Far Cry 4

Far Cry 4

Op bezoek bij koning Pagan Min

Far Cry 4

Op bezoek bij koning Pagan Min

Een shooter die niet eens een shooter is: dat is, in een notendop, wat Ubisoft Montréal van plan is met Far Cry 4. Net als de vorige game, twee jaar geleden, heeft hij weer een compleet doorgeslagen slechterik, een held waar evengoed een hoek af is, een open wereld, en een natuurlijke omgeving. De aard van al die beestjes is deze keer natuurlijk anders, maar de infernale cocktail die ze samen vormen borrelt weer even heftig als bij de vorige.

Een (fictief) ministaatje in het Himalayagebergte, waar de zelfverklaarde koning Pagan Min de plak zwaait. Een getormenteerde held, Ajay Ghale, die na jaren van omzwervingen terugkeert naar zijn geboorteland, en niet zo opgezet is met het nieuwe bewind. De Ubisoftploeg die Far Cry 4 aan het maken is, lijkt absoluut van plan om de erfenis die de mensen achter de onverwachte culthit Far Cry 3 hadden achtergelaten zo goed mogelijk in ere te houden. Daar hoort dus een held bij met een hoek af, maar ook een slechterik die nieuwe horizonten van slechtheid opzoekt.

"Eender welk personage dat je verzint, is pas geloofwaardig als het gebreken heeft", zegt Mark Thompson, de narrative designer van de game. "Niemand is een volmaakt mens; we hebben allemaal onze problemen. Een personage dat geen enkel gebrek heeft, is gewoon niet interessant. Het is veel boeiender om een personage met een fataal gebrek te zien worstelen, en te begrijpen dat dat zijn ondergang kan betekenen. Bij Ajay is het interessant om dat te zien, maar hij is tegelijkertijd een onbeschreven blad: de contouren van het personage zijn wel uitgetekend, maar jij moet als speler denken dat je die gast bent. Hetzelfde geldt voor Pagan Min. De Far Cry-reeks heeft een reputatie voor zijn compleet geschifte slechteriken, maar het verschil tussen hem en Vaas in de vorige game, die duidelijk doorgeslagen was geraakt door de omgeving waarin hij zat, is dat hij een compleet ander soort charme heeft. Hij heeft het allemaal in de hand. En hij kan de vreselijkste dingen doen, heeft zichzelf tot koning uitgeroepen, indoctrineert zijn volk, maar is tegelijkertijd heel charismatisch. En dat doet je grinniken wanneer hij de vreselijkste dingen doet."

Olifanten

Als de Call of Duty-games kunnen worden vergeleken met Michael Bay-actiefilms, haalde Far Cry 3 eerder zijn mosterd bij films als Apocalypse Now en Fight Club. Voor aflevering vier keken de makers eerder naar films van Quentin Tarantino als referentie, zegt Thompson: vooral de snelle switch tussen hard geweld en morbide komedie zal volgens hem ook in de game zitten. "De personages zijn larger than life. Dat maakt het gewoon leuk: je lacht om het geweld, terwijl je het eigenlijk serieus zou moeten nemen."

Elke seconde wordt er een verhaal verteld in Far Cry 4, exclameert Ubisoft in zijn marketingboodschap rond de game. En dat klopt wanneer we er een korte demo van doorlopen tijdens de E3. Staan onder meer op het menu: rijdende auto's waar je in en uit kunt springen zoals de achtervolgingsscène in de film Raiders of the Lost Ark, berijdbare olifanten (we zagen er eentje frontaal een jeep rammen!), en een tweede speler die - zonder dat hij noodzakelijk zelf de game in bezit heeft - kan assisteren als ingeroepen huurling. Gewoon even op de juiste knop drukken, en hulp komt aangestormd via de parachute.

Ook de wereld waarin Far Cry 4 zich afspeelt is heel anders. Na de tropische locatie van Far Cry 3 (en de eerste Far Cry), en de Afrikaanse savanne van Far Cry 2, gebeurt alles deze keer in het Himalayagebergte. "Dat wilden we vooral voor onszelf doen", zegt Thompson. "We waren allemaal hongerig naar iets compleet anders. Andere vegetatie, temperatuur, omgeving, een nieuw ecosysteem, enzovoort. Zo kwamen we bij die olifanten terecht. Ook de verticaliteit van deze nieuwe omgeving is anders: je moet soms grote hoogten bereiken, waarvoor we dus ook nieuwe wapens en ander materieel moesten verzinnen, zoals een grijphaak."

Niet eens een shooter

Dat het shootergenre stilaan op zijn retour is (zowel Call of Duty als Battlefield, de twee belangrijkste reeksen in dit genre, zagen de afgelopen twee jaar hun verkopen dalen), deert Thompson niet. "We zien Far Cry 4 zelfs niet als een shooter", zegt hij. "De first-person-shooter is eigenlijk een heel beperkt genre: je hebt de multiplayer en de singleplayercampagne, en daar houdt het meestal bij op. Wij maken een game met een reusachtige open wereld, rpg-elementen, waarbij de gameplay uit een systeem voortvloeit, niet uit een vooraf vastgezet design. Ik zie games als Call of Duty niet als concurrenten voor Far Cry 4: onze game zit meer in het rijtje van een Skyrim. De kernmechaniek is toevallig schieten, maar de ervaring die daarrond werd gebouwd is heel anders."

Releasedatum
11/18/2014
Beschikbaar voor

Conclusie van Praga

Ben jij ook klaar voor de subversieve gekte van Far Cry 4, ook al zoekt de game deze keer veel frissere oorden op? Laat van je horen!

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments