"Fans van Company of Heroes 2 en Warcraft III moeten Iron Harvest zeker in de gaten houden"

"Fans van Company of Heroes 2 en Warcraft III moeten Iron Harvest zeker in de gaten houden"

"Fans van Company of Heroes 2 en Warcraft III moeten Iron Harvest zeker in de gaten houden"

Het zijn trieste tijden voor de fans van RTS-games. Er verschijnen nauwelijks of geen RTS-titels die het vermelden waard zijn, wat voor mij ook de reden is waarom ik nog steeds verknocht ben aan Company of Heroes 2, Age of Empires, Command & Conquer of de Total War-series.

Volgens bepaalde collega’s zou ontwikkelaar King Art Games’ Iron Harvest wel eens zeer de moeite kunnen zijn. Bovendien zou de game een zeer hoog Company of Heroes 2-gehalte hebben. Reden genoeg voor mij dus om aan de slag te gaan met de tweede beta van Iron Harvest 1920+, inclusief de Saxony Empire. (Of den Duits zoals wij plegen te zeggen...)

1. Grote mappen en veel tactische vrijheid

Wat ik ten zeerste heb geapprecieerd is het feit dat de mappen in Iron Harvest groot zijn, en dat ik zelf kon bepalen langs welke route ik aanviel of me terugtrok. Uiteraard rekening houdend met natuurlijke hindernissen zoals rivieren of gebergtes. Daarbovenop zijn er altijd voldoende mogelijkheden om mijn troepen in of achter te verschuilen. Via groene icoontjes had ik meteen door waar ik mijn personages of squads het beste dekking kon geven. Handig wanneer ik zelf onder vuur kwam te liggen, of wanneer ik de vijand in een hinderlaag wilde lokken.

Zo kon ik mijn infanteristen onderbrengen in diverse gebouwen of zelfgebouwde outposts. De Mechs, Heavy MG’s of kanonnen positioneerde ik meestal achter het hoekje of achter een bocht zodat ze uit het zicht stonden, maar meteen los konden gaan wanneer de vijand ter plekke was. Ik ben dan ook zo’n type dat met hoofdrolspeelster Anna Kos en haar pet beer Wojtek, die ik bepaalde commando’s kan geven, de tegenstander opzocht, hem meelokte en zo gigantisch hard in een hinderlaag deed lopen. Lekker! Wie niet sterk is moet slim zijn, of hoe zeg je dat…

Maar wees niet overmoedig want alles kan kapot! Je zit dus nergens voor altijd veilig en moet niet op je lauweren gaan rusten. Ik trachtte mobiel te blijven door van gebouw naar gebouw te rennen, achter muurtjes te schuilen of me te verbergen in het hoge gras. De combat is meer dan dynamisch en moedigt je aan om constant bij de pinken te blijven.

Geen dekking in de buurt? Laat dan je engineers prikkeldraad leggen, zandzakjes of mijnenvelden aanleggen. Of maak gebruik van de bomkraters die je na een flinke bolwassing links en rechts op het slagveld aantreft. Creativiteit (hey wat doen die olievaten daar?) en voorzichtigheid hebben me meer dan eens het leven gered, maar cover gebruiken is echt wel dik aangeraden in deze game.

Met deze Stiefmutter wil je absoluut geen ambras maken...

2. De Mechs zijn echt wel cool

De sterren van de Iron Harvest-show zijn de Mechs, en die komen in alle geuren en kleuren, maten en gewichen en elk type bepantsering en bewapening dat je maar kan bedenken. Zo heb je Mechs die explosieve granaten lanceren, grondtroepen roosteren met gigantische vlammenwerpers, gebouwen en tegenstanders aan gort meppen met gigantische sloophamers, snelle scouts die vernietigend kunnen uithalen maar minder armor hebben, of stevige Mechs met ratelende machinegeweren die tegenstanders onder druk kunnen zetten zodat mijn grondtroepen de aanval of tegenaanval kunnen inzetten.

Ik zorgde er trouwens voor dat mijn Mechs altijd konden rekenen op een engineer in de buurt. Uiteraard raken ze beschadigt, en kun je hun onderdelen recupereren als resources, maar ik heb ze liever in topform en steeds klaar voor de strijd. Engineers kunnen Mechs op elk moment repareren, en het is echt aangeraden om tussen twee aanvalsgolven door hen snel een opknapbeurt te geven, of hen zelfs in het heetst van de strijd bij te staan.

Tip van het huis: niet elke Mech is even snel, hou daar rekening mee als je je verplaatst over het slagveld want een achterblijvende Mech is een makkelijke prooi voor de vijand…

Hou steeds een squad engineers in de buurt van je (peperdure) Mechs.

Denk dus goed na over je strategie voor je aan je arsenaal Mechs begint te bouwen. Groot en stevig, maar log? Snel en wendbaar, maar kwetsbaar? Of medium? Short range of long range? Kortom denk na voor je bouwt! Goed om weten is dat elke factie zijn eigen Mechs heeft. De Saxonians mogen dan wel de meest geavanceerd Mechs hebben, ze kosten ook het meeste geld.

Arme Anna en haar landgenoten die nog maar pas bekomen zijn van de Great War moeten het doen met gammele Mechs, die wel goedkoper zijn waardoor je er misschien wat meer wil bouwen. Tot slot hebben ook de Rusviet hun eigen, betaalbare units inclusief dikke bepantsering. Zo heeft elke factie zijn eigen voor- en nadeel en is het nog steeds aan jou om zelf je manier van aanpakken te bepalen. Denk dus twee keer na voor je gaat shoppen…

De Mechs kunnen een absolute troef zijn in de strijd, als je ze op de juiste wijze inzet.

3. Elke factie heeft zijn Heroes zoals in Warcraft III

Ook het single player-verhaal in Iron Harvest, dat bestaat uit drie campagnes die je vanuit het perspectief van een van de drie facties (Rusviet, Saxony en Polonia) speelt. Trouwens voor de goede orde, King Art Games haalde de inspiratie voor deze game bij de Poolse illustrator Jakub Różalski en het bordspel Scythe. In elk van deze campagnes staat één personage centraal, en in mijn geval was (of waren) dat Anna Kos en haar beer Wojtek. Meeslepend om te zie hoe de tienjarig Anna uitgroeit tot een straffe verzetsstrijder én verdomd goede sniper, die het beste van zichzelf geeft in haar strijd om Polonia te bevrijden van de Rusviet.

Het deed me trouwens wat denken aan die andere geniale RTS-game, genaamd Warcraft III waar je ook verschillende campagnes hebt, met daarin telkens een bepaalde factie die centraal staat. Zou King Art Games dan gaan gluren zijn bij zowel Company of Heroes 2 als Warcraft III? Trouwens even meegeven dat de cutscènes het verhaal netjes aan mekaar breien en meer duiding geven. Iets waardoor ik me nog meer betrokken voelde bij de gebeurtenissen in deze verrassende titel. Enkel jammer dat de lipsync hier allesbehalve goed zit, maar bon het is een bèta.

De centrale personages uit de campagne kan je trouwens vergelijken met de Heroes uit Warcraft III. Ze hebben elk een speciale skill en kunnen rekenen op dierlijke metgezellen. Zo heeft Anna haar beer Wojtek, de ervaren Saxonian Gunter von Duisburg doet het met twee wolven, namelijk Tag en Nacht, en de Rusviet Olga heeft een tijgervriendje genaamd Changa. Daarbovenop kan Anna ook rekenen op de steun van haar vader Piotr en haar nonkel Lech.

Gunter Von Duisburg is het centrale personage in de Saxonia-campagne.

4. Je infanterie is geen wegwerpproduct

Koester je units in Iron Harvest. Verspreid over het slagveld liggen diverse wapenkisten, grondstoffen (olie en ijzer) en medical supplies. Vooral deze laatste benutte ik altijd zodat mijn troepen steeds klaar waren voor wat komen zou. Mijn eenheden mogen dan wel stijgen in ranking, gaande van gewone soldaat over veteran naar elite, maar het was niet zo dat ik ze aan de lopende band kon produceren.

Vaak moest ik het dan ook doen met de troepen die ik had, of kon ik mijn squads aanvullen on the go. Iets wat sneller en goedkoper is dan ze te 'broeden' in mijn barracks, en ze ook meteen inzetbaar zijn. Verloor ik echter een hele squad, dan moest ik wel via mijn barracks troepen bijkweken.

Gooi je infanterie niet te grabbel in de strijd.

5. Gebruik het juiste wapen voor de job

Gebruik ook altijd het juiste wapen voor de job. Het heeft geen zin om met tien squads grenadiers, gunners, engineers of riflemen op pad te gaan. Maak gebruik van de wapenkisten die je vindt, loot de wapens/gear van gesneuvelde vijanden. Bewapen er eentje met granaten, shotguns of kanonnen die je hebt geloot van de vijand, of hebt bemachtigd uit een wapenkist, en zorg dat je een divers leger hebt dat op alles voorbereid is. Op zoek naar grondstoffen om je basis uit de grond te stampen? Verover dan oliepompen, ijzermijnen of voorraadkisten, bouw (en upgrade) een outpost en duw er wat troepen of een sentry gun in. Ook de vijand zit immers niet stil…

Trouwens ga nu ook niet met je units als een gek massaal op de Mechs knallen want dat levert een bloedbad op. De Mechs zijn kwetsbaar achteraan omdat hun armor daar het dunst is. Zoals ik eerder al zei, laat het vuile werk over aan Anna. Zij zal de vijandige Mechs of infanterie weglokken waarna jouw units (bij voorkeur gunners en grenadiers) hen lekker langs achter pakken en tot schroot herleiden, of in de pan hakken. Of zoals we vaak deden in World of Warcraft, laat een squad de Mech kiten, en laat een andere squad hem langs achter pakken...

Size does not matter in Iron Harvest, wie niet sterk is moet slim zijn zeggen ze bij ons...

 

6. Operation Sonnenaufgang mit Gunter Von Duisburg

Nope, dit is niet de nieuwste hit van een of andere Duitse schlagerzanger! Door deel te nemen aan deze nieuwe bèta kreeg ik de kans om aan de slag te gaan met het Saxony Empire, een van de meest invloedrijke landen in het fictieve universum van 1920+. Met een machtige industrie, hoogontwikkelde steden, moderne fabrieken en een sterke militaire traditie, hunkert het Saksische rijk naar meer controle over het oude continent.

Na de laatste Grote Oorlog, die eindigde met ongunstige voorwaarden tot overgave voor Saksen, is de huidige sfeer in het rijk slecht. Bovendien verzetten trotse elitairen en vernederde aristocraten zich in het geheim tegen het verzoeningsbeleid van de keizer. Sterke krachten in het Saksische leiderschap snakken naar wraak en een nieuwe oorlog lijkt onvermijdelijk. 

Ook deze factie kan rekenen op dikke, en vooral dure Mechs. Het Saxonian Empire steunt zeer hard op de Saxonian tradities aangevuld met hun technische superioriteit vergeleken met de concurrentie. Hun zwaarbewapende én bepantserde Mechs zijn niet alleen een lust om naar te kijken, maar vooral een bron van genot als je ze uit de bol ziet gaan op het slagveld.

Aan de leiding hier staat Gunter von Duisburg, een oude ijzervreter, voorzien van een dikke Duitse snor, een mechanische arm met stalen lemmet en een vet pistool, en uiteraard zijn twee wolven Tag en Nacht. Op de tonen van wat klinkt als stevige Duitse marsmuziek stuwt hij zijn troepen vooruit, liefst naar de overwinning. Hier bijgestaan door niemand minder dan Prince Wilhelm...

Het ziet er niet goed uit voor ons Brunhilde...

7. Het koningskoppel Gunter en Brunhilde

Daar waar Anna Kos' verhaal zich meer liet spelen als een kruising tussen een guerrilla oorlog en een partizanenstrijd, kiest Gunter resoluut voor een frontale aanval. De man heeft natuurlijk reeds jaren ervaring in oorlogsvoering en laat zich niet zomaar door iedereen in de verdrukking duwen. Hij heeft er dan ook de ervaren en tot de tanden bewapende troepen voor waaronder de Stormtroopers, nee niet die gasten uit Star Wars, bewapend met SMG’s.

Qua Mechs kon ik rekenen op de ultra heavy mech SKS 300 “Kaiser” die me wat doet denken aan de Star Wars AT-AT met zijn naar voren gericht kanon en meerdere machinegeweren aan de zijkant. De PKP 17 "Eisenhans” doet me dan weer denken aan de AT-ST uit Star Wars. Vergeef me deze creatieve omschrijving maar zo hebben jullie een idee van hoe deze stalen monsters er uitzien. Al noemt der Gunter zijn dikke Mech liever Brunhilde…

De Mechs van Gunter en co zijn wel stukken duurder, en vooral steviger en dodelijker, dan die van de concurrentie. Het is dan ook aan te raden om er zorg voor te dragen en ze vooral op een correcte manier in te zetten wanneer je de strijd aangaat. Ik gebruikte ze hier vooral om het vijandelijk vuur aan te trekken, terwijl mijn infanterie langs de flanken oprukte en de tegenstanders verraste.

Verkeersinformatie: opgelet er bevindt zich een defecte Mech op de sporen in het station van Zalesië.

8. Maar..., ja er is een maar

Wel bleef ik na mijn speelsessie met nog wat vragen zitten. De Mechs zijn origineel en super cool maar missen wat diepgang. Het zou immers heel tof geweest zijn als ik hen had kunnen pimpen met onderdelen of wapens die ik had buitgemaakt op verslagen of vernielde Mechs.

Ook vreemd vind ik het feit dat ik, wanneer ik mijn Mech letterlijk over een vijandelijke squad liet stappen, ze niet verpletterd werden. Daarnaast viel het me af en toe op dat Mechs, en soms zelfs mijn infanterie, zich in bebouwde/beboste omgevingen vastliepen tegen gebouwen, muurtjes of bomen. Best vervelend wanneer de strijd in mijn voordeel leek beslist te worden maar mijn stalen troef zich vastliep in een gebouw.

 
Releasedatum
09/01/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Praga

Voorlopig ziet Iron Harvest er heel cool en plezant om spelen uit, maar ondanks het feit dat ze heel hard gingen piepen bij kleppers als Dawn of War, Warcraft III en zeker Company of Heroes 2 wil ik King Art Games zeker sterk aanbevelen om de sterren van hun show, de Mechs dus, toch wat extra liefde en aandacht te geven, en ze vooral niet te snel te willen uitspelen als een leuk extraatje. Wat wel heel goed in mekaar zit in deze game is de boeiende verhaallijn, de interessante en goed uitgewerkte personages, en vooral de schitterende tussenfilmpjes die het verhaal aan mekaar breien en mezelf bleven aanzetten om het ‘nog ene keer te proberen’ voor ik ging slapen.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments