F1 2019

F1 2019

Hands-on in het hoofdkwartier van Formule 2-ploeg MP Motorsport

ma 17/06/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

In de nieuwe officiële Formule 1-game staat dit jaar de levenslange rivaliteit tussen bepaalde F1-autocoureurs centraal. Ik trok naar het hoofdkwartier van Formule 2-ploeg MP Motorsport in het Nederlandse Westmaas, die ook in de game zit. Niet alleen om een paar brokken uit de game te spelen, maar ook te achterhalen waarom piloten zo verdomd kwaad op elkaar kunnen worden.

Wat hébben sommige F1-piloten toch tegen elkaar? Wat dreef legendes als Ayrton Senna en Alain Prost ertoe om, zelfs op momenten waarin ze voor dezelfde ploeg reden, elkaar op de meest venijnige manier van de baan te willen rijden op de circuits van San Marino, Suzuka en Hockenheim? Niet voor niets is die levenslange wedijver tussen de twee autocoureurs, die haar hoogtepunt vond in de late jaren 80, het centrale thema in de Legends Edition van F1 2019.

Die officiële Formule 1-game van de Britse racespecialist Codemasters heeft dan ook, bijvoorbeeld in de verhalende single player-campagne, dit jaar 'rivaliteit' als thema. Want in de betere motorsport zijn levenslange vetes gewoon deel van het dagelijkse leven, zegt F2-coureur Daniël De Jong. "Er zijn jongens waarbij ik altijd uit de buurt zal blijven wanneer we allemaal op eenzelfde evenement buiten de piste zijn. De onderlinge verhoudingen tussen coureurs in de motorsport zijn heel apart. Ook in andere sporten is er natuurlijk wedijver, maar in de motorsport is het volgens mij moeilijker om die naast je neer te leggen. Dat heeft alles te maken met de enorme druk die op je rust als coureur. Je hebt een korte tijd om het te maken, je carrière kan snel afgelopen zijn, en ieder punt dat je pakt telt. Maar die punten pak je wel af van anderen."

Van F2 naar F1

MP Motorsport, de ploeg waarvoor De Jong rijdt, is een F2-ploeg. Misschien weet niet iedereen dat, maar motorsportfederatie FIA heeft meerdere 'formula'-motorsportcompetities: het gaat in essentie van vier naar één, met nog een paar nevenformules (zoals Formula Renault en Formula Ford), en elke rang - met auto's die een oplopende kracht hebben - is een opstapje naar de gegeerde Formule 1. MP Motorsport, dat onder meer deelneemt aan F3- en F2-competities, zit mee in de F1 2019-game omdat de bekende racetitel sinds deze editie ook F2-races bevat. "Dat is bij onze fancommunity al een hele tijd een van de meest gevraagde features", zegt Paul Jeal, hoofd van de F1-franchise bij Codemasters. "Dit was bovendien een perfect moment: de drie beste F2-coureurs uit 2018 - George Russell, Lando Norris en Alexander Albon - gaan dit seizoen over naar F1."

Zelfs in de multiplayer wordt de onderlinge rivaliteit tussen F2- en F1-coureurs voor een stuk uitgespeeld.

Dat betekent dus dat ook de overstap van F2 naar F1 een belangrijk onderdeel zal vormen van F1 2019's singleplayercampagne. Je zult oefen- en kwalificatieritten moeten rijden voordat je aan de kampioenschappen kunt deelnemen. En dat begint deze keer dus nog een trap lager dan bij de voorgaande F1-games. "Alle F1-legendes zijn, ook in het echt, begonnen in de lagere formules", zegt De Jong. "Er is een ladder die naar F1 leidt, eigenlijk helemaal van een soort veredeld karting naar de grote competitie. En waarin je als coureur ook relaties onderhoudt. Die niet altijd de beste relaties worden."

Visueel verbeterd

In de game, waarvan ik een paar rondjes reed in een van de racestoeltjes die stonden opgesteld in het MP Motorsport-hoofdkwartier in het Nederlandse Westmaas, waren alleen maar losstaande races mogelijk, maar ik kreeg er wel een idee van de verbeteringen die de game heeft gekregen sinds de voorgaande versie. Vanzelfsprekend blijft het een simulatiegame, dus het aanpassen van het spel aan je vaardigheid gaat verder dan alleen maar de algemene moeilijkheidsgraad doen verspringen van 'easy' naar 'hard': er zijn individuele elementen - zoals bochtenhulp, stuurgevoeligheid en het bekende hulplijntje - die je aan of uit kunt zetten.

Er zitten natuurlijk ook kleine tweaks in de besturing, maar het belangrijkste waarin F1 2019 uitblinkt ten opzichte van de editie van vorig jaar is het visuele element. Wanneer je bijvoorbeeld 's nachts rijdt, krijg je in plaats van het duffe donkere patina uit de voorgaande games een uitgerekend heel felle omgeving, waarin het verblindende kunstlicht rond de piste zich heel realistisch vermengt met de duisternis van het zwerk. "Het licht dat weerkaatst in het vizier van je helm geeft alles een mistig effect", zegt De Jong, die de game eveneens uitprobeerde. "Net als in het echt."

Zelfs in de multiplayer wordt die onderlinge rivaliteit tussen F2- en F1-coureurs voor een stuk uitgespeeld. In de livegame die F1 2019 nu is - er komen iedere week drie nieuwe race-events - worden Leagues gecreëerd door spelers zelf, dus wellicht komt daar wel een element van sociale druk bij kijken. Al kun je gelukkig ook gewoon een League met je eigen vrienden maken. Bij de lancering van F1 2019 zal het huidige F2-seizoen overigens nog niet gereden zijn (het eindigt pas op 1 december in Abu Dhabi), maar de races daarvan komen achterna met een gratis update.

 

Releasedatum
28/06/2019

Conclusie van Ronald

Met de thematische aanpak maakt Codemasters zijn jaarlijkse F1-edities alvast een pak relevanter dan een jaarlijkse versie waarin alleen maar de graphics, de fysica en de finesses van de gameplay zijn bijgevijld. Eind juni kun je zelf zien hoe hartgrondig kwaad je jezelf op andere coureurs kunt maken.