Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn

"New Dawn voelt vooral 110% Far Cry aan"

vr 25/01/2019
Gepreviewed door Raf
0 reacties

De nieuwe Far Cry volgt wel heel erg snel op de vorige. Het is dan ook een apart beestje dat voor een stuk voortbouwt op die Far Cry 5, maar er toch een eigen draai aan geeft. Een draai naarmate je langer speelt, er toch weer een andere beleving van maakt. Ik mocht onlangs de eerste uren van de game uitproberen.

Zoals je misschien al had gehoord speelt Far Cry New Dawn zich af in hetzelfde Hope County, Montana, dat als decor van Far Cry 5 diende. Meer precies: het maakt gebruik van een stuk van Far Cry 5’s wereldmap en het situeert zich 17 jaar na de nuclaire apocalyps die een streep zette onder de finale van die game. Heb ik Far Cry 5 nu voor jou gespoiled? Jammer, maar je hebt geen enkel excuus om nummer 5 nu nog niet te hebben uitgespeeld. Dus ga ergens anders uithuilen. Hier komt overigens nog een spoiler: ‘father’ Joseph Seed overleefde het en de kans is groot dat je hem in deze spin-off tegen het lijf zal lopen. En heel misschien ook de Deputy, je spelpersonage uit Far Cry 5...

Bloesems en bizons

De naar goeie gewoonte open spelwereld in New Dawn ziet eruit als een ademend, lieflijk, pastoraal lenteschilderij. Overal bloesems, bloemen en een natuur die in 17 jaar heel wat terrein terug voor zich heeft opgeëist. Qua postapocalyptische wereldbeelden is dit absoluut verfrissend. Het loopt er ook niet rond met monsterlijke mutanten à la Fallout. Alleen een handvol dieren (konijnen, herten, bizons) lijkt door de straling te zijn aangetast en dan zelden in de gevaarlijke zin.

Meer nog dan in vorige Far Cry-games trekt New Dawn de rpg-kaart.

Nee, de lelijkheid in deze wereld komt zoals zo vaak uit menselijke hoek. Terwijl de gemeenschap in Hope County zoals zo vele andere elders terug iets van een beschaving op poten tracht te zetten, zijn er anderen die zich hebben georganiseerd in plunderende en moordende bendes. De moorddadigste daarvan zijn de Highwaymen, gemotoriseerde en gewapende barbaren, geleid door de sociopatische tweelingzusjes Mickey en Mary-Lou. Aan gruweldaden van deze jongedames en hun volgelingen geen gebrek en dat maakt dat je die volgelingen zonder al te veel gewetensproblemen van de kaart veegt.

RPG-light

Meer nog dan in vorige Far Cry-games trekt New Dawn de rpg-kaart. Dat gaat niet verschrikkelijk diep - de makers hebben het zelf over “RPG-light” – en het zet zeker geen rem op de flow die de fans van de reeks intussen gewend zijn. Wat het wel doet is je wapens, de upgrades van je groeiende nederzetting, je voertuigen en je vijanden te categoriseren in (meestal) 4 rangen, en werkt dat hele systeem op elkaar in. Zo ga je met een wapen van rang 2 liever geen vijand van de vierde rang te lijf. Daarvoor heb je liever een wapen van rang 4 én een andere speler (of op z’n minst een gun for hire’) aan je zijde. Zo kan je bepaalde missies niet spelen voor je dat ene onderdeel van je thuisbasis naar een volgende rang hebt geüpgraded.

Home base

Die thuisbasis uitbouwen is een van de constanten in New Dawn. Je zal keuzes moeten maken wat je eerst upgrade en die hangen dan weer af van je speelstijl. Ga je (eerst) voor betere wapens, voertuigen, explosieven, meer gezondheid, meer missies, meer helpers? Eenmaal een upgrade doorgevoerd, ontgrendel je nieuwe, betere stats, missies of items, al moet je die laatste meestal nog zelf craften met bij elkaar gesprokkelde resources. De centrale resource is ethanol, de brandstof die deze wereld doet draaien. Je verdient die door ethanoltransporten van de Highwaymen te kapen, of door hun outposts over te nemen.

Je thuisbasis uitbouwen is een van de constanten in New Dawn.

Yep, de outposts zijn terug en deze keer kan je nadat je er een hebt overgenomen, die voor wat extra ethanol terug aan de vijand overlaten. Daarna kan je diezelfde outpost nog twee keer opnieuw heroveren. Hij wordt dan telkens verdedigd door taaiere vijanden, maar jij hebt tegen dan waarschijnlijk betere wapens, een andere tactiek of een nieuwe gun for hire aan je zijde. Dat systeem noemen de ontwikkelaars ‘Outpost Escalation’ en is een elegante oplossing om de toch behoorlijk kleinere map (in vergelijking met die van Far Cry 5 toch) van een stevig aantal uitdagingen te voorzien.

Zeg het met zaagbladen

"If I wasn’t blind as fuck I’d be fighting right along with you”. Inderdaad, in de wereld na de bom is het taalgebruik er niet fatsoenlijker op geworden. Dit komt uit de mond van een oma die ons in een missie van de centrale verhaallijn in de richting wijst van een krachtig wapen. We hadden al zo’n tuig dat zaagbladen met geruisloze dodelijkheid afschiet, maar dat type kaatst zijn projectielen. Handig tegen vijanden in dekking of met een schild. Voor de rest geven de gebruikelijke pistolen, machinepistolen, mitrailleurs, zware mitrailleurs, shotguns, bogen, werpmessen, raketwerpers, mijnen, granaten, molotovcocktails en een keur aan slagwapens ook hier weer present. En dus meestal in 4 niveaus van slagkracht.

Sprinten zonder voorsprong

Zoals we dat gewend zijn schiet ook deze Far Cry verhaalsgewijs aan 200 per uur uit de startblokken maar geeft hij je daarmee geen voorsprong op de rest van de spelwereld. Je moet een en ander liever zelf ontdekken, maar we hebben het idee dat New Dawn een best boeiende verhaallijn zal volgen. Die weinig prettig gestoorde tweeling intrigeert, maar ook de gedwongen samenwerking tussen de voormalige sekte van Joseph Seed en de andere overlevenden, geeft al een paar hints naar een allesbehalve stabiele dynamiek. Aan jou om wel weer de wereld stuk voor stuk onder controle van de ‘goeien’ te brengen.

Die weinig prettig gestoorde tweeling intrigeert...

Trek er eens op uit

Nagenoeg de hele game en de hele verhaallijn speelt zich af in Hope County. De enige uitzondering zijn de Expeditions. Dat zijn aparte missies die je meevoeren op een uitstap naar iconische plekken elders in de VS, waar je op minder uitgestrekte locaties heel specifieke uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Je stapt die locaties binnen met al je gear uit de ‘gewone’ game en alles wat je daar plundert neem je achteraf ook weer gewoon mee terug. We speelden zo een expeditie in een niet echt iconische locatie, maar we waarderen de variatie en het is vooral nog een manier om de sterk teruggeschroefde speelmap uit de hoofdgame te compenseren. De ontwikkelaar belooft ook een hoge herspeelbaarheid voor deze Expeditions.

If I wasn’t blind as fuck I’d be fighting right along with you.

Voor het overige voelde New Dawn vooral 110% Far Cry aan. Met de vlotte besturing, robuuste shootermechanismen, veel bewegingsvrijheid in je keuze van route of tactiek. De voertuigen laten zich nog steeds ietwat log besturen, maar dat is nooit echt een issue en de repetitiviteit van random uitroepen door de npc’s is dat nog steeds wel. De opties om af te dwalen van de centrale verhaallijn zijn weer talrijk genoeg om de game uren langer te maken ‘dan strikt noodzakelijk’ is en de herkenbaarheid van dat stukje Hope County voor Far Cry 5-veteranen is net groot genoeg, maar wijst niet op luiheid.

 

Releasedatum
15/02/2019

Conclusie van Raf

Far Cry New Dawn gooit de formule niet om, maar de nieuwe look van Hope County, de hint naar een boeiend verhaal, het mechanisme van je thuisbasis en de sterkere RPG-elementen, maken dat we akkoord zijn met de ontwikkelaar om dit een spin-off te noemen en geen luie mod waar ze snel mee hopen te cashen.