groezeligheid van de FIFA Street-titels - de hele ervaring voelt een beetje te gelikt - maar je merkt meteen wel dat er een veel ruwere voetbalervaring in zit.

"De kern is hetzelfde als in 11 vs 11: er zitten dezelfde vernieuwingen in qua fysica, AI en animatie", zegt Rivera. "Maar het heeft een compleet andere flair. De muren in bepaalde venues zijn als een derde man. En dankzij de strakkere gameplay van de basisgame zijn de trucs ook relatief makkelijk uit te voeren."

 

Releasedatum
27/09/2019

Conclusie van Ronald

De jaarlijkse vraag rijst weer op: is het de moeite om mijn vorige FIFA - 19, 18, 17 misschien? - te vervangen door de nieuwe? Wanneer je vroeger een fan was van FIFA Street, is de keuze relatief makkelijk. Als je puur voor het basisspel gaat, lees je dichter bij de releasedatum (27 september) misschien beter eerst even onze review door.