The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

Hands-on in Londen

do 28/03/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Met massieve uitbreiding Elsweyr maken - eindelijk! - draken hun opwachting in The Elder Scrolls Online. Maar je duikt er ook dieper in de thuisstreek en de cultuur van een van de meest tot de verbeelding sprekende rassen van de Elder Scrolls-reeks: de poes-achtige Khajiit.

Bovenop de honderden uren van je leven die je al in The Elder Scrolls Online en zijn uitbreidingen kunt doen verdwijnen, komen er op 4 juni nog zo'n dertig uur extra queestes bij in Elsweyr, de nieuwe massieve uitbreiding van de onlinegame. Die wordt ook los verkrijgbaar in de winkel, en kan door nieuwe spelers als startpunt worden gekozen om de rest van The Elder Scrolls Online aan te vatten - inclusief de originele content en voorgaande massieve uitbreidingen als Morrowind en Summerset.

Creative director Rich Lambert gaat nèt niet zo ver als zeggen dat het een volledige nieuwe game is. "De content van Elsweyr moet natuurlijk zowel voor doorgewinterde TESO-spelers als voor nieuwelingen uitdagend zijn", zegt hij. "Maar het past allemaal meteen in de bredere onlinecontent die voorhanden is. En in uitdagingen - trials - die je alleen maar samen met andere spelers kunt aanvatten. Er zijn TESO-spelers die bij de solocontent blijven, en die is inderdaad ook groot. Maar het merendeel van de spelers doet àlles. Dat weten we uit data-analyses die we geregeld trekken."

In je uppie

Vlak voor mijn gesprek met Lambert en lead gameplay designer Rob Garrett had ik een uur van de game gespeeld. Eén luttel uur gameplay uit een MMO is natuurlijk niéts, maar de hands-on sessie gaf toch een goed idee van waar ze naartoe willen met de reeks. Het was slechts een deel uit de uitgebreide tutorial, die de speler moet zien te onboarden voor het rijke buffet aan ervaringen en queestes dat ondertussen, sinds The Elder Scrolls Online werd gelanceerd in 2014, al door meer dan 11 miljoen spelers werd aangevat. "De meeste daarvan beginnen de game in hun eentje, in het besef dat er andere spelers in de buurt zijn, maar het samenspel interesseert hen aanvankelijk niet", zegt Garrett. "Tot ze zich kunnen aansluiten bij een Guild. Vanaf dat moment merk je dat ze meer en meer in contact met andere spelers komen. Omdat ze merken dat die hen kunnen gidsen."

Die poezekes, dus

Elsweyr is, net als de titel van uitbreidingen als Morrowind en Summerset, een plaatsnaam. Het is de meest zuidelijke provincie van Tamriel, gekenmerkt door zijn savannes en woestijnen. Maar het is natuurlijk vooral de thuisstee van de Khajiit, een van de meest tot de verbeelding sprekende rassen die je kunt spelen in eender welke Elder Scrolls-game sinds 1994. Het zijn katachtigen, natuurlijk, maar binnen de lore van The Elder Scrolls komen ze in minstens zeventien verschillende stammen, allemaal geëvolueerd uit verschillende feliene beesten.

De content van Elsweyr moet zowel voor doorgewinterde TESO-spelers als voor nieuwelingen uitdagend zijn.

Ook hun cultuur is heel specifiek: tijdens de demo die ik doorliep, en die zich afspeelt nadat de menselijke Imperials Elsweyr hebben bezet, komt mijn personage bijvoorbeeld in contact met Adepts, leiders van het volk, die op een heel vreemde manier in de derde persoon over zichzelf spreken. De Grand Adept refereert bijvoorbeeld aan zichzelf als 'This One', wat vrij vertaald zou kunnen klinken als 'Den Dezen'. Het is een oud volk, ook, volgens de Elder Scrolls-overlevering: ouder dan de mensen en de Elven, en wellicht een van de laatst overlevende rassen uit de originele bewoners van Tamriel.

"Hun architectuur en kunst baseerden we op de Indonesische, Thaise en Indiase cultuur", zegt Lambert. "Er zijn elementen die al vaststonden sinds The Elder Scrolls Arena uit 1994, maar dat is natuurlijk lang geleden: de fenomenale groei die computerkracht ondertussen heeft doorgemaakt gaf ons enorm veel vrijheid om dingen in te vullen. De Khajiit-cultuur is een nieuwe interpretatie, maar gestoeld op de lijnen die een kwarteeuw geleden al werden uitgezet."

Eindelijk Draken!

En dan zijn er natuurlijk die andere beestjes in Elsweyr. Beestjes in de lucht, bedoel ik. Met Elsweyr komen er eindelijk draken in het spel in The Elder Scrolls Online. Voor een kenner komen ze wellicht nogal geforceerd over: het tijdperk waarin de onlinegame zich afspeelt is bijna duizend jaar voor de gebeurtenissen in The Elder Scrolls V: Skyrim, waarin de terugkeer van de draken wordt belicht, en zo'n 350 jaar na de laatste keer dat Mirmulnir, de allerlaatste draak, werd gespot in het land. "Die draken moesten ook voor de speler een verrassing zijn", verklaart Lambert hun creatieve keuze. "Je zult merken dat we er de lore van The Elder Scrolls niet mee forceren. Dit is geen verhaal van draken die ineens, in een tijdperk waarin ze worden verondersteld uitgestorven of ingeslapen te zijn, toch heel Tamriel overspoelen. Ze duiken op in Elsweyr, op een heel specifieke plaats, en om een heel specifieke reden die je als speler natuurlijk moet uitzoeken. We doorbreken hier onze eigen tijdlijn niet mee."

Met Elsweyr komen er eindelijk draken in het spel in The Elder Scrolls Online.

Al tijdens die korte speelervaring in Elsweyr komt er een gevecht met zo'n draak. Een kort gevecht, haast ik me om erbij te zeggen: de confrontatie was door de makers wellicht vooral bedoeld om te tonen wat een majestueus beest zo'n draak is. Zijn gezondheidsbalkje bleef quasi ongewijzigd na het korte gevecht met de schrielepiet die mijn level-twee-personage op dat punt in de game nog maar was, en hij vloog weg voordat ik, en de NPC's die samen met me vochten, eraan bleven. "Je bent natuurlijk geen Dovahkiin zoals in Skyrim, een drakengeborene die de krachten heeft om zo'n draak relatief makkelijk te verslaan", zegt Lambert. "Een draak verslaan in Elsweyr zal een memorabele gebeurtenis zijn. Ze zijn ontzettend taai om te doden met conventionele middelen als wapens en magie. En daardoor houden ze ook de spanning erin: ze duiken altijd ineens op in het spel."

Necromancers

Er zit nog een derde nieuw element in Elsweyr, dat ik niet in de titel heb genoemd omdat het wat minder goed bekt, maar het is niet minder belangrijk in het pakket dat uitgever Bethesda met Elsweyr naar de speler wil brengen. Het gaat om een nieuwe klasse: de Necromancer. Die beoefenaars van de duistere magie van Alok-Dilon, die onder meer de kracht van de elementen (ijs, vuur en bliksem) kunnen aanwenden en doden weer tot leven kunnen wekken, zaten al in de single player-games van The Elder Scrolls, en duiken nu dus ook in TESO op. "Spelers vragen al naar hen sinds de bèta", zegt Lambert. "Het was dus gewoon een kwestie van tijd voordat ze ook naar TESO zouden komen."

 

Releasedatum
04/04/2014

Conclusie van Ronald

Om een indruk te geven van hoe 'vroeg' de versie was die ik speelde: de dialogen waren nog placeholders, uitgesproken door een computerstem die - zacht gezegd - wel een paar dingen verkeerd uitsprak. Maar TESO-spelers weten allang wat ze in hun handen krijgen bij een nieuwe uitbreiding. In dit geval: draken, necromancers, en een nieuwe brok single player-content van dertig uur. En poezekes, dus.