"Eén uur Mortal Kombat 11 gespeeld en al blaren op mijn duimen"

"Eén uur Mortal Kombat 11 gespeeld en al blaren op mijn duimen"

ma 21/01/2019
Gepreviewed door Ronald
2 reacties

Ho-ly shit! Eén luttel uur heb ik Mortal Kombat 11 gespeeld, tijdens het reveal event van de game in Londen, en ik heb blaren op mijn duimen. Bovendien sidder ik, een halve dag later, nog na van de uitzinnige gore die Netherrealm Studios ons weer weet te presenteren. Wat een ongezien bruut gorefest.

Het reusachtige titelbeeld van Mortal Kombat 11, op de gevel van muziektempel Koko in de Londense Camden-wijk geprojecteerd, heeft iets onwezenlijks. Het is vooral dat cijfer elf na de titel. De reuzenposter had uit een komische sciencefictionfilm uit 1992 kunnen komen, een parodie op de sequelitis die de videogamesector ook toen al plaagde: Mortal Kombat 11 in het verre jaar 2019 was toen zo vergezocht én tegelijkertijd zo aannemelijk dat het een grap had kunnen zijn. Maar hier zijn we dus, bijna zevenentwintig jaar later, en de elfde aflevering van de reeks is effectief binnenkort onder ons.

"De nieuwe versie van GoreTech die we hebben doorontwikkeld voor Mortal Kombat 11 gaat nog een eindje dieper in het lijf."

Het idee past goed bij ontwikkelaar Netherrealm Studios en de reeks waarvoor ze voor eeuwig bekend zal blijven: de games zijn ondertussen, zo geeft uitvoerend producer Erin Piepergerdes toe, in zekere zin een karikatuur van zichzelf geworden. "De hele clou van de Mortal Kombat-games is dat ze de dingen niet te serieus nemen", zei hij tijdens een kort tooggesprek met ondergetekende.

Grenzen verlegd

Vanuit dat karikaturale opzicht moet je ook de gore in Mortal Kombat 11 bekijken. Die werd ook in de voorgaande delen al bruter en bruter, maar mijn ongeveer een uur lange spelervaring toont dat er in de elfde editie wel een paar grenzen zijn verlegd. Dat vonden de aanwezigen op het reveal-event ook: niet zelden gingen mensen toonbaar sidderen na de zoveelste brute Fatality die op het scherm werd getoond. Maar achteraf kwam meteen de schaterlach. Dit is, ondanks de uitgerukte harten, ogen, ruggengraten en longen, geen game die menselijk lijden fêteert: de vaak onbeschrijfelijke dingen die erin worden gedaan met het menselijk lichaam zijn eerder cartoonesk. "Ja, het is vies en bloederig. Dat is de essentie van Mortal Kombat", zegt Piepergerdes. "Maar de gore in Mortal Kombat 11 is niet bedoeld om de speler te shockeren. Het is zo ver erover dat het karikaturaal is."

"Ja, het is vies en bloederig. Dat is de essentie van Mortal Kombat."

Die gore sequenties zijn moeilijk te beschrijven; kijk vooral zelf eens naar de gameplaybeelden. Maar eentje ging zo ver dat ik het toch probeer: op een bepaald moment weet de gedrochtelijke geweldenaar Baraka zijn tegenstander af te maken door zijn gezicht van zijn hoofd te trekken. Yep. Maar daar houdt het niet op: door de holte in de kop die daardoor ontstaat nog wat verder uit te graven komt hij aan de hersenen, die hij - jazeker - òòk eruit hijst. En daarna... euh... vreet hij die hersens op.

"We maken nog meer onverkende hoekjes in het menselijk lichaam manipuleerbaar. Het komt uiteindelijk vooral neer op fysica."

De manier waarop die gore naar het scherm wordt gebracht laat zien hoe Netherrealm, ondanks het zwaar tongue-in-cheek-toontje van Mortal Kombat 11, de makelij van zijn game wél erg serieus neemt. De basis van al die rondkliederende lichaamsdelen en organen is Netherrealms eigen GoreTech-engine, die in essentie hetzelfde doet wat een gewone fysica-engine doet met een fysieke omgeving. Alleen graaft deze in het menselijk lichaam. "De nieuwe versie van GoreTech die we hebben doorontwikkeld voor Mortal Kombat 11 gaat nog een eindje dieper in het lijf", zegt Piepergerdes. "We maken nog meer onverkende hoekjes in het menselijk lichaam manipuleerbaar. Het komt uiteindelijk vooral neer op fysica."

Ik speelde op de reveal met de zeven personages die al werden aangekondigd: fanfavorieten als Sub-Zero, Scorpion, Raiden, Baraka en Sonya Blade.

Gameplay-verbeteringen

Maar die beblaarde duimen komen er natuurlijk niet door de gore in Mortal Kombat 11: dat is eerder iets waar je als speler naartoe werkt. Tegelijkertijd sleutelde Netherrealm weer aan de gameplay. Daar zitten deze keer geen spectaculaire vernieuwingen in: het gaat eerder om de finesses. Een perfecte block wordt bijvoorbeeld beloond met een stevig combo om de slag of schop van de tegenstander te pareren. Ook kunnen er twee meters worden opgevuld - een voor aanval, een voor verdediging - die wanneer ze helemaal vol zijn kunnen worden opgesoupeerd in een Fatal Blow. Dat is opnieuw een met Fatalities vergelijkbare minisequentie waarin de opponent op spectaculaire (en natuurlijk bloederige) wijze uiteen wordt gereten. Maar het resulteert niet noodzakelijk in het einde van de ronde: het gezondheidsbalkje wordt een fors stuk gedraineerd, maar vaak komt de tegenstander - een beetje raar na het vreselijke lot dat je hem net hebt doen ondergaan - weer gewoon terug in de strijd.

Werken aan jezelf

Ik speelde op de reveal met de zeven personages die al werden aangekondigd: fanfavorieten als Sub-Zero, Scorpion, Raiden, Baraka en Sonya Blade. Die laatste wordt overigens vertolkt door voormalig MMA-vechter (en huidig WWE-worstelaar) Ronda Rousey. Verder komt bloedtovenares Skarlet terug, na een vorig optreden in de dlc van Mortal Kombat 9, en wordt er met de kaalhoofdige bruut Geras een nieuw personage geïntroduceerd.

 

Releasedatum
23/04/2019

Conclusie van Ronald

Iedere Mortal Kombat-speler heeft zo, doorheen de afgelopen kwarteeuw, wel zijn favoriete personage. Het nieuwe aan Mortal Kombat 11 is dat die ook vrij diep naar eigen smaak kunnen worden uitgebouwd met uitrusting, vaardigheden en cosmetische elementen. Dat zat al voor een stuk in Mortal Kombat X, maar het is vooral uit Injustice 2, Netherrealm's vorige worp, dat dat element werd overgezet naar de centrale gameserie van de studio. Dat gedeeltelijk bijpriegelen van personages, ook al zijn die door de makers gecreëerd, is zelfs iets van een groeiende trend in vechtgames. "Spelers worden fan van een bepaald personage", zegt Piepergerdes. "Dan willen ze dat ook wat meer naar hun hand zetten. Zonder af te doen aan de elementen in de creatie van de figuren die hen cool hebben gemaakt, natuurlijk. Maar zowel cosmetisch als op gebied van vaardigheden is er heel wat mogelijk."

2reacties

Eén luttel uur heb ik Mortal Kombat 11 gespeeld, tijdens het reveal event van de game in Londen, en ik heb blaren op mijn duimen. => PUSSY! ;-)

Rating:0

Ik wil het jou wel eens zien nadoen, ouwe! :-)

Rating:0