Dying Light 2

Dying Light 2

Gespeeld op gamescom

vr 30/08/2019
Gepreviewed door Ard
0 reacties

Ik begin gelukzalig te glimlachen op de gamescom-parking wanneer ik de kleurrijke Techland-camionetten zie staan met Poolse nummerplaat. De busjes zien er niet alleen bijzonder leuk uit; het betekent ook dat de ontwikkelaar ergens binnen verscholen zit met hun Dying Light-franchise. Inmiddels zijn we toe aan Dying Light 2, het vervolg op de eerste game na een kort intermezzo met Dying Light: Bad Blood.

We zijn ondertussen vijftien jaar verder na het uitbreken van het beruchte zombievirus dat de wereld infecteerde. Ondertussen probeert de mensheid er nog steeds het beste van te maken; overdag zijn er verschillende facties, criminele bendes en uitgehongerde horden mensen op zoek naar overlevingsmiddelen. ’s Nachts zijn de geïnfecteerden aan zet waarbij de jacht wordt ingezet op alle overlevenden. Geen ideale situatie om in te vertoeven, al maakt Aiden Caldwell er het beste van.

Shit is getting serious

Wat ben ik blij als ik te horen krijg dat de sessie van een uur geen droge presentatie wordt, maar een live gameplaysessie. Aiden Caldwell (het hoofdpersonage in de game) ontwaakt in een lugubere kroeg genaamd The Fish Eye. Daar krijgt hij te horen dat de stad doorheen zijn watervoorraad zit en een personage genaamd ‘de kolonel’ daar voor iets zou tussen zitten. Als volleerde moraalridders trekken we erop uit om de kolonel een lesje te leren en de stad opnieuw van water te voorzien. Wat mij meteen opvalt is het feit dat de game er gelikt uitziet; de omgevingen zijn subtiel, de texturen zien er goed uit en de gameplay oogt lekker vlot. Het gebrek aan laadschermen is ook een grote plus.

In de stad ga je dan weer beter af op jouw parkour-skills. 

Bij aanvang van de demo krijg ik opnieuw het praatje te horen omtrent ‘eigen keuzes’ en ‘unieke invloeden op het verhaal’. Het is een aspect waar meer en meer ontwikkelaars mee te koop lopen, al is die invloed op het verhaal vaak van kleinere schaal. Na de eerste minuut wordt Frank, een bondgenoot die mee de kolonel wil verslinden, onder vuur genomen door een vijandige factie. We staan voor een belangrijke keuze: hulp zoeken voor Frank of de bestelwagen met gespuis achtervolgen? We besluiten voor de keiharde actie te gaan en wraak te nemen voor de gaten in Franks lijf; Frank komt er wel weer bovenop.

Hoog parkour-gehalte

Wat val ik uit de lucht wanneer ik tien minuten later zie dat Aiden een telefoontje krijg met de melding dat Frank overleden is. Door de keuze die we enkele minuten geleden maakten, stierf één van de kernpersonages in de game. Het ziet er dus naar uit dat de invloed van het verhaal deze keer niet van een minuscule aard zal zijn; keuzes zullen in Dying Light 2 wel degelijk een invloed hebben op het verhaal. Aiden laat het niet aan zijn hart komen en vliegt verder door de wereld op zoek naar de kolonel. Dat vliegen kun je overigens letterlijk nemen; zo werd een paraglider toegevoegd aan de game om grotere afstanden te overbruggen. Nice!

 Er wordt bijzonder weinig in de game gecensureerd. 

In de stad ga je dan weer beter af op jouw parkour-skills. Net zoals in de eerste game staan opnieuw het springen, duiken en sierlijk vallen centraal. Dat alles vloeit daarbij naadloos over in de typische brutale combat die we van Dying Light gewoon zijn. Er wordt bijzonder weinig in de game gecensureerd. Zo ben ik in de eerste minuten van de demo getuige van enkele brutale onthoofdingen met een zelf gefabriceerd zwaard. Het parkour-gedeelte krijgt een extra dimensie als Aiden besluit van een wolkenkrabber te springen, maar daarbij een zombie mee naar beneden sleurt om zijn val te breken. Creatieve man, die Aiden.

Een gewaarschuwd man…

Even later kom ik oog in oog te staan met de kolonel. Er volgt opnieuw een dialoog waarbij de man mij probeert op te zetten tegen iemand uit mijn eigen factie en daarbij claimt dat de watertoevoer niet in zijn handen light. Na de dood van Frank neemt de demospeler de keuze even langer in beraad; de keuze hier zal wellicht opnieuw een serieuze impact hebben. Er wordt beslist de kolonel niet te vertrouwen en op zoek te gaan naar de sluiskleppen. Hoera! Het water, dat een groot deel van de stad onder water zette, vloeit voortaan door de kranen van de overlevenden. De camera zoomt uit en ik denk eventjes dat de demo erop zit. In een korte teaser daarop zie ik echter dat het drooggelegde stuk stad met een duidelijk reden onder water stond. Een zombiehand reikt namelijk vanuit de natte bodem naar het oppervlak. Dit wordt Dying Light 2…

 

Releasedatum
2020

Conclusie van Ard

Techland weet opnieuw te bekoren met een demo van één van hun projecten. Dit jaar stond Dying Light 2 in de schijnwerpers en volledig terecht. De game ziet er prachtig uit, laat de speler toe levensbelangrijke keuzes te maken en herbergt een bijzonder leuke combinatie van parkour en brutale combat. Een concrete releasedatum voor Dying Light 2 is er momenteel niet, al weten we wel dat de game verschijnt op pc, Xbox One en PlayStation 4.