ELEX

ELEX

Sci-fi-meets-fantasy op gamescom

di 29/08/2017
Gepreviewed voor Xbox One, Xbox One X, PC, PS4 door Lazlo
0 reacties

Wat krijg je als een meteoor met een waardevol buitenaards goedje op onze aarde inslaat? Een goedje dat – om het vraagstuk compleet te maken – zowel magische krachten kan ontluiken als vooruitstrevende nieuwe technologie kan opwekken. De bron voor een interessant nieuw rollenspel, zo blijkt.

Ze steken het niet onder stoelen of banken, de makers van ELEX. Het achtergrondverhaal van deze nieuwe rpg is niets meer dan een gemakkelijk excuus om de meest onlogische elementen met elkaar te combineren. Tja, wat doe je anders als je een hybride tussen een high fantasy-titel en een hardcore sci-fi verhaal wilt maken?

Herkenbaar

Dat het team van het Duitse Piranha Bytes, intussen wel bekend door titels als Gothic en Risen, enkele hoeken afsneed om het concept te realiseren dat in hun hoofd zat, mag geen probleem zijn. En dat is het overduidelijk ook niet concludeer ik wanneer ik ELEX voor de eerste keer live in actie zie.

De game oogt niet bijster speciaal, vergeleken met titels als The Witcher, Dragon Age: Inquisition of zelfs The Elder Scrolls: Skyrim. Je krijgt een open spelwereld – die trouwens werkelijk immens is – waarin je quests tot een goed einde brengt en gaandeweg jouw personage helemaal naar je eigen hand zet. Ondanks het atypische concept van sci-fi-meets-fantasy niets nieuws onder de zon dus.

Het ontwikkelen van je personage krijgt wel een boeiend kantje op die manier. Zo kan je aan de slag als een klassieke fighter met een two-handed sword in heavy armor, maar zoef je intussen wel geestig rond met een jet-pack op je rug. Of je gaat net voor een volledig op technologie berustend personage dat het meer moet hebben van ranged wapens als laser guns. Of je verkiest je personage meer als een mage te ontwikkelen en zet sterk in op magische aanvallen zoals firespells.

Complete vrijheid

De makers geven je de complete vrijheid en duwen je niet in een hokje waarin je vasthangt aan een unieke class. Net als in The Elder Scrolls-games unlock je net die abilities die jij wilt gebruiken in de strijd, zonder al te veel te moeten nadenken over of dat net binnen de uitgetekende klasse van je personage past.

Dat alles is mogelijk door het gebruik van ELEX: een buitenaards goedje dat – zoals gezegd – zowel magische krachten kan ontluiken (door in te nemen) of als krachtbron kan dienen voor vooruitstrevende technologie (zoals andere grondstoffen als kolen). Piranha Bytes wil je als speler in één playthrough van alles laten proeven waar je zin in hebt.

Je vraagt je nu misschien af hoe je een gebalanceerde game kan maken waarin je knives (en swords, en axes, en …) meeneemt naar een letterlijke gunfight. Het antwoord is best simpel: resources. Je kan volledig inzetten op automatisch wapentuig, maar door een merkbaar gebrek aan ammunitie zal je ieder schot zorgvuldig moeten inschatten. De combat is volgens de makers dan ook vooral op mêlee gericht, die je kan verrijken met een extra ranged aanval van tijd tot tijd.

 

Releasedatum
17/10/2017
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Wat ik tijdens gamescom zag van ELEX wist me alvast van het sci-fi-meets-fantasy-concept te overtuigen. Of de gameplay en inhoud van de game er ook naar zal zijn, ontdekken we normaal gezien later dit jaar nog.